Ik wou afgevoerd worden van het bevolkingsregister, maar

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

Ik wou afgevoerd worden van het bevolkingsregister, maar

#1 , 03 jul 2020 16:30

Op 11 april zou ik uit mijn huis gezet worden, althans zo dacht ik, maar door de gezondheidscrisis ging dit niet door.

Op 3 april schreef ik naar het gemeentebestuur: "Ik wil afgevoerd worden van het bevolkingsregister omdat ik deze woning verlaat." Mijn bedoeling was om dan een referentieadres aan te vragen bij het OCMW, zodat ik nooit zonder adres zou zijn. Bij het OCMW zeiden ze dat je niet op deze manier (per brief) kunt afgevoerd worden. Toen de uitzetting niet doorging, trok ik mij van de zaak dan ook niets meer aan.

Toen de verhuurder zag dat ik de rekening kon betalen gaf hij er de voorkeur aan dat ik verder in het huis zou blijven.

Op 26 mei kreeg ik een aangetekende brief van het gemeentebestuur: "Er is momenteel een onderzoek lopende naar uw werkelijke verblijfplaats. We hebben vernomen dat u niet meer verblijft te X. Het is belangrijk dat u ons steeds op de hoogte houdt van uw verblijfplaats. U hebt hiervoor nog 15 kalenderdagen de tijd. Indien wij niets vernemen binnen deze 15 kalenderdagen, zullen wij overgaan tot een ambtshalve afvoering." Er wordt niet gezegd hoe ze hebben vernomen dat ik niet meer verblijf te X; ik ga er van uit dat ze het van mijn eigen brief weten.

Ik heb geantwoord: "Mijn verhuurder was begonnen met de uitzettingsprocedure, maar hij heeft zich bedacht en daardoor woon ik hier nog altijd."

Op 3 juli kreeg ik weer een aangetekende brief van het gemeentebestuur: "Naar aanleiding van verschillende negatieve woonstcontroles door de wijkagent, dienen wij uw procedure tot ambtshalve schrapping verder te zetten. Het is belangrijk dat u ons steeds op de hoogte houdt van uw verblijfplaats. U hebt hiervoor nog 15 kalenderdagen de tijd. Indien wij niets vernemen binnen deze 15 kalenderdagen, zullen wij overgaan tot een ambtshalve afvoering."

Omdat ik zelf heb gevraagd om de schrapping en omdat ik mij heb bedacht en omdat ik mij nergens anders heb laten inschrijven zie ik geen reden om mij toch te schrappen.

Ik heb er geen idee van wat voor een procedure dit is. Hoe lang kan dit spelletje zo duren? Hoeveel aangetekende brieven moet ik nog krijgen en hoeveel keer moet die agent nog voor de deur staan voordat ze mij schrappen of er de brui aan geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 03 jul 2020 16:50

Al eens met de wijkagent gebeld om de situatie uit te leggen?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 03 jul 2020 19:50

"Het is belangrijk dat u ons steeds op de hoogte houdt van uw verblijfplaats. U hebt hiervoor nog 15 kalenderdagen de tijd. Indien wij niets vernemen binnen deze 15 kalenderdagen, zullen wij overgaan tot een ambtshalve afvoering."

Doe gewoon wat ze vragen en er is geen probleem meer.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#4 , 17 jul 2020 20:58

Ik kreeg een kaartje van de wijkagent met de vraag om te bellen of e-mail te sturen. Omdat ik thuis geen telefoon of internet heb ben ik naar het wijkbureau geweest maar dat was potdicht en er zijn geen openingsuren. Dan heb ik een brief gestuurd om mij daarover te beklagen.

Toen kreeg ik een antwoord van de bevolkingsdienst om te klagen over negatieve woonstcontrole en dat ik bewijzen moet komen brengen.

Dan ben ik geweest met een factuur voor elektriciteit en de brandverzekering. Ze vonden het niet goed genoeg. Ze willen de afrekening van het verbruik, maar dat gaat over vorig jaar. Waar bemoeien ze zich mee. Ze willen een verklaring van de verhuurder dat ik dat huur. Ze beweren dat de wijkagent 20 keer aan mijn deur is geweest en dat ik er niet was. Ze willen dat de wijkagent in mijn huis komt om te zien of mijn kleren wel in de kast hangen. Ik vind dat ze er niets op te zeggen hebben, zelfs niet als er vrouwenkleren in de kast hangen.

