Als niet-student op kot verblijven bij een student

Nico_T
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Als niet-student op kot verblijven bij een student

#1 , 11 jan 2021 15:10

Dag iedereen

Momenteel sta ik op het punt af te studeren, waarop nadien mijn ouders graag meteen willen verhuizen naar een landelijke omgeving.
Hierbij is het probleem dat met mijn diploma er weinig tot totaal geen jobkansen zijn in de rechtstreekse omgeving tenzij ik minstens 2u moet pendelen met de trein of tafels moet bedienen in het lokale dorpscafé...

Graag had ik willen weten tot hoeverre het legaal gezien toegestaan is om als niet-student te mogen inwonen bij mijn vriendin op kot, die wel ingeschreven staat als studente. Financieel gezien kan ik een studio voor het moment niet veroorloven wegens de gevraagde voorschotten en minimumlonen. Ik heb geen probleem om mijn domiciliëring te behouden bij mijn ouderlijk huis, of op kot zelf. Echter kan mijn vriendin haar domiciliëring niet veranderen wegens moeder op leefloon.

Een andere mogelijkheid waar ik aan dacht was om eventueel via OCMW een leefloon als student aan te vragen, een kot te gaan zoeken, en nog een diploma bij te studeren. Hierbij zit ik met het probleem dat mijn moeder (gescheiden ouders) nog een maandelijkse alimentatie stort op mijn rekening van 50 EUR, waardoor ik vermoed dat ik niet in aanmerking zou komen voor dat leefloon. Ik heb geen probleem om te vragen aan mijn moeder te stoppen met alimentatie (is ook een redelijk klein bedrag), daar ze niet meer verplicht is deze te storten. Echter weet ik niet tot hoever het OCMW terugkijkt op financieel steun van ouders. Langs kant van mijn vader krijg ik geen financieel steun, wel onderdak, voeding en mijn eerste opleiding betaald. Een tweede studie betalen langs mijn ouders kant zit er niet in, maar dit kan ik financieel wel voorzien echter kan ik dan geen kot betalen, en daarom dus dat ik in dit geval bij OCMW zou willen aankloppen. Recht op een beurs heb ik niet, ondanks dat mijn ouders redelijk slecht betaalde jobs hebben kijken ze eerder naar het feit dat mijn ouders gescheiden zijn en er dus sprake is van meerdere inkomens.

In een notendopje: mag ik als niet-student op kot verblijven en het huurcontract delen met een student? Dit voor maximaal een academiejaar zodat ik op eigen voeten een studio kan vinden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 11 jan 2021 15:47

Ik vermoed van niet, uw domicilie moet staan op uw feitelijke verblijfplaats (= het kot), en vaak is dat contractueel niet toegestaan.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 11 jan 2021 16:10

Vraag aan verhuurder of toelating kan verkregen worden voor samenwonen met vriendin ( beiden als student ) .
Voorwaarden zullen alleszinds zijn :
* Geen domicilie
* U moet ingeschreven zijn als student .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Nico_T
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jan 2021 16:33

Bedankt Leen en Freelance.

Jammer, ik vreesde er al voor dat ik enkel als student dit kan doen. Had graag als niet-student fulltime gewerkt met verblijf in een studentenkot.

Toch bedankt

eylis
Berichten: 8840

#5 , 11 jan 2021 18:06

Een leefloon aanvragen bij het OCMW om een tweede diploma behalen zal niet aanvaard worden. Een leefloon dient voor personen die op geen enkele manier een inkomen kunnen verwerven. U hééft een diploma en u kàn gaan werken. Als u persé een tweede diploma wil behalen, kan dat gerust door een 3/4e of zelfs halftijdse job aan te nemen. Ook in avond/weekendopleiding kan je een tweede diploma behalen. Ik begrijp echter dat een tweede opleiding voor u een middel zou zijn om op een studentenkot te verblijven met uw vriendin. Dat is een beetje de omgekeerde wereld. In dat geval zoekt u beter en voltijdse job én een kleine studio, waar u met u vriendin verblijft. Er bestaat ook zoiets als leegstandbeheer: panden en locaties die voor een zeer zachte prijs bewoond kunnen worden (zonder domicilie) en waar u dan een oogje in het zeil houdt. Deze panden zijn tijdelijk, maar het kan soms voor een langere periode.

