Recreatie

Wanewereld
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Recreatie

#1 , 22 dec 2020 14:14

Dag allemaal,
Ik ga mijn vragen zo duidelijk mogelijk proberen te maken.
Nr 1 ik heb een vakantieverblijf gekocht op reacreatiegebied.
In dit gebied zijn er ook woningen kan ik mijn vakantieverblijf laten veranderen in een woning?
Nr 2 Mijn straatje zou ook priveweg zijn. Staat wel verlichtingpalen in zijn deze dan mijn eigendom of van fluvius/gemeente ?
Nr 3 er zijn mensen die zich gewoon inschrijven en hun domicilie daar hebben staan. Terwijl de funtie van de grond ook vakantieverblijf is?

Hoe kunnen er woningen en vakantieverblijven versprijd liggen over hetzelfdz gebied ?

Alvast bedankt

Ps( ik zou graag antwoorden hebben op de vragen en niet dat ik dit goedkoop heb kunnen kopen omdat het recreatie gebied is want dit is niet het geval. Heb zelf 215.000 betaald en daar had ik ook gewoon een klein huisje van kunnen kopen. Grond is 9 are en mijn woning(vakantieverblijf) is +/- 90m2)

Dus graag had ik wat uitleg gehad hoe dit allemaal in elkaar zit en of er een kans bestaat dat ik me ooit kan laten inschrijven. Anders is er maar 1 oplossing en dat is om het weer te verkopen en iets anders te zoeken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 22 dec 2020 16:48

Nr 1 ik heb een vakantieverblijf gekocht op reacreatiegebied.
In dit gebied zijn er ook woningen kan ik mijn vakantieverblijf laten veranderen in een woning?
Vrij onwaarschijnlijk

Gemeente kan je uitsluitsel geven daarover.
Maar hoop er niet op ...

Lees akte eens na voor precieze statuut.
Nr 2 Mijn straatje zou ook priveweg zijn. Staat wel verlichtingpalen in zijn deze dan mijn eigendom of van fluvius/gemeente ?
Zou me verbazen dat er verlichtingspalen van een privé-eigenaar zijn.
Loop er eens rond, doorgaans staat er wel ergens een markering of nummer op, of sticker om defecten te melden.
Nr 3 er zijn mensen die zich gewoon inschrijven en hun domicilie daar hebben staan. Terwijl de funtie van de grond ook vakantieverblijf is?
In principe MOET je je domiciliëren waar je ook effectief verblijft .
Maar als je dat doet in een zone waarin je niet permanent mag wonen, zullen vele gemeenten ook procedure starten om je daar weer weg te krijgen.
Hoe kunnen er woningen en vakantieverblijven versprijd liggen over hetzelfdz gebied ?
Historisch (scheef) gegroeid, jaren onduidelijkheid, tolerantie van wat niet mocht, en uiteindelijk (zelfs nog vrij recent) in wetgeving vastgelegd.
Is één groot kluwen.

Sommige voormalige recreatiezones zijn geregulariseerd en laten nu permanente bewoning toe.
Andere zijn (blijven) exclusief dagrecreatie.
En er zijn gemengde zones waarin oude (in de zin van reeds lang) eigenaars nog getolereerd worden.

Vraag bij gemeente precieze statuut van de zone na.
Heb je dat niet meegekregen van de notaris bij aankoop ?

Je kan het ook opzoeken in wetgeving, maar navragen bij gemeente zal iets simpeler en sneller zijn :wink:

Anders is er maar 1 oplossing en dat is om het weer te verkopen en iets anders te zoeken.
Als je er permanent wil wonen, kan je best VOORAF nagaan of dat mag op een interessante grond, of in compromis zetten als opschortende voorwaarde dat er permanente bewoning toegelaten moet zijn.
Is uiteindelijk goedkoper ...
En verkoper gaat terugkrabbelen als er géén permanent verblijf toegelaten is.



Dergelijke woningen mét permanent verblijfsrecht zijn doorgaans ook pakken duurder dan in recreatiegebied.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 22 dec 2020 18:38

Nog enkele algemene bemerkingen , aansluitend op vorige post .
Voor dit concreet geval kan de TS alleen uitsluitsel krijgen op de dienst " woonloket " van de gemeente .

