Dringende vraag - domiciliëring

odetje
Topic Starter
Berichten: 17

Dringende vraag - domiciliëring

#1 , 22 jan 2021 13:21

Hallo

Ik heb een dringende vraag. De persoon die in mijn huis woont (mijn ex, de relatie is ten einde), heeft schulden en had zijn domicilie nog niet bij mij geplaatst, omdat hij dit eerst ging 'regelen' via collectieve of budgetbeheer.. Maar niets is geregeld tot nu toe. Ik woon er momenteel niet, door een dispuut ben ik weggegaan en logeer ik bij vrienden. Ik wil aan mijn eigen veiligheid denken. Dus het is moeilijk om letterlijk achter hem aan te zitten om het te regelen ... .

Nu komt er iemand wonen in het appartement waar zijn domicilie nog stond, en heeft de politie hem gecontacteer maar zitten ze vooral ook achter mij aan om te beslissen wat ik er mee ga doen. Ik wil zijn domicilie niet bij mij laten zetten, maar hij moet nog op zoek naar een andere woonst ... wat moet ik best doen?

- volstaat het dat ik aan de politie zeg dat ze hem administratief mogen uitschrijven, en hij moet de rest dan maar oplossen? Dan kan hij wellicht een 'referentie-adres' aanvragen bij het OCMW? Maar, hij moet dan wel zo snel mogelijk een andere woonst zoeken wellicht, de politie weet dat zijn meubels bij mij staan, maar ik wil het echt niet dat hij daar gedomicileerd staat, en ik wil terug naar mijn huis.

- moet ik ook naar de vrederechter en echt de uitzetting vragen om mezelf veilig te stellen, of is die administratieve uitschrijving genoeg? hoe doe ik dit precies? bellen/mailen... bestaan er formulieren?

Bedankt alvast, dit is 'dringend', aangezien hij alles laten liggen heeft, zit ik nu in de hoogdringendheid om zaken te regelen :roll:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 22 jan 2021 13:27

Als hij geen huurcontract heeft en dus geen huur betaalt kunt u hem laten uitzetten. In dat geval bezet hij de woning "zonder recht noch titel". Procedure via vredegerecht starten.
Contacteer de griffie. U zal een verzoekschrift moeten indienen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

freelance
Berichten: 2615

#3 , 22 jan 2021 14:14

De politie doet een onderzoek naar een inschrijving op domicilie .
Dat zullen ze gedaan hebben n.a.v. de aanvraag van de bewoner van het appartement van uw vriend , en die aanvraag zal voorlopig geweigerd worden omdat uw ex daar nog zijn domicilie heeft . ( Als uw ex optreedt als verhuurder , dan kan hij in de problemen komen met de huurder / maar dat is niet uw probleem ) .
Aangezien uw ex dus nog een domicilie heeft ( ambtelijke uitschrijving gaat niet zo vlug ) . gaat u naar de bevolkingsdienst , en vraagt uitdrukkelijk om niemand anders toelating te verlenen zijn domicilie bij u te zetten . ( weigering van inschrijving bij u ) . Zorg dat dit genoteerd wordt , zodanig dat u daar steeds kunt op terugvallen , bij problemen .
Het is ook aan te raden dat u aangeeft dat u momenteel uw woning niet kunt bewonen ( wegens de omstandigheden , een PV van politie kan daarbij helpen ) ) , en dat u daarom TIJDELIJK op adres X verblijft .
Dit is nodig , omdat een gedomicilieerde verondersteld wordt het grootste gedeelte van het jaar op zijn domicilie aanwezig te zijn .
Verder handelen zoals Thomas Morus aangeeft .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

odetje
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 22 jan 2021 14:22

Ik heb jullie reacties vlug even doorgelezen.. ik ben nu aan het werken, dus kan pas later deftig antwoorden... Maar ik kan wel alvast zeggen dat er geen huurcontract is waar zijn naam in vermeld staat. Ik huur dat huis via mijn moeder die de eigenaar is (het was het huis van mijn groottantes). Hij betaalt ook niet mee aan de huur, want hij heeft schulden, en ik heb hem gezegd zijn zaken in orde te brengen, dus dat het even kon dat hij niets betaalde... maar de zaken slepen aan, dus de relatie stopt voor mij (ook nog door andere zaken, alcoholgebruik, ruzies... daarom dat ik bij vrienden logeer momenteel).

