Hoofdverblijfplaats Kot en OCMW

SSS
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Hoofdverblijfplaats Kot en OCMW

#1 , 15 mar 2021 18:42

Beide vragen samengevoegd - JurecaBE - moderator


Hallo,
Ik ben van belgishe nationaliteit. Ik ben samen met mijn ouders een paar jaar terug na buitenland verhuisd (niet europa) en ben mijn middelbaar (laatste jaar) daar aan het afgemaaken.

Ik wil nu voor mijn studies terug verhuizen naar belgie om universitijd/hoge school in belgie te doen. Ik ben dus van plan op kot te gaan en daar te wonen.

Is het mogelijk voor mij om mijn kot te gebruiken als hoofdverblijfplaats als domiciel adress?
Ik weet normaal gezien het niet altijd mogelijk is om u kot te domicileren als adress, zelfs verboden. ik geloof dat dit wel gaat als ik uitrukkelijk toesteming vraag van de contracthouder en dan word mijn kot contract ook een huurovereenkomst in plaats van gewone huurwetgeving.
Maar in het geval dat dit niet mag van de 'eigenaar' is dit geen optie voor mij.

"Een internationale student die langer dan drie maanden in België verblijft, wordt immers ingeschreven op zijn verblijfplaats in België." en "de bestemming van de kamer een studieverblijf is, dat de kamer niet gebruikt mag worden als hoofdverblijfplaats en dat de student moet invullen wat zijn/haar hoofdverblijfplaats dan wel is (bijvoorbeeld zijn/haar adres in het buitenland)."
"volgend kan het modelcontract gebruikt worden voor internationale studenten die een hoofdverblijfplaats in het buitenland kunnen opgeven, ook al schrijven ze zich in op het kotadres."
wat ik hier van versta is dat ik mijn buitenlands adres zou moeten/kunnen geven als hoofdverblijf plaats.

Maar ik heb een belgishe nationaliteit, dus ben ik zelfs een internationalen student????? hier in het buiten land .. ja. Maar wanneer ik terug na belgie zou gaan om te studeren?? denk van nie maar weet het tog nie.

Nu kan ik tot nu toe nog mijn buitenlands adres als hoofdverblijf plaats gebruiken (als ik geen toesteming heb van kot uit om te domicileren anders doe kan ik da doen denk ik) Moet ik hierboven op nog steeds een domicile adress IN BELGIE hebben? since ik langer dan 3 maand in belgie ben .. ja? ja

Hoe dan ook om het mogelijk te maken voor mijn eigen om te studeren in belgie heb ik hulp nodig van OCMW. ... Groeipakt en all da

Daarvoor hoor ik mij terug in te scrijven in belgie (tog? denk het)
Dus welk adres moet ik gebruiken om mij in te scrijven in belgie? ??? ??? ???
mijn kot als ik toesteming heb?? wat als ik geen toesteming heb, dan is mijn kotadress domiceren een braak van contract dus dat zal dan niet gaan

Can ik deze voordelen nog ontvangen als ik niet ben ingeschreven in belgie? ik geloof van niet maar kan hopen om fout te zijn.

mijn beide ouders zouden dan in het buitenland women en ik zou moeten rekenen op OCMW voor financieel support.
Ik ben nog 17 jaar wanneer ik mij moet inscrijven (word 18 in de maand september)

Kan ik mijn eigen inscrijven in belgie of moet ik begeleid/toesteming hebben van een voogd of ouder (since da ik nog geen 18 ben wanneer dit hoort te gebeuren? En dus waar schrijf ik ik mij in als ik mijn kot adress niet mag gebruiken? (Is dit bij een meerderjarige vriend/familie lid? en zou hij/zij mijn voogd dan moeten zijn/worden zolang ik geen 18 ben? Ben ik dan dus een allenstaande student?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
SSS
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mar 2021 19:11

Als ik mijn kot niet mag domicilieren kan ik mijn buitenlands adres blijven gebruiken en beroep doen op de diensten van een OCMW?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 15 mar 2021 20:23

Beste

Neen, dat kan niet. Als u in het buitenland gedomicilieerd bent’ bent u de facto een niet resident. U zal dan beroep moeten doen op de voorzieningen van de gemeente/het land waar u zal wonen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 15 mar 2021 20:37

De meeste 'kot'adressen verbieden inderdaad domiciliëring. Bij een bekende van mij waren er plots 11 studenten gedomicilieerd terwijl hun contract dat verbood en ze er trouwens al lang niet meer waren (6 koten) die ondertussen aan anderen verhuurd waren.
Wijkinspecteur heeft wat werk gehad.

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 15 mar 2021 20:43

U kan best een "gewoon" appartement huren.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 15 mar 2021 21:01

Als u geen studentenadres ( kot ) kan vinden waar uw domicilie mag op staan , dient u zich te richten tot de privé woning markt , en als minderjarige hebt u de toestemming nodig van minstens één ouder of voogd .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 mar 2021 21:12

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

SSS
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 mar 2021 06:45

Kan ik in dit geval een referentie adres gebruiken?
Dees manier ben ik toch ingeschreven. Mijn Referentie adres kan ik dan nemen bij een natuurlijk persoon of OCMW zelf.

"Als iemand geen hoofdverblijfplaats heeft, voorziet de wet de mogelijkheid om door middel van een referentieadres toch ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister. Hierdoor blijft de persoon administratief bereikbaar voor officiële instanties zoals bijvoorbeeld mutualiteit, RVA, kinderbijslagfonds,"

"Het referentieadres mag niet uw verblijfplaats (domicilie) zijn. U mag er niet overnachten of goederen stockeren. Een inschrijving op een referentieadres om beroepsredenen mag niet langer dan 1 jaar duren."

Of kom ik niet in aanmerking? En is dit dan alleen tijdelijk (minder dan een jaar)? Kom ik in aanmerking door beroeps reden of ben ik dan technies gezien dakloos?

In dit geval kan ik dan mijn referentie adres zetten bij een familie lid of famile vriend waar ik niet verblijf of stockeer.

LeenW
Berichten: 12824

#9 , 16 mar 2021 07:55

U hebt een verblijfplaats, dus u komt niet in aanmerking voor een referentieadres.

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 16 mar 2021 09:49

Bespreek dit met de onderwijsinstelling waar u wil gaan studeren.

freelance
Berichten: 2615

#11 , 16 mar 2021 14:07

Of kom ik niet in aanmerking? En is dit dan alleen tijdelijk (minder dan een jaar)? Kom ik in aanmerking door beroeps reden of ben ik dan technies gezien dakloos?
Een referentie adres is strikt beperkt tot bepaalde bevolkingsgroepen .

woonwagenbewoners (mobiele woning)
militairen en burgerpersoneel in het buitenland en hun gezin
diplomatiek en consulair personeel en hun gezin
de leden van het personeel van de ontwikkelingssamenwerking en hun gezin
u bent voor minder dan een jaar afwezig voor zakenreizen
u hebt geen eigen woning door een gebrek aan voldoende bestaansmiddelen
de beschermde getuigen.
https://www.vlaanderen.be/referentieadres
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Administratief recht”