De verkoper , of zijn notaris , is verplicht het statuut van de woning en de zone waarin het gelegen is op te nemen in de verkoop akte .
Als er beperkingen aan vast zitten , zal dit dan ook blijken .

Er kan eventueel een " voorlopig " woonrecht bestaan hebben voor de verkoper , maar dit " voorlopig woonrecht " kan nooit overgedragen worden naar een nieuwe koper .

De mogelijkheid ( of verplichting ) om er domicilie te hebben , betekent niet dat er automatisch " woonrecht " is .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Wanewereld
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 dec 2020 21:10

Ten eerste,
Al heel erg bedankt voor uw antwoord @inazuma

Ben al meerdere keren tot bij de gemeente geweest. Helaas sturen ze u van de ene naar de andere kant zonder echt duidelijke antwoorden.
Tot ik bij de burgemeester een afspraak gemaakt had en die zei kort en bondig dat ik daar mag verblijven 365 dagen van het jaar maar mij niet mocht laten domicilieren. Heb ook gezien met eigen ogen (wat normaal niet mocht) welke woningen, woningen zij en welke vakantieverblijven en wie er zijn domicilie heeft staan.
Nu bij de burgemeester was het ook nooit iets voor de gemeente maar voor fluvius ( voor de verlichting) en al de rest was voor de provincie en had de gemeente niets mee te maken......

Staat wel in mijn verkoops acte dat ik er niet mag ingeschreven staan maar is dit dan alleen voor mij en al de huisjes rondom mij niet? Hier staan een 120 tal huisjes. Mijn buurvrouw die ik al reeds kende staat ingeschreven en zei dat het geen probleem was en de vorrige eigenaares heeft haar hier ook laten inschrijven en voor ik het kochte had ze het een jaar verhuurd en die stonde ook ingeschreven? Dus dacht ik dat dit wel geen problemen zou geven.

Zal nogmaar eens naar de gemeente stappen dan.

Heel hard bedankt om te antwoorden.

Mvg

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 23 dec 2020 09:46

Waarom probeer je het dan even niet? Ga gewoon naar de gemeente en laat u inschrijven. Je zal dan wel zien wat hun antwoord hierop is.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 23 dec 2020 15:42

Als het woonloket van de gemeente u van het kastje naar de muur stuurt , met uw vragen ( wat begrijpelijk is , want die ambtenaren zijn de afgelopen 30 jaar bedolven geweest door steeds maar veranderende wetgeving , wetgeving die trouwens " conflicterend " is * ) ;
dan kunt u proberen om daar een domicilie te vestigen ( opgelet , wordt WEL gecontroleerd of u daar het grootste gedeelte van het jaar verblijft , en voor uw inschrijving komt de wijkagent ONaangekondigd kijken - dus permanent thuisblijven TOT de wijkagent is langsgeweest ) .

Maar deze "inschrijving " is GEEN recht om het gebouw te aanzien als " toegelaten voor permanente bewoning " ; wat uw medebewoners ook mogen denken .

* " conflicterende " wetgeving wil zeggen :
// Niemand mag zich permanent vestigen op recreatiegrond , als die woningen niet goedgekeurd zijn daarvoor ( door het Gemeentelijk Uitvoerings Plan , wat dus een stedenbouwkundige materie is , die het gemeentelijk niveau ver overschrijd ) .
// De wet op domiciliering ( die dus niets te maken heeft met stedenbouw ) stelt dat een gemeente een domiciliering niet kan weigeren , als iemand daar permanent woont .
// Dit laatste is dan wel een overtreding op het voorgaande , en dan hangt het af hoe de gemeente daarop inspeelt ( de enen zullen optreden , de anderen zullen "tolereren " / wat op zich al een discriminatie zou zijn ) .

Soms gebeurt het dat een gemeente een regularisatie doorvoert , wat dan een hele procedure is , in overleg met de provincie . Alles hangt af van de plaatselijke gesteldheid , en de politieke wil , en eventueel de druk van de bewoners .