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 22 jan 2021 14:47

Als hij daar niet officieel woont is hij een bezoeker en kunt u ten allen tijde toegang ontzeggen.
Bv. door ander slot te plaatsen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Berichten: 8840

#6 , 22 jan 2021 16:09

Indien u een garage of schuurtje hebt aan uw woning, kan u alle spullen daar stockeren. U verandert de sloten van uw woning en trekt er terug in. Verwittig de ex dat hij de spullen kan komen halen op X datum. Ex is niet gedomicilieerd op uw adres. U heeft minstens het recht om rustig en zonder angst in uw eigen woning te verblijven. U heeft geen andere verplichtingen tov uw ex.

odetje
Topic Starter
Berichten: 17

#7 , 22 jan 2021 18:08

Ok bedankt voor jullie reacties.

Mijn ex kan 'nergens' naartoe, hij heeft zo'n beetje zijn ruiten uitgeslaan bij iedereen (ex-collega's, moeder, ...). Hij zal dus niet zomaar 'vertrekken', ik kan hem wel aansporen om dringend op zoek te gaan naar een woonst (via sociale verhuurkantoren en zo).

Ik heb de bevolkingsdienst gemaild dat ze mij maandag moeten contacteren (of ik bel hen maandag zelf terug). Ik ga ook die PV laten opmaken bij de politie dat ik niet in mijn woonst verblijf.

Maar voor die uithuiszetting via de vrederechter: hoe verloopt dat? Komen ze dan van de politie aan de deur met een bevel om weg te gaan? + elke dag dat hij er nog is, extra kosten? Hoeveel tijd gaat daar over voordat ze dit uitvoeren? Als ik er niet ben, word ik dan op de hoogte gebracht? Al zijn meubels staan wel in het huis (ok, die kunnen nagestuurd worden), maar aangezien hij niet weet waar onmiddellijk naartoe, denk ik dat hij dat in eerste instantie aan zijn laars zal lappen. Enfin, ik weet het, ik moet aan mezelf denken, maar ik wil dat er een oplossing is, en dat hij me daarna met rust laat. (hij heeft een ex-vriendin blijkbaar gestalkt een hele tijd lang .. hoorde ik van zijn moeder).

>> Als ik dit via de bevolkingsdienst in orde breng + hij regelt zijn budgetbeheer, is dat dan 'voorlopig' ok? Kunnen er dan nog deurwaarders aan mijn deur staan of niet?

>> Ik ga hem door de politie laten uitschrijven, zoals ze tegen mij zeiden, dan is dat ook zijn probleem op dat moment... De politie heeft me dat gevraagd aan de telefoon, en gaf me hiervoor tot maandag de tijd om te beslissen, maar ik wist niet wat er aan die 'uitschrijving' vasthing, maar dat is dan zijn probleem. hij kan dan een 'referentieadres' vragen bij het ocmw

Hij zou vandaag bellen voor budgetbeheer, ik had hem gezegd dat deze voormiddag zeker te regelen... Hij heeft dat niet gedaan, met als uitleg dat hij 's ochtends opstond en dacht dat het zaterdag was, en dan 's middags zei ik hem dat ik specifiek gevraagd had om het in de voormiddag te doen (want het was maar open tot 12u). Het was ik die specifieker had moeten zijn tegen hem dat het maar in de voormiddag enkel open was, zei hij.. *zucht*

Ik heb samen met zijn moeder en dokter geprobeerd hem voor te leggen om vrijwillig in opname te gaan, voor zijn alcoholprobleem, maar dat heeft hij geweigerd. Ik heb een verslag van de dokter hier liggen voor eventueel collocatie.. - dat is een stap die ik nog zou kunnen zetten, al beweert hij nu de laatste dagen 'minder' te drinken. Ik ga daarvoor maandag ook een bellen naar de sociale dienst van de politie..

De politie zelf is niet zo vriendelijk tegen mij ... die belden me al een paar keer ivm dat domicilie, en geven mij dan onder mijn voeten als er interventies zijn ... hier een paar feiten:

- op woensdagavond 13/01 is de situatie uit de hand gelopen, ik had willen een afspraak regelen bij een psycholoog, de 1e afspraak was goed gegaan, maar voor de volgende moest hij op 0,0% alcohol zijn. Dat was niet zo, en dus heb ik gezegd dat ik een punt wou zetten achter de relatie. Dat hij best kon uitkijken om iets te zoeken. Na veel alcohol bleek hij het geïnterpreteerd te hebben als dat hij 'vandaag' moest vertrekken.. Na nog meer alcohol heeft hij vanalles kapotgemaakt in de woning. Ik was bang en belde de politie, die zag ook dat hij veel te veel gedronken had, maar zei dat ze niets konden doen, want tegen hen was hij vriendelijk en kalm.. . Ze vroegen mij dan dus of ik ergens naartoe kon ...
- op 17/01 belde hij me 's avonds, klonk helemaal verward en niet goed, hij zei dat hij 5 antabuses genomen had... Ik vroeg of ik een ambulance moest bellen, hij zei ja. De ambulance is samen met de politie langsgeweest, en meneer heeft geweigerd mee te gaan.. hij lag in zijn bed, is er zelfs uitgekomen om zijn identiteitskaart te nemen en zo .. . De politie belde mij achteraf om te zeggen dat het nu al de 2e keer was dat ze daar stonden, dat meneer "in zijn gewone doen" was ... . Mijn broer en pa zijn daarna nog binnen gegaan, het aanrecht in de keuken lag vol met pillen, er lag een gebroken fles wijn op de vloer, hij lag half in, half uit zijn bed, volledig in zwijm .... .

