Domiciliëring voorkomen als eigenaar

EricVO
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Domiciliëring voorkomen als eigenaar

#1 , 06 sep 2020 23:40

Hallo

Mijn moeder is alleenwonende en heeft haar huis vorig jaar aan mij overgedragen. Ik ben dus nu eigenaar en zij heeft vruchtgebruik.
Nu heeft zij een vriend en spreekt ze ervan om hem bij haar te domiciliëren. Beide zijn echter al op leeftijd en hij maakt misbruik van de situatie waardoor zij alles voor hem bekostigd.
Is er een mogelijkheid om als eigenaar (ik dus) te voorkomen dat deze man zich domicilieert in mijn huis?
Wat als hij zich er domicilieert en zij voor hem komt te sterven? Kunnen wij hem er dan uitkrijgen?
Wat als hij bij haar intrekt maar zijn domicilie niet bij haar zet?
Wat als hij met haar zou trouwen? Verwerft hij dan vruchtgebruik en kan hij zijn zoons dan ook op dit adres domiciliëren?
Kunnen wij dit voorkomen?
Is er verder ook een mogelijkheid om te weten te komen of hij (of zijn zonen) schulden hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 07 sep 2020 00:14

"Wat als hij met haar zou trouwen? Verwerft hij dan vruchtgebruik ...?"

Neen niet in uw geval. Want:

Art. 858bis BW:
§ 3. Bij overlijden van de schenker ontvangt de langstlevende echtgenoot die tot de nalatenschap komt echter het vruchtgebruik van de goederen die de schenker heeft geschonken en waarvan hij zich het vruchtgebruik heeft voorbehouden, op voorwaarde dat de echtgenoot op het tijdstip van de schenking al die hoedanigheid heeft en dat de schenker de titularis van dit vruchtgebruik is gebleven tot de dag van zijn overlijden.

De voorwaarde is dus NIET VERVULD. Er was nog geen huwelijk ten tijde van de schenking van de blote eigendom. Derhalve zal het vruchtgebruik, na overlijden van uw moeder, aanwassen bij uw blote eigendom zodat u de volle eigenaar wordt.

"Is er een mogelijkheid om als eigenaar (ik dus) te voorkomen dat deze man zich domicilieert in mijn huis?"

Neen dat kunt u niet.

"Wat als hij zich er domicilieert en zij voor hem komt te sterven? Kunnen wij hem er dan uitkrijgen?"

Zolang hij geen zakelijk recht ivm de woning heeft kan dat, want in dat geval bezet hij de woning zonder recht noch titel.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 sep 2020 09:25

Als uw moeder, als vruchtgebruiker, haar woning wil gebruiken door iemand bij haar te laten inwonen kunt u daar niets tegen in brengen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 07 sep 2020 17:09

Als eigenaar kan u aan gemeente vragen u in kennis te stellen als er zich iemand wil domiciliëren. Maar of ze dat gezien de AVG wetgeving nog willen / kunnen doen weet ik niet.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 sep 2020 20:15

M.i. moeten we rekening houden met art. 595 en 692 van het B.S. Ik meen dan ook dat de vruchtgebruiker hier de verhuurder is en niet de blote eigenaar. Dit recht eindigt automatisch bij het overlijden van de vruchtgebruiker.

Mevrouw, in casu de moeder, maakt dan ook uit wie bij haar mag inwonen en niet de blote eigenaar, in casu de zoon. Indien de moeder dus toestaat dat haar vriend bij haar wordt gedomicilieerd, dan kan de gemeente deze persoon op dit adres domiciliëren. Mits gegronde reden kan de blote eigenaar zich hiertegen verzetten. Echter of de gemeente hierop zal ingaan, is een andere zaak.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 07 sep 2020 21:05

Als vruchtgebruiker kan en mag de moeder het huis verhuren aan een derde. En die derde kan haar vriend zijn. En zelfs met een levenslang huurcontract! Zolang de huur realistisch is niets aan te doen....
Dura lex sed lex op zijn best!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Administratief recht”