Omgevingsvergunning uitgeruste weg priveweg

Aurelie85
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Omgevingsvergunning uitgeruste weg priveweg

#1 , 10 jan 2021 15:51

Wij hebben het perceel naast onze woning gekocht. In het kadaster staat dit perceel omschreven als 'weiland', in het stedenbouwkundig uittreksel als 'bouwgrond'. In de aankoopakte staat dat er geen garantie is dat er op dit perceel gebouwd mag worden.
Wij willen dit perceel terug verkopen (als bouwgrond) omdat we een ander huis op het oog hebben. Daarvoor hebben we een omgevingsvergunning nodig. Dit perceel is enkel te bereiken via een privéweg. In de akte staat dat de eigenaar toestemming geeft (erfdienstbaarheid) om dit perceel te bereiken via de priveweg. Nu heb ik de gemeente gevraagd wat er van ons verwacht wordt vooraleer de omgevingsvergunning verleend zou worden. Dit zijn de woorden van dienst 'stedenbouw' in de gemeente:
Het perceel is volgens het Bijzonder Plan van Aanleg gelegen in een zone die is ingekleurd als een potentieel te ontwikkelen woongebied voor het oprichten van vrijstaande of gekoppelde (eengezins-)woningen. Deze zone kan evenwel pas worden ontwikkeld nadat de gronden palen aan een voldoende uitgeruste weg. Dit is op vandaag niet het geval. Het is weinig waarschijnlijk dat door het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning zal worden zolang geen uitvoering wordt gegeven aan de visie vastgelegd in het Bijzonder Plan van Aanleg rond het ontwikkelen van dit gebied beginnende met het aanleggen en uitrusten van het wegprofiel waarna deze kosteloos wordt overgedragen aan de gemeente om te worden ingelijfd in het openbaar domein'.

Deze priveweg is eigendom van onze buur. Hij geeft toestemming om nutsvoorzieningen te laten leggen maar uiteraard niet om zijn weg te laten overdragen aan de gemeente.

Telefonisch zei de ambtenaar dat wij het volgende moeten voorzien:
elektriciteitsnet, water, riolering, straatverlichting EN verharden met duurzame materialen. Op dit moment liggen er enkel nutsvoorzieningen tot aan ons huis maar niet tot dit perceel. De weg is op dit moment een 'kiezelweg'. Wat de ambtenaar ons vraagt is onbetaalbaar. We zouden de grond dan met verlies moeten verkopen. Ik heb een studiebureau gecontacteerd en zij wisten mij te vertellen dat een priveweg enkel voorzien moet zijn van elektriciteitsnet en geen riolering omdat er kiezels liggen en dit waterdoorlatend is.
Mijn vraag is: klopt dit? Is een kiezelweg op een priveweg voldoende? Of kan de gemeente meer eisen? En stel nu dat wij alles voorzien hebben zoals het moet, kan de gemeente dan nog weigeren om een omgevingsvergunning goed te keuren? Of buren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 10 jan 2021 18:08

Vereisten waaronder u die grond kan ontwikkelen als bouwgrond(en) staan in BPA en zal u moeten volgen

Pano reportage over niet op de riolering aangesloten verkavelingen gemist ?

freelance
Berichten: 2615

#3 , 10 jan 2021 20:43

Lijkt mij een onmogelijke ambitie .
Een volledige weg aanleggen ( op uw kosten ) op eigendom van de buur . ( mits die al akkoord zou zijn ) , alleen om uw weiland een meerwaarde te geven .
En als het ooit tot een omgevingsvergunning komt ( na alle kosten gedaan te hebben ) , dan zou buur die weg moeten overdragen aan de gemeente ? ( wan het is nog steeds eigendom van buur ) .
Waarom zou die zoiets doen ? ( tenzij hijzelf ook een weiland zou liggen hebben ,palend aan die weg ; die ten gelde kan gemaakt worden ) .
Studiebureau kent er nog minder van dan ik .
Een weg aanleggen die later openbaar word , en waar woningen niet kunnen aangesloten worden op een riolering ? Komt nooit goed .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Aurelie85
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jan 2021 13:32

Ik zou wel riolering leggen, en ook electriciteit maar ik zou de weg niet laten verharden. Er liggen nu kiezels. Zodat die NIET overgedragen wordt aan de gemeente. Dat is ons doel.
Het BPA dateert van de jaren 60. In het BPA staat niets vermeldt over een definiëring van een 'uitgeruste weg'.
Het studiebureau zei me dat de regels mbt een priveweg anders is dan een perceel die direct grenst aan een openbare weg. Het perceel is trouwens reeds verkaveld, het heeft gewoon nog geen bouwvergunning/omgevingsvergunning. Kan de gemeente die omgevingsvergunning weigeren omdat het gaat over een 'kiezelweg'?

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 19 jan 2021 18:26

Tja. We willen allemaal landbouwgrond kunnen kopen om te verkopen als bouwgrond .... stedenbouw is de enige,instantie die je kan verder helpen (afgezien van beroep bij de overbodige provincie)

Aurelie85
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jan 2021 09:14

Dit gaat niet om landbouwgrond. In het stedenbouwkundig uittreksel (dateert van 2020) staat het omschreven als 'bouwgrond'. Het is al verkaveld. Het is gewoon nog niet rechtstreeks gelegen aan een openbare weg en daarom is er nog geen omgevingsvergunning.
Mijn vraag was: kan een gemeente beslissen dat die priveweg geasfalteerd moet worden en voorzien van straatverlichting? Ik vertrouw stedenbouw voor geen haar meer. Zij hebben er alle baat bij dat wij op onze kosten die weg laten voorzien van alle nutsvoorzieningen en verharding. De priveweg wordt dan namelijk gratis overgedragen aan de gemeente. Als die weg niet geasfalteerd wordt, wordt de priveweg NIET overgedragen aan de gemeente en dit is onze bedoeling.

Terug naar “Administratief recht”