Het is een hele situatie .. ik ga daar uit geraken, met de nodige juridische info, weet ik beter wat ik kan doen. Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

freelance
Berichten: 2615

#8 , 23 jan 2021 00:11

Met deze nieuwe info van u zou ik al eerder ( gedwongen ) collocatie aanraden , eerder dan uithuiszetting .
De nadelen van uithuiszetting zijn , naast veel rompslomp voor u , dat er niets aan de situatie van ex gedaan wordt ( noch medisch , noch sociaal ) .
Bij manier van spreken kan hij s'anderendaags al terug aan de deur staan , u nodeloos opbellen enz. enz. ( kortom : stalking ) .
Neem daarbij dat het gedrag van een alcoholist onvoorspelbaar kan zijn .
Procedure : https://www.vlaanderen.be/gedwongen-opn ... collocatie

Indien ex NIET gedomicilieerd bij u ( vraag bevolkingsdienst , en laat uitdrukkelijk noteren dat hij NIET bij u mag gedomicilieerd worden ) dan begrijp ik niet waarom de politie u daar over lastig valt .
Politie staat natuurlijk ook onder stress dezer dagen , maar dat is geen reden om moeilijk te doen tegen u .
Als ze een interventie doen in uw woning hebt u het recht om daar een PV van te krijgen , waar ook uw versie van de feiten dient in te staan .
Vraag desnoods een onderhoud aan bij de korpschef .

Wat u verder nog kunt doen , is zelf naar het CAW stappen ; of zijn moeder dit te laten doen , ( of samen ) waar men zal kijken voor oplossingen i.v.m. woongelegenheid , budgetbeheer enz.. tegen de tijd dat hij ontslagen wordt uit de inrichting .
https://www.vlaanderen.be/caw-centrum-v ... lzijnswerk

Indien niet gedomicilieerd bij u , komen er ook geen deurwaarders .

Als u tijdelijk ergens anders woont , meldt u dat gewoon aan de dienst bevolking . ( ik meen dat daar zelfs een standaard formulier voor bestaat ) Geen politie voor nodig .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

eylis
Berichten: 8840

#9 , 23 jan 2021 09:33

".....>> Ik ga hem door de politie laten uitschrijven, zoals ze tegen mij zeiden, dan is dat ook zijn probleem op dat moment... De politie heeft me dat gevraagd aan de telefoon...." Wat bedoel je met "uitschrijven"? Deze term betekent eigenlijk dat iemand op een adres gedomicilieerd is en daarna van dat adres wordt uitgeschreven. Staat zijn domicilie dan wél op uw adres?

odetje
Topic Starter
Berichten: 17

#10 , 23 jan 2021 13:30

@freelance: ik ben daar al mee bezig, met gedwongen collocatie, ik heb een verslag van zijn huisdokter. En ik heb formulieren afgeprint van internet. Ik ga hiervoor maandag de sociale dienst van de lokale politie ook bellen. En daar navragen voor pv’s en zo van de interventies van de politie. Hij zegt dat hij mInder drinkt de laatste dagen maar gisterenavond was hij me weer constant aan het bellen en bedreigingen aan het uiten.. Ik heb 2 poezen die nog in het huis zijn (11 en 12 jaar). Hij zei “hoeveel poezen wil je levend terugzien?” 😱 Vanmorgen stuurde hij een foto van de poezen. Maar ja ‘s avonds dronken en grote mond, ‘s morgens veel minder en veel excuses altijd ..... 🤬

@eylis, nee hij staat niet bij me gedomicilieerd maar de politie contacteerde mij daar al een paar keer voor. Na de interventie op 13/1 weten ze dat zijn meubels er staan. En de politie van de stad waar hij voordien woonde zit er ook achter aan omdat die nieuwe inwoners van het appartement dat hij voordien huurde zich daar willen domicilliëren wellicht? Ik bedoel hem “administratief laten uitschrijven” bij de politie. Ze gaven me een week tijd om te ‘beslissen’ of zijn domicilie daar mocht komen. Omdat ik niet wist wat ik best deed, heb ik gezegd dat het ok was dat ze me een week tijd gaven. Dus ik ga maandag de politie terugbellen, zeggen dat zijn domicilie niet bij mij mag komen, en dan is het gevolg dat ze hem administratief uitschrijven toch?

