Je achternaam anders schrijven

Pogex
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

Je achternaam anders schrijven

#1 , 30 jan 2021 04:18

Beste

Als iemand officieel met zijn achternaam - ik kies even iets willekeurigs - Verijken noemt. Maar hij schrijft overal 'Verycken' (in z'n mails, naar klanten, website,...). Is er geen wet dat dit verbiedt? Of kan iedereen zomaar naar eigen wil z'n achternaam anders schrijven wanneer het hem uitkomt.

Er is namelijk een persoon die eigenlijk Verijken noemt, maar het overal Verycken schrijft wat mijn achternaam is (achternamen verzonnen maar principe blijft hetzelfde, 'y' i.p.v 'ij'), wat ik zeer vervelend vindt.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 30 jan 2021 12:06


Pogex
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jan 2021 16:06

Bedankt voor je antwoord @inazuma!
Het dragen van een valse naam betekent niet het voortduren, las vaste handelingen of gewoonte een valse naam dragen. Een eenmalig feit volstaat voor de strafbaarheid.
Dit betekent toch gewoon dat ook al maakt de persoon er een gewoonte van, dan alsnog is het een misdrijf?
Ook, in de publieke uittreksels van de nationale document gebruikt de persoon in een document Verijken en in het ander Verycken. Op de databank van de KBO Public Search staat echter wel Verijken.

Indien in de KBO Verijken staat, dan is dit toch de officiële schrijfwijze, nee? Aangezien je bij de KBO je identiteitskaart moet afgeven? Is er een manier/register om zeker te weten wat de officiële schrijfwijze van deze persoon is?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2021 18:05

Geen identiteitskaart afgeven, dat gebeurt gewoon digitaal. Wel identificeren via bv. ItsMe.

Zou dus moeten overeen met echte identiteitsgegevens.

Pogex
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jan 2021 18:19

Ok. Dus de naam op KBO is officieel. De naam die in de documenten van de NBB staat zal dan zijn doordat de notaris/boekhouder de naam fout heeft doorgekeregen.

De persoon in kwestie heeft geen slechte bedoelingen met het anders schrijven met zijn naam, echter is het door een bepaalde situatie zeer vervelend voor mij, en hij wou er geen gehoor aan geven.

Bedankt!

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 30 jan 2021 18:22

Het ene kan een firmanaam zijn, het andere zijn familienaam.
Best mogelijk en geen overtreding.
https://economie.fgov.be/nl/themas/onde ... aam-van-de

Hoe dit voor u vervelend kan zijn is me een raadsel.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Pogex
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jan 2021 04:21

Het ene kan een firmanaam zijn, het andere zijn familienaam.
Best mogelijk en geen overtreding.
https://economie.fgov.be/nl/themas/onde ... aam-van-de

Hoe dit voor u vervelend kan zijn is me een raadsel.

Dat is makkelijk. Ik kan dus een zaak beginnen met de naam Morus. En in al mijn mails en documenten 'Pogex' Morus gebruiken.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jan 2021 05:27

Het wordt eerlijk gezegd steeds onduidelijker op welk document de naam fout staat, waarom deze anders geschreven wordt en welk nadeel u hieraan heeft gehad.

Door zo cryptisch te blijven gaat u ook geen antwoord krijgen waar u iets mee kan doen.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 31 jan 2021 11:13

Het ene kan een firmanaam zijn, het andere zijn familienaam.
Best mogelijk en geen overtreding.
https://economie.fgov.be/nl/themas/onde ... aam-van-de

Hoe dit voor u vervelend kan zijn is me een raadsel.

Dat is makkelijk. Ik kan dus een zaak beginnen met de naam Morus. En in al mijn mails en documenten 'Pogex' Morus gebruiken.
U begrijpt het gewoonweg niet.
Dus nogmaals:
Als ik Peeters heet weerhoudt niets mij om mijn zaak Peters te noemen (met 1 e).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 jan 2021 11:46

Ik denk dat TS de juiste reacties heeft ontvangen van de boven staande forumleden.

Toch 1 tip : uw echte naam VERIJKEN firmanaam VERYCKEN

In alle mails, websites ... mag u de naam ( firma naam ) Verycken vermelden. Maar opgepast als u contracten ondertekent dan moet het wel uw echte naam zijn die ondertekent Verijken. Want Verycken is een fictieve naam en een firma is geen persoon.

Dus accepteer de reacties.

Pogex
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 jan 2021 14:05

Het wordt eerlijk gezegd steeds onduidelijker op welk document de naam fout staat, waarom deze anders geschreven wordt en welk nadeel u hieraan heeft gehad.

Door zo cryptisch te blijven gaat u ook geen antwoord krijgen waar u iets mee kan doen.
Dat hij zijn zaak Verycken mag noemen, daar ben ik mee akkoord. Op officiele publieke documenten van de Nationale Bank staat Zaakvoerder: XXX Verycken (terwijl het officieel Verijken is), op andere documenten staat dan weer wel zaakvoerder: XXX Verijken.

Zijn mails worden onderschreven door : Mvg XXX Verycken.

De reden dat ik dit vervelend vindt is omdat ik de domeinnaam verycken.be (dit is een voorbeeldnaam) wil overkopen maar dit niet kan omdat die andere persoon per se zijn naam verkeerd moet schrijven en ipv van zijn eigen naam verijken.be te registreren heeft 'ie verycken.be.

Ik had al verschillende - ridicuul - hoge biedingen gedaan om die domeinnaam over te kopen maar telkens krijg ik een overdreven arrogant antwoord of geen antwoord. Juridisch gezien is het natuurlijk geen probleem dat die andere persoon zijn zaak en website Verycken noemt, maar in een niet-juridisch daglicht vindt ik toch dat ik meer recht heb op de domeinnaam met mijn eigen naam.

Ik kan hier ook geen juridische stappen tegen ondernemen. Wel wil ik door een advocaat een aangetekende brief laten sturen waardoor mijn redenering
gepeperd uitgelegd staat en met de vraag toch nog eens mijn aanbod te bekijken en samen rond de onderhandelingstafel te zitten. Misschien dat 'ie dan wel reageert.
In die brief zou ik dan ook willen aanhalen dat hij op verschillende officiele documenten (bv. de NBB zoals boven uitgelegd) ook zijn familienaam fout heeft geschreven wat wél een strafbaar feit is. Gewoon om aan te tonen dat het makkelijker zou zijn als iedereen netjes zijn eigen naam gebruikt i.p.v andermans vaarwater te komen.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 jan 2021 14:22

Dan is heel de hier gevoerde discussie irrelevant.

Je hebt niet meer of minder recht op een domeinnaam als je zo heet. Of die naam vaak gebruikt. Of dat gewoon een mooie domeinnaam vindt.

De eerste die deze registreert en blijft betalen om deze te houden, is de eigenaar. Deze bepaalt of hij wil verkopen en wat zijn vraagprijs is.

Pogex
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 jan 2021 14:42

Klopt maar alsnog mag ik dan een brief laten schrijven met de vraag tot onderhandelingen of niet? En alsnog mag deze persoon geen documenten ondertekenen met zijn naam fout geschreven.

bosprocureur
Berichten: 6858

#14 , 31 jan 2021 15:27

natuurlijk mag u een brief schrijven, zelfs eentje laten schrijven. Maar niet zo dikwijls en/of hardnekkig als u er hier over post, anders kan het wel eens op belaging gaan lijken, en dan komt tegenpartij wèl uw juiste naam gebruiken.

Er zal voor u niets anders opzitten dan het hierbij maar te laten , vrees ik :)

Terug naar “Administratief recht”