Heb ik voorrang of niet?

bloemenmaya
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Heb ik voorrang of niet?

#1 , 08 feb 2021 13:24

Beste,

Ik ben een echtgenote en mama van 2 kleine kleuters. Ik ben sinds 2018 chronische ziek (autoimmuunziekte, gewrichtsklachten, spierpijnen en depressie) en ook erkend als handicap.

Mijn echtgenote heeft in 2016 arbeidsongeval, wij zijn allebei op invalide mijn echtgenoot gaat ondertussen op eigen initiatief gedeeltelijk werken 3,5/week.

Nu is het zo sinds dat ik ziek ben geworden, is onze huidige woonst echt ongeschikt en onpraktisch klein geworden voor ons 4.

Ik woon hoog op de 7de verdiep in klein appartement. In de centrum van de stad. Met kleine lift max.3 pers.
Waar parkeren heel moeilijk is, alles moet gedragen worden tot naar beneden naar de auto, dit is voor mij een hele gedoe en een grote afstand allemaal, Zo forceer ik mij bij het dragen van spullen of mij eigen kindjes met als gevolg dagen daarna extreem pijnen in de gewrichten en ontstekingen, stijfheid.

Ik ben altijd afhankelijk van derde om buiten te kunnen komen met de kindjes. Ik geraak hierdoor sociaal geïsoleerd, en met als gevolg ben ik "gevangen" in mijn eigen appartement. Mijn gezondheid verslechterd zich hier mee.


Wij zoeken al zeker 2 jaar intensief in de privé huur naar gepaste woonst voor situatie maar alles is onbetaalbaar,

Ik sta nu al 8 jaar ingeschreven in sociale huisvesting maatschappij en zijn op de hoogte van mijn situatie,

Al mijn artsen( prof. Huisdokter, psychiater, kinesist hebben in het verleden een verslag opgemaakt naar sociale huisvesting om ons voorrang te geven, ze zijn daar niet op ingegaan ook het CAW heeft in het verleden een afwijking gevraagd art24 daar zijn ze ook niet op ingegaan. Al 3 jaar neem ik regelmatig contact met hun en leg mijn situatie uit, maar geen gehoor.

Wat vinden jullie heb ik voorrang of niet?
Wat zijn de regels hier omtrent?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, alvast bedankt.

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 08 feb 2021 15:36

U kunt best voorrang hebben , maar de wachtlijsten zijn ellenlang .
Schrijnend tekort aan sociale woningen .
Beter al iets in de privé zoeken , en eventueel huursubsidie aanvragen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#3 , 08 feb 2021 16:14

Maar u staat al 8 jaren ingeschreven? Hebt u nog geen woning kunnen bezichtigen? Binnen welke termijn heeft uw sociale verhuurder aangegeven dat u een woning toegewezen zou krijgen?

U zal geen voorrang kan krijgen door art.24 daar dat dit voornamelijk is voor daklozen en begeleid zelfstandig wonen.

U zou eerder voorrang krijgen op basis van art.19
"1° de kandidaat-huurder die minstens 55 jaar oud is of de kandidaat-huurder die zelf een bepaalde handicap heeft of van wie een gezinslid erdoor getroffen is, uitsluitend als de beschikbare woning door de daarop gerichte investeringen specifiek is aangepast aan de huisvesting van ouderen of aan de huisvesting van een gezin waarvan een of meerdere leden getroffen zijn door een handicap;"

Ik denk niet dat u een huursubsidie kan aanvragen omdat u aan volgende voorwaarden moet voldoen:
U bent verhuisd naar een woning van een sociaal verhuurkantoor.
U bent verhuisd van een slechte of onaangepaste woning naar een goede, aangepaste huurwoning op de private huurmarkt.
U was dakloos en betrekt nu een huurwoning.

Maar...ik denk niet dat u hier aan voldoet. Want dan zou u een "aangepaste woning" vragen en hoe zou die woning voor u aangepast moeten zijn? Aanpassing = bredere deuren voor rolstoel, aanpassingen voor doven of blinden, mensen met ademhalingsproblemen.

Veel moed en sterkte!

Reclame

bloemenmaya
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 feb 2021 20:35

Beste,

Bedankt voor jullie antwoorden, idd ik ontvang al huurpremi, het probleem met huurpremi is je moet onder bepaald huurprijs blijven, en met wat wij zoeken voor ons situatie vind ik nergens in mijn gemeente of rondom. Allemaal heel duur boven de prijs categorie.

