Referentieadres als gepensioneerde ...

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

Referentieadres als gepensioneerde ...

#1 , 20 jul 2020 17:19

Hallo,

Ik ben gepensioneerd en bezit een kampeerwagen. Nu ik veel tijd heb en veel kan reizen zou ik graag permanent in mijn kampeerwagen willen wonen met een referentieadres bij één van mijn kinderen. Ik heb al wat info genomen bij desbetreffende gemeente en daar zeggen ze dat dit kan maar ik dan wel verplicht ben om 6 maanden (moet niet aan één stuk zijn) per jaar in België rond te trekken. Ik moet dit bewijzen met allerhande bonnetjes van aankopen e.d., maar het is wel mijn bedoeling dat ik vrij kan rondtrekken binnen Europa en ook langer dan 6 maanden per jaar in totaal. Ik begrijp niet dat ik als gepensioneerde (die al zijn verplichtingen tegenover de maatschappij volbracht heeft) 6 maanden als een "soort gevangene met enkelband" in België moet blijven. Een andere gepensioneerde met een vast adres heeft deze beperking niet !
Mijn vraag : valt daar iets aan te doen ... ik heb nu een huurwoonst waar ik maandelijks huur betaal en als je veel op reis bent met je kampeerwagen (wat momenteel wel kan met een vast adres) is dat eigenlijk wel weggesmeten geld ...

Grtn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 21 jul 2020 10:14

Zelfs een (huur)huis hebben klopt strikt genomen niet in uw geval.
U bent daar niet meer gedomicilieerd als u meer dan 6 maanden/jaar elders verblijft ...

Domiciliëren bij 1 vd kinderen ?
Klopt ook niet echt ... maar ja.
Met laag pensioen is dat zelfs lucratief voor hen : levert belastingsvoordeel op


Belgische hokjes-regelgeving is totaal niet voorzien op dit soort levensstijl.
U wil onder de Belgische sociale wetgeving blijven vallen, maar hier niet echt verblijven .
En doordat u rondtrekt, valt u elders ook uit die boot ...

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 21 jul 2020 10:27

Kortom: er is geen juridisch correcte oplossing.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame


gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#5 , 21 jul 2020 16:27

Bedankt voor de berichten maar ik denk niet dat jullie begrijpen wat ik juist bedoel ...

Ik huur dus momenteel een woonst waar mijn domicilie is. Mijn reispatroon met de kampeerwagen is 3 maanden naar buitenland, 1 maand thuis, 3 maanden naar buitenland, 1 maand thuis, 3 maanden naar buitenland, 1 maand thuis.
Dus ben ik in totaal maar niet aan één stuk 9 maanden in het buitenland en 3 maanden in België. Dat is perfect legaal als gepensioneerde !

Maar met een referentieadres als gepensioneerde is dat niet mogelijk omdat je 6 maanden (niet verplicht aan één stuk) in België moet rondtrekken en ook bewijzen met allerhande bonnetjes van de supermarkt e.d.

Neigt toch naar discriminatie ?

Grtn

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 22 jul 2020 07:51

Bedankt voor de berichten maar ik denk niet dat jullie begrijpen wat ik juist bedoel ...
Toch wel
Ik vrees dat u niet goed mee bent ...

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... registers/

Hoe bepaalt men de hoofdverblijfplaats van een persoon?
Overeenkomstig artikel 1 van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten, moet elke persoon ingeschreven worden in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft.

De bepaling daarvan is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in de gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.



De 3 maanden die u aanhaalt, komen van andere bepalingen, oa reisverzekering, ziekenkas, verplichte inschrijving in buiten land , etc.

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#7 , 22 jul 2020 09:08

Juist daarom wil ik veranderen van een vast adres naar een referentieadres om te kunnen rondtrekken in mijn mobiele woning. En omdat je dan geen vaste verblijfplaats hebt ben je ook niet verplicht het grootste deel van het jaar in de gemeente (bij wie je het referentieadres hebt) te verblijven want je moet enkel bewijzen dat je 6 maanden per jaar in België rondtrekt ...

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 22 jul 2020 10:00

Op een referentieadres mag men nooit verblijven. Daar mag enkel uw post aankomen zie ook mijn eerste link.