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 23 jan 2021 13:37

U moet uw been stijfhouden en u geen zier aantrekken van de "politiedwang". Zij willen op de voor hen gemakkelijkste manier een "klacht" afronden. U moet zich daar niet door laten imponeren.

Aangezien de man niet bij u is gedomicilieerd moet hij niet worden "uitgeschreven".
Trouwens het is niet de politie die in- en uitschrijft, dat doet de gemeente.
En "inschrijven" kan enkel met uw toestemming.

Dat er meubels staan die van hem zijn (kan dat bewezen worden dat die van hem zijn?) speelt ook geen enkele rol.
U moet natuurlijk weten wat u zelf wil (en ik heb de in druk dat u dat niet weet): hij is er niet gedomicilieerd, je wil hem daar niet.....dan verander je de sloten en basta.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

freelance
Berichten: 2615

#12 , 23 jan 2021 13:57

Zoals u wellicht kunt lezen , gaat een gedwongen collocatie via de vrederechter .
Het is niet zo dat dit gaat met een formuliertje van het internet , en een verslagje van een huisdokter . Dat doktersverslag gaat wel bepalend zijn voor de vrederechter .
Dus het zal nog niet voor morgen zijn .

Als ex geen domicilie heeft bij u , dan valt er helemaal niets ' uit te schrijven ' .
Ambtelijk uitschrijven wil zeggen dat de dienst bevolking iemand uitschrijft op een domicilie adres waar die persoon NIET woont .
Daar heeft de politie uiteindelijk niets over te zeggen ( en nog minder om u daar mee lastig te vallen ) . De politie moet vaststellingen en onderzoek doen . DAT is hun taak .
Het is de gemeenteraad die beslist , op basis van een dossier ( met politie verslagen ) opgemaakt door de dienst bevolking .
Dus u gaat naar de dienst bevolking ( en niet de sociale dienst van de politie ) om te melden dat u deze persoon NIET toelaat op uw adres .
Het is dan aan de bevolkingsdienst om daar de politie van op de hoogte te stellen .
Wat de dienst bevolking /politie van de stad van uw ex doet is dan HUN zaak , en niet de uwe .
Natuurlijk doet die stad ook onderzoek , zeker naar aanleiding van die huurder die daar zin domicilie wil plaatsen . Dat heb ik in het begin reeds geschreven .
Maar dat maakt toch uw zaak niet uit ? Dat is tussen uw ex , die huurder en de dienst bevolking /politie van DIE stad .

Waar zijn meubels staan heeft uiteindelijk geen belang . Die kunnen bij u staan , als zijnde " in bewaring gegeven " , en heeft verder niemand zaken mee .
Wie bewijst trouwens dat het zijn meubels zijn ? Staat er een naam op ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 jan 2021 16:56

Opnieuw slaat men hier behoorlijk de bal mis met betrekking tot domicilie. Als die ex bij ts verblijft en dan nog eens zijn spullen daar staan , dan betekent dat dat hij daar woont en kan de politie hem niet zomaar buitenzetten.

Bijkomende wordt eigenlijk domiciliefraude gepleegd doodat hij daar niet ingeschreven staat.
Politie kan hem daar eigenlijk ambtshalve inschrijven, tenslotte hebben ze daar al tweemaal kunnen vaststellen dat hij aldaar verblijft

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 jan 2021 17:05

Als ze een interventie doen in uw woning hebt u het recht om daar een PV van te krijgen , waar ook uw versie van de feiten dient in te staan .
Vraag desnoods een onderhoud aan bij de korpschef .
Dit klopt ook niet. Als de politie pv opstelt en u legt een verklaring af, dan heeft u recht op een kopie van uw verhoor. Niet van het pv.
Tussenkomen in iemand zijn woning is niet voldoende als basis om een pv op te stellen

eylis
Berichten: 8840

#15 , 23 jan 2021 17:23

"....Politie kan hem daar eigenlijk ambtshalve inschrijven, tenslotte hebben ze daar al tweemaal kunnen vaststellen dat hij aldaar verblijft..." Maar dat gaat dus niet gebeuren, want poster gaat de dienst bevolking inlichten dat ex niet gedomicilieerd mag worden op haar adres en er is dus al een dossier mbt de "gedragingen" van de ex.

Terug naar “Administratief recht”