Referentieadres als gepensioneerde ...

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

Re: Referentieadres als gepensioneerde ...

#16 , 22 jul 2020 18:04

Ik heb even het begrip "zorgwoning" dat ik niet kende opgezocht ...
Is inderdaad een oplossing maar moet je dan niet concreet zorgbehoevend zijn ... want dat ben ik momenteel niet en je ziet dat ook ! Kan uiteraard snel veranderen ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#17 , 22 jul 2020 19:52

Neen hoor. Was de bedoeling dat ik bij een van de kinderen ging inwonen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#18 , 22 jul 2020 20:50

Persoon ouder dan 65 jaar is ook een geldig criterium voor een zorgwoning. Echter ook hier geldt een woonstcontrole, gezien het om een effectieve domiciliëring gaat. Gezien zorgbehoevendheid geen absoluut criterium is, is een permanente bewoning m.i. ook niet een conditio sine qua nog.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#19 , 24 jul 2020 05:12

Ik ben momenteel 61 jaar dus kom ik sowieso voor een zorgwoning dan ook niet in aanmerking ...

Ik zou het persoonlijk beter vinden dat er en specifieke oplossing zou komen voor gepensioneerde mensen die permanent in een echte motorhome willen wonen. Met de huidige generatie motorhomes is dat perfect mogelijk en steeds meer gepensioneerden denken in die richting !

En dan hoeft er weer niet "op z'n Belgisch" gefoeterd te worden ...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#20 , 24 jul 2020 10:42

Je kan een referentieadres nemen bij één van je kinderen. Dan heeft het geen invloed op eventuele uitkeringen en is er ook geen invloed in geval van schulden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#21 , 24 jul 2020 21:35

Je kan een referentieadres nemen bij één van je kinderen. Dan heeft het geen invloed op eventuele uitkeringen en is er ook geen invloed in geval van schulden.
Dat wist ik ook al wel ... het zijn juist specifieke regels van dat "referentieadres" dat ik discriminerend vind !

Franciscus
Berichten: 38596

#22 , 24 jul 2020 23:14

Dat is geen discriminatie zoals ze voorzien zijn voor al diegene die voldoen aan die voorwaarden zijn ze geldig. Misschien moet er een categorie worden aan toegevoegd maar is net hetzelfde als de RB diegene die vanaf de jaren 70 een RB hadden kunnen met een moto rijden nu moet men er examen voor doen.

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#23 , 25 jul 2020 06:38

Dat is geen discriminatie zoals ze voorzien zijn voor al diegene die voldoen aan die voorwaarden zijn ze geldig. Misschien moet er een categorie worden aan toegevoegd ....................
Discriminatie is hier inderdaad niet zo op z'n plaats. Een specifieke categorie aan het referentieadres toevoegen voor permanent rondtrekkende gepensioneerden met een motorhome zou een mooie oplossing zijn !

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#24 , 25 jul 2020 10:49

Misschien eens lezen, https://www.agii.be/thema/bijzondere-gr ... trekkenden. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat u het een en ander fout begrepen heeft van de gemeente.

U heeft nu van een overzicht gekregen van een mogelijkheid die u wettelijk ter beschikking staat.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#25 , 25 jul 2020 12:45

@Marcus en anderen ...

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... ichtingen/

Lees hier ook maar eens, officiële site fod binnenlandse zaken ... pag 150 (zeker de schuingedrukte tekst) ,151,152 en153 ...

Hier valt toch te lezen dat je minstens 6 maanden per jaar op Belgisch grondgebied moet rondtrekken ...

Ik geef je ook nog een citaat van een mail die ik kreeg van de gemeente (hun vraag aan de dienst rijksregister) waar ik het referentieadres wou nemen ...

Citaat ...

Geachte heer,

Wij hebben goed nieuws voor u. Tenminste als u ten minste 6 maanden in België rondtrekt. Ik geef even het antwoord van het rijksregister door.

"Betrokkene kan een referentieadres krijgen maar dan moet hij ten minste 6 maanden in België rondtrekken. Betrokkene moet aan de hand van bewijzen kunnen aantonen dat hij 6 maanden in België heeft rond getrokken. Deze kan hij bijvoorbeeld om de 3 of 6 maanden aan de gemeente afleveren. De gemeente kan hier zelf een termijn voor kiezen. De gemeente kan best regelmatig om bewijzen vragen."

Kristin .......
Administratief medewerker

Einde citaat

gitarista
Topic Starter
Berichten: 55

#26 , 25 jul 2020 16:19

Nog even ter info,

Ik begrijp best dat je met een referentieadres moet rondtrekken met je mobiele woonst want anders kan je gewoon vast op een camping gaan staan en pleeg je domiciliefraude.
Dat rondtrekken op zich is voor mij helemaal geen probleem. Als je werkelijk rondtrekt, heb je automatisch allerhande bonnetjes om dat te bewijzen. Als het maar het ganse jaar door in gans de Europese unie mag mits de wettelijke periode van 3 maanden te respecteren ...

Terug naar “Administratief recht”