herplaatsing straatverlichting . . .

Drone
Topic Starter
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

herplaatsing straatverlichting . . .

#1 , 14 okt 2020 20:26

. . . op het midden van het trottoir

eerder deze week waren in de straat waar ik woon werken bezig waar vroeger een verlichtingspaal stond.

deze werd enige tijd al geleden verwijderd naar aanleiding van een nieuwbouw die men heeft gezet.

tot mijn verbazing als ik vandaag buiten kwam staat deze paal knal in het midden van het trottoir waardoor er aan de ene kan geen plaats is voor rolstoelen en aan de andere kant moeten rolstoelen (en reguliere voetgangers) zich al dan niet gedeeltelijk begeven op het druk bereden fietspad met de nodige risico's van dien.

ik heb ondertussen de stad en de bevoegde schepen al gemaild, maar aangezien ik ook mijn wagen daar parkeer op de parkeerstrook loopt deze ook het risico om bij een aanrijding voetganger/rolstoel - (brom)fietser beschadigd te geraken

Afbeelding

de vraag is dan ook, wie is er verantwoordelijk en aansprakelijk mocht er naar aanleiding van de plaatsing van deze paal ongevallen gebeuren en ik heb schade?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 14 okt 2020 20:34

Er moet minimum een meter vrijgehouden te worden, bij een puntvernauwing op het voetpad, wat hier inderdaad niet gebeurd is.
Maar... bij een ongeval is dit een voorzienbare hindernis, dus de veroorzaker van het ongeluk (die hoogstwaarschijnlijk vluchtmisdrijf zal plegen in deze) is in fout lijkt mij.

Je hebt contact gehad met de gemeente... maar heb je ook al Fluvius gecontacteerd?
Zij zijn verantwoordelijk voor de plaatsing van verlichtingspalen, alsook voor de verplaatsing.
Als het om een noodzakelijke verplaatsing gaat (dat is het hier duidelijk) kost het de aanvrager niets.
Laatst gewijzigd door Blaatpraat op 14 okt 2020 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Drone
Topic Starter
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 14 okt 2020 20:45

Er moet minimum een meter vrijgehouden te worden, bij een puntverrnauwing op het voetpad, wat hier inderdaad niet gebeurd is.
Maar... bij een ongeval is dit een voorzienbare hindernis, dus de veroorzaker van het ongeluk (die hoogstwaarschijnlijk vluchtmisdrijf zal plegen in deze) is in fout lijkt mij.

Je hebt contact gehad met de gemeente... maar heb je ook al Fluvius gecontacteerd?
Zij zijn verantwoordelijk voor de plaatsing van verlichtingspalen, alsook voor de verplaatsing.
Als het om een noodzakelijke verplaatsing gaat (dat is het hier duidelijk) kost het de aanvrager niets.
fluvius nog niet gecontacteerd, nog ni al te lang thuis . . . moeder helpen bij verhuis :)

als ik zie hoe ze hier soms rijden, lijkt het mij straf dat de (brom)fietser nog in staat zou zijn om weg te rijden als ze ten val komen na een aanrijding.

op welke artikels is die meter gebaseerd? kwestie van de stad en fluvius van antwoord te kunnen dienen als ze antwoorden.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3795

#4 , 14 okt 2020 20:52

Zie hier:
https://codex.vlaanderen.be/Portals/Cod ... 05401.html

Indien het in Brussel zou zijn (kan ook natuurlijk), is het zelfs 1,20m:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Drone
Topic Starter
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#5 , 14 okt 2020 20:56

tis in sint-niklaas :)

maar het is inderdaad raar dat men de paal daar in het midden nu zet terwijl op foto's van streetview de vorige paal duidelijk dichter bij de gevels staat . . .

https://goo.gl/maps/fAETQxWhXSr5BCvU8

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 15 okt 2020 08:34

VL Voetgangersdecreet

Originele plaats gaat zo te zien niet meer, dan zitten ze tegen de gevel bovenaan.

Is illustratie hoe voetganger weggedrukt wordt tvv (brom)fietser :
Tegenover fietspad wordt een schuwafstand voorzien (VL fietsvademecum ...) en de voetganger draait er voor op

Drone
Topic Starter
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#7 , 15 okt 2020 09:24

VL Voetgangersdecreet

Originele plaats gaat zo te zien niet meer, dan zitten ze tegen de gevel bovenaan.

Is illustratie hoe voetganger weggedrukt wordt tvv (brom)fietser :
Tegenover fietspad wordt een schuwafstand voorzien (VL fietsvademecum ...) en de voetganger draait er voor op

er is nog plaats bovenaan (als ik thuis ben zal ik foto plaatsen), ik weet nu niet hoe de regels zijn met afstanden tot gevels etc, maar in dit geval gebruikers van het trottoir op een druk bereden fietspad dwingen lijkt mij toch niet echt veilig en normaal :|

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 15 okt 2020 10:21

Indien er nite voldoende palast is op de stoep, had men de openbare verlichting op de gevel van het gebouw kunnen bevestigen, met natuurlijk zichtbare voedingskabel

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 okt 2020 11:52

Het 'fietspad' heeft nu wel niet de markeringen (onderbroken strepen) van een fietspad, zou dat een verschil maken?

Drone
Topic Starter
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#10 , 15 okt 2020 13:48

Afbeelding

Hoop dat link goed doorkomt met smartphone, maar dat is de beschikbare ruimte bovenaan het licht. . .

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 15 okt 2020 18:32

Het 'fietspad' heeft nu wel niet de markeringen (onderbroken strepen) van een fietspad, zou dat een verschil maken?
Staat een D7 aan Moerlandstraat ...

Voetganger die van trottoir op fietspad komt, moet voorrang verlenen ...

Drone
Topic Starter
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#12 , 15 okt 2020 21:00

Het 'fietspad' heeft nu wel niet de markeringen (onderbroken strepen) van een fietspad, zou dat een verschil maken?
Staat een D7 aan Moerlandstraat ...

Voetganger die van trottoir op fietspad komt, moet voorrang verlenen ...

probleem is dat het fietspad in realiteit amper te herkennen is als zodanig, zeker als het donker is, nat ligt (regen) of er ligt wat sneeuw, laat staan als het hevige mist is, laat staan dat het amper te herkennen is door voetgangers met visuele problemen.

Drone
Topic Starter
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#13 , 16 okt 2020 08:45

fluvius op de hoogte gebracht

antwoord (of actie) afwachten nu . . .

Drone
Topic Starter
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#14 , 21 okt 2020 13:26

Juist telefoon gehad van Fulvius

Ze gaan een gevel armatuur hangen binnen paar weken

Ze zijn ook in overleg met de stad gegaan

😇

Terug naar “Administratief recht”