Gerelateerde topic : viewtopic.php?f=40&t=115612
MET een antwoord die de vraagsteller ontving van de gemeente .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 23 dec 2020 18:27

Ben al meerdere keren tot bij de gemeente geweest. Helaas sturen ze u van de ene naar de andere kant zonder echt duidelijke antwoorden.
Nochtans zijn zij de instantie die je correct zou moeten kunnen inlichten ...
Tot ik bij de burgemeester een afspraak gemaakt had en die zei kort en bondig dat ik daar mag verblijven 365 dagen van het jaar maar mij niet mocht laten domicilieren.
Wat een clown is me dat :evil: :roll:

Als je er 365 dagen (eigenlijk: meer dan de helft vh jaar) verblijft dan IS dat uw hoofdverblijf en MOET je er gedomicilieerd zijn / worden

Maar dat je je er blijkbaar niet mag domiciliëren is duidelijk aan de rest van het antwoord ....

Je kan in google en in staatsblad (online hé) staatsblad.be zoeken op "recreatiezone" en de naam gemeente in kwestie, decreet of besluit Vlaamse regering

Mogelijk duikt er dan al wat op
varieer de zoektermen wat als je niet direct wat vindt
Als je een officiële naam voor die zone hebt, dat kan ook helpen

Staat wel in mijn verkoops acte dat ik er niet mag ingeschreven staan maar is dit dan alleen voor mij en al de huisjes rondom mij niet?

Notaris heeft dat normaal moeten opzoeken
Staat dus in akte dat je er niet permanent mag wonen, zal dan ook wel kloppen.

Zoals gezegd: er zijn zones waar de reeds lang bestaande bewoning getolereerd wordt, maar bij verkoop is dat niet meer zo (uitdoofbeleid)


Je zou je er gewoon kunnen gaan wonen, naar gemeente gaan en zeggen dat je daar woont en vragen je er te domiciliëren , en kijken wat er gebeurt :mrgreen:

Zorg wel dat je snel terug kan naar een toegelaten bewoning ;-)
Bruggen niet te snel opblazen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 dec 2020 21:42

Waar bent u momenteel gedomicilieerd? Is dit uw eigendom of een huurpand? Hoe vaak verblijft u in uw huidige woning? Het is immers belangrijk om uit te maken welk uw hoofdverblijf en welk uw tweede verblijf is.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Wanewereld
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 dec 2020 14:07

Alvast bedankt allemaal voor jullie antwoorden.
@marcus. mijn adres staat momenteel in een huurpand.
Ik ga enkel nog naar daar om men postbus te checken. Voor de rest ben ik 365 dagen van het jaar in mijn "vakantieverblijf" voor mij woning :-)

En bij de gemeente nog steeds als ik mijn adres zou veranderen doen ze het wel maar dan moet ik wel iets ondertekenen waar instaat dat ik een overtreding bega. De politie stelt dan een pv op en dan kunnen er boetes komen. De prijs van de boetes kan varieren zeiden ze tusse de 1€ en .... geen bedrag genoemd maar zou ook HEEL hoog kunnen zijn.
Dus ik dacht ik schrijf me in en als de boete komt schrijf ik me weer uit, blijkbaar werkt de boete dan met terugwerkende kracht.
Dus dan moet ik nog steeds de boete betalen van al de maanden/ jaren ik er heb gewoon ? Kan dit zomaar?


Alvast bedankt!!!!!

Wanewereld
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 dec 2020 14:11

@inazuma

Zoals gezegd: er zijn zones waar de reeds lang bestaande bewoning getolereerd wordt, maar bij verkoop is dat niet meer zo (uitdoofbeleid)
Voor dat ik het kocht heeft er een koppel een jaar in gewoont en ingeschreven geweest.
Die huurde dit huisje.
Wilt het dan zeggen als ik het verhuur dat er wel mag ingeschreven worden ?

Mvg

freelance
Berichten: 2615

#11 , 28 dec 2020 14:46

U bent zich op zeer glad ijs aan het begeven .

1/ De wet op hoofdverblijfplaatsen stelt dat u zich "het grootste gedeelte van het jaar dient te bevinden OP uw hoofdverblijfplaats " .
Alleen daar de postbus checken is dan een flagrante overtreding .
En ja , het KAN gecontroleerd worden op een verregaande manier .

2/ Het koppel die dat huisje huurde en daar ingeschreven stond , zal net hetzelfde te horen gekregen hebben op de gemeente ( overtreding - politie stelt pv op - waarschuwt voor boetes ) .
Hierbij kan ook de VERhuurder in gebreke gesteld worden , want de verhuurder moet ' het rustig genot van het goed " garanderen tov de huurder ; en de " woonbeperkingen " op zijn minst opnemen in het huurcontract .
Stel , de huurder krijgt een boete , dan is hun " rustig genot " geschonden door toedoen van de verhuurder .

