Aanmaningskosten overheid zonder aangetekend schrijven

LemmyK
Topic Starter
Berichten: 5

Aanmaningskosten overheid zonder aangetekend schrijven

#1 , 12 mar 2021 15:35

Recent kreeg ik een brief van een deurwaarder om een bepaalde belasting van de provincie in te vorderen. Ik zou een (gewone) brief + herinnering ontvangen hebben, wat ik me niet herinner - en dus heb ik niet betaald (de afgelopen jaren betaalde ik deze taks altijd keurig).

Nu moet ik extra deurwaarderskosten (inningsrecht, aanmaningskost, dossierkost) betalen. Volgens de provincie zijn zij niet verplicht een aangetekende brief te versturen; als de gewone brief niet als onbestelbaar terugkomt, is er voldoende reden om de gedwongen invordering op te starten. Ze willen dan ook niet ingaan op mijn voorstel om nu enkel de taks te betalen (zonder kosten).

Bij wat leeswerk, zie ik inderdaad dat de wet in 2017 (althans voor de gemeentes, maar dat geldt mss ook voor provincies) veranderd is en de aangetekende brief niet meer verplicht is. Echter, ik lees ook dat de kosten van het invorderen ten laste van de overheid zijn?

Graag jullie advies - moet ik de extra kosten betalen?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding