teveel bewoners in kleine studio

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

teveel bewoners in kleine studio

#1 , 07 jan 2021 12:24

ik ben eigenaar van een gebouw met 7 studios elk geschikt voor max twee personen en ik vermoed dat er meer personen wonen dan toegelaten. ook heb ik vermoedens dat er onderverhuurd wordt.

ik vroeg daarom om een lijst van gedomicilieerden aan de dienst burgerzaken en kreeg volgend antwoord :
Beste,

Volgens de bevolkingsreglementering en regelgeving inzake privacy, zijn wij enkel gemachtigd om een attest af te leveren met gegevens op van een derde als de aflevering van zo’n document krachtens de wet wordt voorgeschreven of toegestaan. Kunt u een rechtsgrond voorleggen waaruit blijkt dat zo’n attest met deze gegevens op noodzakelijk is voor deze procedure?
kan iemand hier op antwoorden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 07 jan 2021 13:21

Hebt u bij uw aanvraag wel vermeld dat u de eigenaar bent van de studio?

Dat zou moeten voldoende verantwoording zijn om die info te vragen, en hem ook aan u door te geven.

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

#3 , 07 jan 2021 14:04

ja dat heb ik vermeld

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 07 jan 2021 15:25

ja dat heb ik vermeld
Even rappeleren, u hebt het toch nodig omdat u gerechtelijke stappen overweegt , waddisdanu :twisted: :o ?

artemis
Berichten: 3294

#5 , 07 jan 2021 16:12

Toch niet abnormaal dat een verhuurder dat wil weten. Enkele jaren terug kon je nog makkelijk een bewonersfiche krijgen als eigenaar. Er kunnen al eens lijken uit de kast komen..

Hier bleek eens een half jaar na verandering van huurders in een studio dat er nog een domicilie stond van een tijdelijke vriendin van de vorige huurder. Je wil toch niet dat je nieuwe huurder daardoor in de problemen komt?

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jan 2021 16:14

In de gemeente waar ik werk krijg je dat op vertoon van het huurcontract, waar je uiteraard als verhuurder in vermeld staat :D

freelance
Berichten: 2615

#7 , 08 jan 2021 02:54

Het lijkt een evidentie te zijn voor verhuurders , maar dat zou wel eens een illusie kunnen blijken .
De reactie van Burgerzaken zou wel eens gebaseerd kunnen zijn op volgende wetgeving :
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... dd+AS+RANK

Een zeer recent nieuwsartikel van Belgium.be stelt :
.
Informatie over iemand anders aanvragen uit de bevolkingsregisters

Elke persoon of instelling kan een uittreksel of getuigschrift krijgen uit de bevolkingsregisters van de gegevens van een andere persoon. Hiervoor moet u een schriftelijk en ondertekend verzoek indienen bij de dienst Bevolking van het gemeentebestuur.
Dat kan alleen wanneer zo een document nodig is voor de uitvoering of de voortzetting van een procedure bepaald door de wet.

Concreet kan het gaan over:

de betrekkingen tussen schuldeiser en schuldenaar
een dagvaarding voor het gerecht
beslagen
vorderingen


Bij zo een aanvraag moet u de specifieke wettelijke bepaling vermelden.
De bevolkingsdienst gaat na of de wettelijke bepalingen van toepassing zijn, en of de aard van de gevraagde gegevens overeenstemt met het motief. Op basis van het onderzoek zal de dienst Bevolking de informatie al dan niet geven.

https://www.belgium.be/nl/familie/ident ... _registers

Een mogelijke piste zou zijn om te gaan via de wetgeving van Wonen Vlaanderen , waarin toch normen bepaald zijn betreffende het aantal toegelaten personen in een huurwoning .
Zij het dat zoiets dan eerder zal moeten gecontroleerd worden door ambtenaren , eventueel bijgestaan door politie , als er concrete klachten of sterke vermoedens zijn .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Administratief recht”