6% BTW => Hoe te rekenen?

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

6% BTW => Hoe te rekenen?

#1 , 23 feb 2021 09:18

Als een woning 10 jaar of ouder is, kan je bepaalde werken aan 6% BTW laten uitvoeren. Wij wensen schilderwerken aan onze woning te laten uitvoeren. Situatie is deze: wonig is van een sleutel op de deur bouwfirma. Woning werd reeds deels gebouwd in 2010 (winddichte ruwbouw). Werd verder afgewerkt en door ons gekocht hal 2011. We zijn er uiteindelijk ingetrokken begin 2012 (We hadden er eind 2011 al kunnen intrekken, maar ons huurcontract liep nog, dus we hebben onze tijd genomen om alles rustig te verhuizen).

Vanaf wanneer kunnen wij nu schilderwerken laten uitvoeren aan 6%? Dit jaar al, of pas 2022?

Wordt die 6% BTW eigenlijk effectief gecontroleerd? Onze buren hebben jaren geleden een terras laten aanleggen tegen 6% en hun woning was nog geen 5 jaar oud. Tot nu toe hebben zij daar gewoon niets meer van gehoord. Geluk gehad, of wordt dit zelden gecontroleerd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2021 09:39

Volgens mijn opinie kunt u genieten van de 6% BTW.
Ingetrokken 2012 : nu 2021 is tiende jaar. 9 jaar + 1 dag = 6% BTW

https://www.tijd.be/vastgoed/renoveren/ ... 07908.html

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2021 10:17

Moet dit zo berekend worden? Ik dacht dat het effectief 10 "gepasseerde" jaren waren. 9 jaar + 1 dag is toch niet "10 jaar of ouder", toch?

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 feb 2021 11:29

Het tiende jaar voor 2021 : moet niet volledig 10 jaar zijn.
Zelfs in uw geval zou ik zeggen dat 2011 meetelt : indien uw facturen van dit adres heeft gedateerd voor leveringen, verbruiken in 2011 = in gebruik name

https://www.test-aankoop.be/geld/belast ... -de-woning

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#5 , 23 feb 2021 19:10

Beste

Ik lees op attest voor toepassing 6% BTW van de confederatie bouw

´effectief in gebruik is sinds minstens 10 jaar voor het eerste tijdstip van verschuldigdheid van BTW voor de werken die worden uitgevoerd overeenkomstig de offerte/aannemingsovereékomst/bestelbon...’

Sinds minstens 10 jaar in gebruik is dus niet minstens 9 jaar en 1 maand in gebruik
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 feb 2021 19:30

#5 In de loop van het tiende jaar. Goed de linken lezen.
In gebruikname door bewijs van facturen nutsvoorzieningen en dergelijke.

De BTW administratie is ook ruim met de interpretatie van min. 10 jaar.
Het begin van jaar 10 = niet gelijk aan 10 volledige jaren.

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 64/related

Indien u deze link niet kunt lezen wegens niet aangesloten lid :

Hier de tekst ;

DE PERIODE VAN 10 JAAR : DE EERSTE IN GEBRUIKNAME BEGINT TE LOPEN VANAF EERSTE INGEBRUIKNAME VAN UW WONING. HERT VERLAAGDE TARIEF 6% BTW IS M.A.W. VAN TOEPASSING ALS UW WONING SINDS MINSTENS NEGEN JAAR EN ééN DAG IN GEBRUIK GENOMEN HEEFT. U KUNT DE EERSTE IN GEBRUIKNAME O.A. AANTONEN AAN DE HAND VAN DE DATUM WAAROP U ZICH OP UW ADRES HEEFT LATEN INSCHRIJVEN BIJ DE GEMEENTE; EN/OF DOOR FACTUREN VAN GAS EN/OF ELECTRICITEIT.

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 feb 2021 07:47

We hebben uiteraard reeds facturen voor water en energie in 2011, aangezien we toen al aan het werk waren in die woning, maar we waren er nog niet gedomicilieerd. Dus ook "in gebruik name" is niet 100% duidelijk voor mij. Als het voldoende is een factuur op mijn naam voor te leggen van het water of de electriciteit, is dit geen probleem voor 2011, maar we zijn er wel maar in 2012 gedomicilieerd...

Los daarvan. Als we dit jaar de schilderwerken laten doen en het zou blijken dat we niet aan de voorwaarden voldoen, welk risico loop ik dan? Wordt dit uberhaubt veel gecontroleerd? Ik lees dat dit enkel naar boven "kan" komen als een bedrijf een grondige BTW-controle krijgt, en dat zo'n grondige BTW-controle in de meeste gevallen ook maar gebeurt bij bedrijven die al wat "knipperlichten" staan hebben bij de overheid?

LeenW
Berichten: 12838

#8 , 24 feb 2021 08:56

Dit forum dient niet om de pakkans voor fraude in te schatten.

Terug naar “Administratief recht”