Inschrijven bij een van de kinderen ... of indien mogelijk zorgwonen kan wel.

Nu langs de andere kant ... wie gaat dat bij een gepensioneerde controleren.
Mijn ouders waren zelden thuis ofwel zaten ze maanden op hun buiten tussen krokus en herfstvakantie ofwel waren ze op reis ... daar heeft nooit één haan naar gekraaid.

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#9 , 22 jul 2020 15:08

Ik ga nog eens proberen te verduidelijken wat ik bedoel ...

Ik heb 3 mogelijkheden met elk zijn voor en nadelen ...

1. Mijn huidige situatie, dus een woonst huren waar je ingeschreven bent. Voordeel is dat ik veel naar het buitenland kan met mijn camper. Zoals Franciscus schrijft zal daar nooit een haan naar kraaien. Het nadeel is dat ik een maandelijkse huur betaal en quasi nooit thuis ben. Dus geld dat beter besteed kan worden !

2. Inwonen bij mijn kinderen, dus daar ingeschreven zijn maar eigenlijk bijna nooit aanwezig. Controle is quasi nihil na inschrijving. Voordeel idem als punt 1 en geen huur te betalen. Het nadeel is dat mijn inkomen (pensioen) zal meetellen voor de berekening van eventuele uitkeringen van werkloosheid of ziekte. Ook eventuele schulden kunnen wederzijds verhaald worden. Misschien nog andere zaken die ik niet weet ?

3. Een referentieadres bij mijn kinderen. Is enkel administratief en ik ben in orde met de bevolkingsregister. Voordeel is dat ik geen huur moet betalen en dat mijn inkomen niet meetelt bij berekening van eventuele uitkeringen. Eventuele schulden kunnen ook niet op elkaar verhaald worden. Het grote nadeel hier is dat ik in deze situatie niet veel naar het buitenland kan met mijn camper omdat ik door het referentiedres verplicht ben om 6 maanden (verdeeld over het jaar) in België rond te trekken en dit ook door mezelf moet bewezen worden.

Conclusie ... waarom wordt je als gepensioneerde met een vast adres quasi niet gecontroleerd op hoelang je effectief in België verblijft, maar met een referentieadres (wonende in je camper) word je dus wel gecontroleerd op je rondtrekkend verblijf in België !

Daarom mijn standpunt dat ik vind dat deze situatie een vorm van discriminatie is ...

Mijn vraag dus ... kan ik daar ergens mee terecht ?
Laatst gewijzigd door gitarista op 22 jul 2020 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12818

#10 , 22 jul 2020 15:14

Wetgeving aanvechten gaat u meer tijd (en geld) kosten dan bonnetjes te verzamelen. Maar ik snap uw punt wel.

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#11 , 22 jul 2020 15:45

Wetgeving aanvechten gaat u meer tijd (en geld) kosten dan bonnetjes te verzamelen. Maar ik snap uw punt wel.
Eindelijk iemand die mijn standpunt begrijpt ... :D

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 22 jul 2020 16:19

Mijn broer trekt met zijn camper soms ook maanden door gans Europa, of met de rugzak door andere werelddelen.Heeft ondertussen in 154 verschillend landen geweest ( te zien op landenverzamelaars.nl) Hij is zeker 10 maanden per jaar weg van huis. Daar heeft nog geen kat naar gekraaid (als dat zou kunnen :lol: )
Hij woont wel in zijn eigen huis, en buurman komt wekelijks de post uithalen, en zijn dochter (woont in Gent) komt maandelijks die post ophalen, om eventuele facturen te betalen.
Destijds is hij zelfs 2 jaar (jaar) op huwelijksreis geweest, maar ondertussen is hij weduwnaar.

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#13 , 22 jul 2020 16:25

@mava105,

In je eigen (afbetaald) huis wonen zou ideaal zijn voor mij maar ik heb nooit een baksteen in de maag gehad.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 22 jul 2020 16:48

Maar wel een camper blijkbaar

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 jul 2020 17:09

Of zorgwoning bij een van de kinderen ... ???
Maar inderdaad is een probleem en niet voorzien in de wetgeving.
JurecaBE moderator

Terug naar “Administratief recht”