Je hebt bij de toewijzingsregels de algemene wettelijk bepaald zijn, die gelden voor alle maatschappijen en dan heb je ook nog eens de lokale toewijzingregels deze verschillen per gemeente.

Bij ons zijn dat deze regels hieronder. Wat vinden jullie ervan? Horen wij hierbij?

LOKAAL TOEWIJZINGSREGLEMENT VOOR DE SOCIALE HUISVESTING
STAD *****
Het lokaal toewijzingsreglement voor de sociale huisvesting in Stad ****** werd door
de beslissing van de gemeenteraad 26 juni 2020 aangevuld met enerzijds de
doelgroep voor “bewoners van voormalige domiciliekamers” en anderzijds met de
doelgroepen “wonen – welzijn voor bijzonder kwetsbare huurders op de huurmarkt”
bestaande uit 4 doelgroepen nl Personen met een structurele woonnood en beperkte
huurdersvaardigheden, Kwetsbare (aanstaande) ouders met een verhoogd risico op
kinderarmoede en een woonnood) Jongeren in erkende of gesubsidieerde
begeleidingstrajecten van jeugdzorg (vroegere begeleid zelfstandig wonen), Personen
met een psychische kwetsbaarheid.


doelgroep “personen met een beperking met ook nood niet-planbare ondersteuning
binnen het patrimonium van *****
Bij de toewijzingen volgens percentage zijn zodoende volgende doelgroepen aangevuld:
• doelgroep bewoners van voormalige domiciliekamers
• Doelgroepenproject wonen-welzijn voor bijzondere kwetsbare huurders op de huurmarkt
• Doelgroep personen met een structurele woonnood en beperkte huurdersvaardigheden
• Doelgroep kwetsbare (aanstaande) ouders met een verhoogd risico op kinderarmoede en
een woonnood
• Doelgroep jongeren in een erkende en gesubsidieerde begeleidingstrajecten van
jeugdzorg
• Doelgroep personen met een psychische kwetsbaarheid

Alvast bedankt!

Groetjes

bloemenmaya
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 feb 2021 20:41

Maar u staat al 8 jaren ingeschreven? Hebt u nog geen woning kunnen bezichtigen? Binnen welke termijn heeft uw sociale verhuurder aangegeven dat u een woning toegewezen zou krijgen?

U zal geen voorrang kan krijgen door art.24 daar dat dit voornamelijk is voor daklozen en begeleid zelfstandig wonen.

U zou eerder voorrang krijgen op basis van art.19
"1° de kandidaat-huurder die minstens 55 jaar oud is of de kandidaat-huurder die zelf een bepaalde handicap heeft of van wie een gezinslid erdoor getroffen is, uitsluitend als de beschikbare woning door de daarop gerichte investeringen specifiek is aangepast aan de huisvesting van ouderen of aan de huisvesting van een gezin waarvan een of meerdere leden getroffen zijn door een handicap;"

Ik denk niet dat u een huursubsidie kan aanvragen omdat u aan volgende voorwaarden moet voldoen:
U bent verhuisd naar een woning van een sociaal verhuurkantoor.
U bent verhuisd van een slechte of onaangepaste woning naar een goede, aangepaste huurwoning op de private huurmarkt.
U was dakloos en betrekt nu een huurwoning.

Maar...ik denk niet dat u hier aan voldoet. Want dan zou u een "aangepaste woning" vragen en hoe zou die woning voor u aangepast moeten zijn? Aanpassing = bredere deuren voor rolstoel, aanpassingen voor doven of blinden, mensen met ademhalingsproblemen.

Veel moed en sterkte!
Neen nooit woning kunnen bezichtigen en ze zeggen nooit hoelang dat zal duren of waar ik momenteel op sta🤷🏻‍♀️

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#6 , 09 feb 2021 17:46

Ik denk niet dat dit een juridische kwestie is.
U hebt daar doelgroepen opgenoemd maar elke doelgroep zal wel criteria hebben waaraan u niet zal voldoen.

Waarom vraagt u niet eens waar u op de wachtlijst staat en welke schatting ze geven wanneer er iets voor u vrijkomt? Dan weet u toch al iets meer.

Veel succes!

Terug naar “Administratief recht”