het is wettelijk toegestaan in een woonwagen te wonen, maar praktisch wordt die wet niet gerespecteerd. Waar klagen?

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

het is wettelijk toegestaan in een woonwagen te wonen, maar praktisch wordt die wet niet gerespecteerd. Waar klagen?

#1 , 28 jan 2021 12:26

Het is wettelijk toegestaan in een woonwagen te wonen, maar... Dan moet je aan de regels van isolatie of stedebouwkundige vereisten voldoen, waar je nog zelf voor kan zorgen. Door een kwalitatieve woonwagen aan te kopen. Maar dan zijn er ook lokale regels van 'ruimtelijke inpassing'. Met andere woorden: men kan als men dat wil u weigeren. Ookal zegt de wet dat u recht heeft op wonen in een woonwagen.

Het is ook zo dat de overheid residentiële woonwagenterreinen voorziet om er te wonen, maar in werkelijkheid, blijkt na rondvraag, staat in het reglement vaak dat dat enkel voorbehouden is voor traditionele woonwagengebruikers plus is het vaak volzet. M.a.w.: het komt er praktisch op neer dat je als Vlaming niet in een woonwagen kan wonen, ookal laat de wet het op papier toe. Dode letter?

Waar kan ik klacht neerleggen als ik niet op mijn stukje grond in mijn woonwagen mag wonen, ookal voorziet de wet dat ik dit mag? Hoe procederen? Welke kans is er op slagen, mij beroepend op mijn recht op wonen (huisvesting) en op mijn recht op in een woonwagen te wonen?

Kan ik klacht indienen bij de Vlaamse ombudsman/Unia daar men discrimineert op de residentiële woonwagenterreinen en men het enkel voorbehoud voor Manoesj, Roms en Voyageurs, dit terwijl de Vlaamse wooncode uitdrukkelijk wonen in een woonwagen voor alle Vlamingen toestaat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2021 10:16

de Vlaamse wooncode is om te beginnen niet meer van toepassing sedert 01/01/2021

En zo kan je voor veel zaken redeneren;

je mag naakt zonnen, MAAR alleen op de daartoe voorziene plekken

je mag in een woonwagen wonen MAAR alleen op de daartoe voorziene plekken

Ik zie niet direct een onwettigheid?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2021 11:42

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#4 , 30 jan 2021 07:28



je mag in een woonwagen wonen MAAR alleen op de daartoe voorziene plekken
Welke zijn de daartoe voorziene plekken dan? Volgens mij is de wet zodanig dat je nergens terecht kan.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 30 jan 2021 18:32

Ik ken geen wet die verplicht oplegt dat dergelijke terreinen moeten bestaan
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#6 , 30 jan 2021 21:08

Neen, dat hoeft ook niet; Maar als de wet toelaat in een woonwagen te wonen, moet er op z'n minst de mogelijkheid bestaan omdat te doen. Nu verhindert men op allerlei manieren dat dit mogelijk is.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#7 , 31 jan 2021 07:10

de Vlaamse wooncode is om te beginnen niet meer van toepassing sedert 01/01/2021

En zo kan je voor veel zaken redeneren;

je mag naakt zonnen, MAAR alleen op de daartoe voorziene plekken

je mag in een woonwagen wonen MAAR alleen op de daartoe voorziene plekken

Ik zie niet direct een onwettigheid?
Hoe kan je nu 'naakt zonnen' vergelijken met je basisrecht op wonen?
Het gaat hier om een grondrecht wel te verstaan om de fundamentele menselijke behoefte van een dak boven je hoofd te hebben. Niet om ergens naakt te mogen zonnen.
Feit is dat met alle beperkingen (stedebouwkundig e.a.) uiteindelijk wonen in een woonwagen niet kan gerealiseerd worden. Tenzij voor manoesj, roms en voyageurs op door de overheid gesubsidieerde residentiele woonwagenterreinen.

Jo Daeseman
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jan 2021 10:18

Wat is de wetgeving en hoe wordt dit opgelost in onze buurlanden?
Kan best zijn dat men daar anders tegen de mensen aankijkt die het niet al te breed hebben.
Misschien eens het moment om daar de mosterd te halen en de wetten aan te passen aan wat wel eens de nieuwe toekomst voor toch wel een aanzienlijk aantal Belgen zou kunnen zijn/worden.

Jo Daeseman
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 jan 2021 10:23

Ik ken geen wet die verplicht oplegt dat dergelijke terreinen moeten bestaan
Zijn er wetten die rechtstreeks verbieden dat zulke terreinen bestaan?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#10 , 31 jan 2021 20:45

Topicstarter verwart een 'recht' met een vrijheid. Er is geen 'recht' om in woonwagen te wonen - die aanspraak kan men niet afdwingen voor de rechter.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Administratief recht”