Domicilie adres opgelegd door OCMW/Gemeente

DeZussen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Domicilie adres opgelegd door OCMW/Gemeente

#1 , 25 aug 2020 19:42

Mijn moeder heeft besloten mijn vader te verlaten, na 40j huwelijk. We zijn aan het bekijken hoe we haar haar leven kunnen laten oppikken. Ze heeft namelijk nooit gewerkt en heeft geen inkomsten. Ze leefden op basis van het pensioen van mijn vader.

Momenteel ben ik dus de stappen aan ondernemen om haar in te schrijven bij het OCMW om een leefloon aan te vragen en bij sociale huisvesting om een betaalbaar appartement te vinden. Ze verblijft dus momenteel bij mij, maar ik wil niet dat ze hier gedomicilieerd wordt uit schrik voor schulden.
Het OCMW is hier wel voor aan het aandringen. Kunnen ze mij dat opleggen? Of kan ik mij daartegen blijven verzetten?
Ze verblijft namelijk niet altijd bij mij, soms blijft ze ook bij mijn zus logeren (maar minder vaak, zij heeft een klein appartement).

Bedankt voor het advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 25 aug 2020 19:45

U hebt daar zelf niet in te kiezen, haar hoofdverblijfplaats moet haar domicilie zijn.

Franciscus
Berichten: 38600

#3 , 25 aug 2020 19:50

OCMW kan haar opnemen in register ...en bij u laten verblijven. In onze gemeente wordt men dan ingeschreven op hoofdzetel OCMW en verblijft persoon ergens anders soms in woning ocmw soms bij familie soms in een vluchthuis.

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 25 aug 2020 19:53

OCMW kan haar opnemen in register ...en bij u laten verblijven. In onze gemeente wordt men dan ingeschreven op hoofdzetel OCMW en verblijft persoon ergens anders soms in woning ocmw soms bij familie soms in een vluchthuis.
Ook in deze situatie waar er in feite geen problemen zijn?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 aug 2020 20:05

Indien uw vader een gezinspensioen geniet, zal het pensioen bij feitelijke scheiding in twee gedeeld worden en zullen zij zolang de feitelijke scheiding duurt ieder recht hebben op de helft van het gezinspensioen. Indien zij wettig zouden scheiden, zal uw moeder rechten openen op een rustpensioen wettige scheiding op basis van de gewerkte en/of gelijkgestelde jaren tijdens het huwelijk, d.i. van huwelijk tot beëindiging huwelijk ingevolge wettige scheiding. Dit geldt enkel in geval van een pensioen privaatrechtelijk stelsel. Indien uw vader enkel ambtenaar is geweest, kan uw moeder enkel aanspraak maken op een deel van het pensioen aan uw vader ingevolge een vonnis of een vrijwillige onderhoudsuitkering door uw vader. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden. Uw moeder kan desgevallend ook aanspraak kunnen maken op een aanvulling tot de IGO. Het O.C.M.W. of de pensioendienst van de gemeente, kan u hierover de nodige uitleg verstrekken. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38600

#6 , 25 aug 2020 20:06

Heeft geen inkomen.... dus vermoedelijk leefloon??? en tijdelijke maatregel tot eigen appartement.Weten niet wat afspraak is met hun sociale dienst.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 aug 2020 20:48

Aansluitend op mijn antwoord, misschien deze topic eens lezen:

viewtopic.php?t=86273
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Administratief recht”