Zaak starten in volgens gemeente agrarisch gebied aankoopakte zegt woongebied

Wennie
Topic Starter
Berichten: 65

Zaak starten in volgens gemeente agrarisch gebied aankoopakte zegt woongebied

#1 , 10 aug 2020 18:42

Wij zijn opzoek naar informatie alvorens stappen te ondernemen.

Onze woning is op geoloket gelegen in agrarisch gebied (gele kleur) woning (rode kleur) gelegen naast een wandelweg, maar heel de straat staat vol huizen.
Wij wensen een ijsjeszaak te starten in onze woning. Dit kan niet zegt de gemeente gezien wij in agrarisch gebied wonen.

Nu staat er in mijn akte van 1999 het volgende: volgens het gewestplan van xxx vastgelegd bij koninklijk besluit van 7/3/1977 is het goed voor wat betreft de eerste 50 meter in woongebied gelegen. Dus ook saar in dat gedeelte zou de zaak komen.

Hebben wij een poot om op te staan en verdere juridische acties te nemen? Of is dit een verloren zaak?

Tevens laat de gemeente weten dat ook een pop-up niet is toegestaan.

Toeval wil dat er in een baantje naast onze woning sinds juni er een koffiebar staat dit in een caravan met paletten als stoeltjes en tafels. Gelegen op een weideland en degelijk agrarisch gebied. Dit kan dan plots wel... weeral 2 mateb 2 gewichten lijkt mij.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wennie
Topic Starter
Berichten: 65

#2 , 12 aug 2020 07:51

In 1999 kopen wij een woning waar we dus al jaren wonen.
Nu willen wij in onze woning een zaak opstarten (verkoop ijs)
Navraag gedaan bij de gemeente, kan niet zeggen deze uw woont in Agrarisch gebied, ook een pop-up mag niet.
Mijn aankoopakte zegt wat anders nl.:

De gemeente xxx laat weten dat volgens het gewestplan en bij koninklijkbesluit van 7/03/1977 het goed voor wat betreft 50m gelegen is in woongebied dus net in dat gedeelte wil ik mijn zaak starten.

Ik heb mijn aankoopakte dan ook doorgestuurd naar de gemeente en plots kwamen zij op de proppen dat de eerste 15m wel in woongebied zou liggen maar geen 50m

Daarbij zou ik plots wel een pop-up kunnen starten, aangezien ze in de straat naast ons in degelijk agrarisch gebied een koffiebar hebben toegestaan die wel 100m in beslag neemt.

Maar gezien ik geen pop-up wens op amper 15 meter in mijn tuin, maar een zaak wil starten wil ik het hierbij niet laten.
Heb ik juridisch een voet om op te staan? gezien ik wat in mijn aankoopakte staat voor waarheid neem ook al zegt geoloket of de gemeente wat anders.
Kan ik als de gemeente toch blijft weigeren een klacht neerleggen bij de provincie?

lukasi
Berichten: 1147

#3 , 12 aug 2020 07:59

woongebied is niet hetzelfde als commerciële zone.
Je zal daar mogen wonen maar geen commerciële activiteit mogen uitvoeren.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2020 08:54

Het is zoals Lucasi schreef, !

In zeer veel verkavelingen en nieuwbouw deze zijn allemaal woonzone, maar men mag er geen activiteit uit oefenen , kijk maar naar woningen die men koopt via de sociale maatschappijen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Wennie
Topic Starter
Berichten: 65

#5 , 12 aug 2020 08:57

Hoe verklaart men dan de vele ijssalons en ook andere zaken die in mijn regio zijn opengegaan te midden van een woonwijk? Daar waar ik net zou denken waauw leuk voor de buren al die overlast.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 aug 2020 10:18

In mijn buurt is er ook een ijssalon, midden in een drukke woonwijk. Men heeft het ingericht in een ruimte die eigenlijk bedoeld was als garage. Poort eruit en winkelraam erin. Zaak draait al enkel jaren en wordt nu zeer druk bezocht .

BrainTrain
Berichten: 496

#7 , 12 aug 2020 11:26

in de gemeentepolitiek (ruimtelijke ordening) geldt: "een ja heb je, een neen kan je krijgen" :-)

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 aug 2020 13:38

Wat in uw akte van 1999 staat heeft eigenlijk niet veel waarde. Ondertussen kunnen er al een aantal BPA en RUP's gepasseerd zijn...
Het zijn de huidige voorschriften die tellen.
Heb je een officiële aanvraag gedaan? Je kan altijd in beroep gaan tegen de beslissing van het schepencollege...

Wat een ander doet, dat maakt uw zaak eigenlijk niet. Dat is precies hetzelfde als zeggen "die auto rijdt wel door het rood, waarom mag ik dat dan niet?"

JurecaBE
Berichten: 336
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 aug 2020 17:46

Berichten samengevoegd
JurecaBE moderator

Terug naar “Administratief recht”