Nico_T
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jan 2021 23:51

Een leefloon aanvragen bij het OCMW om een tweede diploma behalen zal niet aanvaard worden. Een leefloon dient voor personen die op geen enkele manier een inkomen kunnen verwerven. U hééft een diploma en u kàn gaan werken. Als u persé een tweede diploma wil behalen, kan dat gerust door een 3/4e of zelfs halftijdse job aan te nemen. Ook in avond/weekendopleiding kan je een tweede diploma behalen. Ik begrijp echter dat een tweede opleiding voor u een middel zou zijn om op een studentenkot te verblijven met uw vriendin. Dat is een beetje de omgekeerde wereld. In dat geval zoekt u beter en voltijdse job én een kleine studio, waar u met u vriendin verblijft. Er bestaat ook zoiets als leegstandbeheer: panden en locaties die voor een zeer zachte prijs bewoond kunnen worden (zonder domicilie) en waar u dan een oogje in het zeil houdt. Deze panden zijn tijdelijk, maar het kan soms voor een langere periode.
Bedankt Eylis, ik had een klein vermoeden dat het leefloon van OCMW uiteindelijk niet zou gaan indien ik al een diploma op zak zou hebben. Ik denk dat ik best even op mijn tanden bijt een periode en wat langer pendel op de trein of tijdelijk een job zoeken buiten mijn diploma bereik zodat ik nadien terug naar een stedelijke omgeving kan trekken en een baan binnen mijn diploma kan vinden. Hetgeen van leegstandbeheer wist ik niet! Dit ga ik zeker eens nakijken naar mogelijkheden, bedankt!

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jan 2021 03:13

Ik weet niet binnen welke sector je werk zoekt, maar het is nu ook niet zo dat alle goede jobs zo gecentraliseerd liggen en er daarbuiten op 2 uur rijden alleen maar cafés zijn om te gaan werken.

België is op dat gebied net erg makkelijk in vergelijking met het buitenland.

Nico_T
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jan 2021 13:53

Ik weet niet binnen welke sector je werk zoekt, maar het is nu ook niet zo dat alle goede jobs zo gecentraliseerd liggen en er daarbuiten op 2 uur rijden alleen maar cafés zijn om te gaan werken.

België is op dat gebied net erg makkelijk in vergelijking met het buitenland.
Hey Thomas, met mijn diploma kom ik terecht in voornamelijk de hotellerie en eventueel de reissector.
In de rechtstreekse omgeving bevinden zich enkel particuliere b&b's met 2 a 3 kamers waar meestal gewoon de eigenaar aanwezig is... wel wat restaurantjes maar ik heb ook niet bepaald een veredelde koksopleiding gevolgd... Daarnaast zijn er geen enkele reisbureaus of een bepaalde toeristische dienst waar ik eventueel terechtkan. We verhuizen dan ook naar een zeer kleinschalig dorpje dat net wat onhandig tussen Brussel en Gent ligt meer naar de taalgrens toe, nog verder dan de gemeentes met een goede treinverbinding tussen deze steden. Op kaart ziet het er ideaal uit, in realiteit vergt het +3 treinen waarvan twee dezelfde spoor volgen...

Het zal eerder een kwestie zijn van rijbewijs behalen, dan is het zeker allemaal te doen met de wagen en zou ik niet moeten klagen :lol:

eylis
Berichten: 8840

#9 , 12 jan 2021 17:50

Als je niet te ver van de taalgrens gaat wonen: in Wallonië is leerkracht Nederlands een knelpuntberoep. Zelfs zonder pedagogisch diploma, maar wél een Bachelor, kan je zo interims als leerkracht Nederlands doen. Voor de lagere school is dat zelfs niet erg moeilijk. Er is vaak genoeg lesmateriaal op de school aanwezig om dat verder op te volgen.

Terug naar “Administratief recht”