Terug naar België

cabal
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Terug naar België

#1 , 15 feb 2021 06:15

Daar de economische toestand hier alleen maar verslechterd gaan we binnenkort terug naar België komen na een jarenlang buitenlands verblijf.

Ik verliet België in 2004, en heb sindsdien niet meer in België geweest; de terugkeer is met mijn Argentijnse vrouw en onze twee minderjarige kinderen; mijn vrouw heeft de Belgische nationaliteit nog altijd niet, de kinderen zijn natuurlijk wel Belgen.

We zullen over beperkte materiële middelen beschikken maar zouden toch wel genoeg hebben om de eerste paar maanden rond te komen.
Hopelijk kan ik vlug aan een job geraken (zijn al ingeschreven bij de VDAB, hebben verschillende online opleidingen gevolgd); indien niet, kan ik hulp krijgen van het OCMW als het nodig zou zijn?

Ook heb ik twijfels wat de te volgen procedure is om voor mijn vrouw een verblijfsvergunning te bekomen.

Alle informatie die ik heb weten te vergaren op verschillende officiële websites over de te volgen procedure om voor mijn vrouw een permanente verblijfsvergunning te bekomen blijkt nooit echt op onze situatie van toepassing te zijn. Gezinshereniging lijkt niet het niet te zijn daar we allen samen naar België komen.

Bestaat de kans dat ze mijn vrouw na 90 dagen zouden proberen terug te sturen?

Alle informatie en hulp zijn welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 feb 2021 09:46

Zijn jullie WETTELIJK gehuwd?

cabal
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 feb 2021 09:59

Zijn jullie WETTELIJK gehuwd?
Ja

Reclame

CityBird
Berichten: 794

#4 , 16 feb 2021 04:30

Alle informatie die ik heb weten te vergaren op verschillende officiële websites over de te volgen procedure om voor mijn vrouw een permanente verblijfsvergunning te bekomen blijkt nooit echt op onze situatie van toepassing te zijn. Gezinshereniging lijkt niet het niet te zijn daar we allen samen naar België komen.
Dit is wel degelijk gezinshereniging.

Jullie kunnen samen naar België komen en direct deze aanvraag doen in de gemeente waar jullie gaan wonen. Je zal echter het volgende moeten voorleggen:
- Dat je eigenaar bent van een woning of beschikt over een geregistreerd huurcontract
- Dat je echtgenote over een ziekteverzekering beschikt in België of een brief van een multaliteit dat deze bereid is tot zulks eens de verblijfsvergunning werd verstrekt
- Jij voldoende inkomsten hebt, OCMW uitkering is hiervan expliciet uitgesloten

Diezelfde documenten moeten niet noodzakelijk onmiddellijk en gelijktijdig worden voorgelegd, mag in de loop van de aanvraagperiode. Zorg er ook voor dat je bij aankomst reeds beschikt over de andere documenten vereist voor gezinshereniging inclusief vertalingen en apostille, deze zijn immers vaak moeilijk verkrijgbaar van op afstand.

Je kan ook je echtgenote “achterlaten” en zelf naar België komen tot je de 3 bovenstaande punten voor elkaar hebt waarna je echtgenote nadien naar hier komt.
de kans dat ze mijn vrouw na 90 dagen zouden proberen terug te sturen?
Ja, maar geen 90 dagen, maar 6 maanden. Zij krijgt een visa om hier te verblijven wanneer de aanvraag loopt.

cabal
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 feb 2021 22:35

de kans dat ze mijn vrouw na 90 dagen zouden proberen terug te sturen?
Ja, maar geen 90 dagen, maar 6 maanden. Zij krijgt een visa om hier te verblijven wanneer de aanvraag loopt.
Bedankt voor deze informatie.

Wel ik hoop dat het er niet van komt; dat ze een moeder van haar kinderen zouden scheiden lijkt mij een buitengewoon onmenselijke daad. En ik zeg dit niet enkel om dat het in mij situatie zou gebeuren...

Als er iets zou mislopen met de procedure voor gezinshereniging; er zijn nog andere stappen die genomen kunnen worden, afwachten hoe het afloopt.

cabal
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 feb 2021 05:19

Goed nieuws gevonden; er is een uitzondering op gezinshereniging indien er minderjarige kinderen zijn:

Voor ouders van minderjarige Belgische kinderen zijn belangrijke uitzonderingen op deze gecreëerd als gevolg van de Zambrano zaak voor het Hof van Justitie (Zaak C- 42 34/09, bevestigd in de Zaak Murat Dereci (C-256/11)). Op 8 maart 2011 sprak het Europees Hof van Justitie hierin uit dat België aan derdelander ouders van een Belgisch minderjarig kind geen verblijfsvergunning mag weigeren omdat dit anders tot gevolg zou hebben dat het kind niet langer in België kan verblijven en één van de kernrechten als Europees Unieburger zou verliezen. Dit vormt een uitzonderlijke toepassing van het Gemeenschapsrecht op Unieburgers die geen vrij verkeer hebben beoefend (BE NCP-EMN, Maart 2012).

Terug naar “Administratief recht”