3/ De boete du u eventueel kunt krijgen , komt helemaal niet van de dienst bevolking ( die over inschrijvingen in het bevolkingsregister gaat ) die VERPLICHT is iemand in te schrijven die daar permanent woont .
De boete is het resultaat van een Stedenbouwkundige overtreding ( wijziging van bestemming ) , en komt dus uit die richting . ( Wonen Vlaanderen ) , en die zijn meestal niet mals met boetes .

In praktijk is het wel zo , dat een boete niet op een blauwe maandag in uw bus komt te vallen .
Er gaat wel een procedure aan vooraf die een hele tijd kan duren .
Als u in de loop van die procedure de " wijziging van bestemming " teniet doet ( adres verhuizen , en niet meer permanent woont / u mag er nog steeds op "vakantie " ) , dan kunt u de boete alsnog ontlopen .
Zie toch nog maar eens de topic die ik hier voordien aangeraden heb . viewtopic.php?f=40&t=115612
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 dec 2020 15:16

Dit onderwerp is nog ooit aan de orde geweest op dit forum:
viewtopic.php?t=50419

Misschien vindt u hier meer "inspiratie".

Toch zou ik er u toch op willen wijzen dat er kwalijke gevolgen kunnen zijn als u de wet willens nillens zou overtreden. U weet dat u in de fout gaat en toch wil u doorzetten?

Ook even meegeven. Als u bent gedomicilieerd in een vergunde woning, of dit nu eigendom dan wel huurwoning is, maakt niets uit, dan geldt uw "recreatieverblijf" sowieso als tweede verblijf en zijn de nodige taksen hierop verschuldigd én zijn de regels tweede verblijf van toepassing.

Misschien ook eens naar de stedelijke voorschriften zien.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 28 dec 2020 17:10

Voor dat ik het kocht heeft er een koppel een jaar in gewoont en ingeschreven geweest.

Wilt het dan zeggen als ik het verhuur dat er wel mag ingeschreven worden ?
Neen

Je weet niet waarom de huurder weg is, en de vorige eigenaar de recreatiewoning verkocht heeft ...

Maar ik vrees dat je het wel bent aan het ontdekken.

Gemeente moet bewoners inschrijven op hun feitelijke domicilie.
Als gemeente vervolgens stappen onderneemt tegen de huurders (en of eigenaar), vertrekken die.
Als huurders vertrekken, verkoopt eigenaar, want 't brengt niet meer op ...

Wanewereld
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 dec 2020 17:39

Heb zo eens in de rapte gelezen in de andere topics.

Dus als ik me zou domicilieren kunnen ze me niet direct een boete geven maar moete ze me eerst een waarschuwing geven?

freelance
Berichten: 2615

#15 , 28 dec 2020 23:03

" Dus als ik me zou domicilieren kunnen ze me niet direct een boete geven maar moete ze me eerst een waarschuwing geven? "

Daar kan hier geen concreet antwoord op gegeven worden . Het hangt af van de gemeentelijke overheid , en hoe zij het aanpakken .
Het kan zijn dat men uw domiciliering zomaar zal aanvaarden , het kan ook zijn dat men uw domiciliering zal aanvaarden en tegelijkertijd al een PV opstellen over een misdrijf Ruimtelijke Ordening . ( wat nog geen onmiddelijke gevolgen hoeft te hebben ) .
Het is ook mogelijk dat men het domicilie ronduit gaat weigeren .
Het is mogelijk dat men op " zeker moment " u een verwittiging zal geven om een einde te maken aan het " misdrijf " , of dat de gemeente zelf een einde zal stellen ( m.a.w. u wordt aangemaand om domicilie te verplaatsen / of de gemeente zal u ambtshalve schrappen ) .
De gemeentes hebben dus ruime keuzemogelijkheden in hun aanpak , maar ook weer afhankelijk van gemeente tot gemeente , afhangend van de plaatselijke situatie .
Wat niet wil zeggen dat ze de vrijheid hebben om helemaal niets te doen , want er is nog steeds een hogere overheid ( Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening ) die steeds maar aangepast wordt ; en alleen maar strenger wordt .

Maar een " waarschuwing " zal allicht gegeven worden , onder welke vorm dan ook .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Administratief recht”