Ik heb dan in de wettekst opgezocht hoe een verblijfplaats wordt vastgesteld:
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet
16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.

HOOFDSTUK III. - De bepaling van de hoofdverblijfplaats.

Art. 16. § 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.

Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat na zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.
"met name" wil volgens mij zeggen: dat is al wat ze kunnen vragen. Aan een alleenstaande zonder werk, internet of TV, kunnen ze dan alleen vragen naar het verbruik. Ik vind de wet wel discriminerend voor alleenstaanden, voor wie er minder mogelijkheden zijn om het bewijs te leveren.

Het artikel gaat verder:
§ 3. [1 Het volstaat niet dat iemand enkel de bedoeling uit om zijn hoofdverblijfplaats op een gegeven plaats te vestigen of een eigendomstitel, een huurcontract of elk ander bewijs van bewoning voorlegt]1 om voor het betrokken gemeentebestuur de inschrijving als hoofdverblijfplaats te rechtvaardigen.
Daarom vind ik het zever dat ze een bewijs van de verhuurder vragen.

Ik heb gelezen dat deze procedure dikwijls wordt misbruikt. Ik ga dan ook niet zomaar doen wat ze vragen.

Ook heb ik gelezen:
https://www.belgium.be/nl/huisvesting/v ... lijfplaats
De vaststelling van de hoofdverblijfplaats gebeurt na een onderzoek. Het gemeentebestuur bepaalt de manier waarop. Meestal komt het erop neer dat de wijkagent ter plaatse komt kijken of u effectief op het aangegeven adres woont.
Dat wil dus zeggen: het kan ook zonder wijkagent.

Nu aangezien ik zelf de scrapping heb gevraagd en er zelf ben op teruggekomen, vind ik dat ze te moeilijk doen.

LeenW
Berichten: 12838

#5 , 17 jul 2020 21:12

U hebt geen telefoon of internet, maar hier posten en wetteksten opzoeken gaat wel?

Dwarsliggen terwijl u iets wil gedaan wil krijgen, gaat echt niet helpen. Volg gewoon de procedure en het komt goed.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#6 , 18 jul 2020 12:17

Ik gebruik alleen gratis internet, dus gebruik ik het niet om te communiceren met de overheid. Ik heb geen zin om alle dagen een paar keer gratis internet te zoeken om mijn mail te controleren.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#7 , 18 jul 2020 12:22

Het idee dat alles in orde komt als je doet wat ze vragen lijkt mij onnozel (kijk maar naar de viruswaanzin van tegenwoordig). Elke keer dat ik doe wat ze vragen vragen ze gewoon meer. Ik denk dat ik maar gewoon wacht totdat ik bezwaar kan indienen bij de minister. Wat zou ik zoal zeggen in zo'n bezwaar?

bosprocureur
Berichten: 6857

#8 , 18 jul 2020 12:37

Ich habe es nicht gewüsst ?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jul 2020 15:00

wat is uw juridische vraag, maar vooral wat beoogt u te bekomen?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#10 , 19 jul 2020 15:35

Heb je een paar voorbeelden van bezwaarschriften waarmee succesvol de ambtshalve schrapping werd vermeden? Dat zou kunnen dienen als ik plots bericht krijg dat ze mij willen schrappen maar dat ik nog bezwaar kan indienen, want als ik op dat moment nog een pro deo moet aanvragen om mij te helpen dan zal het misschien niet meer op tijd in orde komen.

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 20 jul 2020 15:04

U gaat naar gemeente en geeft aan dat u daar wel woont.
Gemeente zal een inspectiedienst aanstellen ( meestal de politie ) die dan terug op niet vooraf aangegeven momenten tussen 5 en 21 uur kunnen controleren. Er is een minimum aan controles voorzien.

Beroep hier eens lezen : https://www.herent.be/ambtshalve-schrap ... gsregister.

U kunt tegen deze beslissing in beroep gaan. Dat doet u schriftelijk bij:
FOD Binnenlandse Zaken
Park Atrium
Koloniënstraat 11
1000 Brussel

Buiten het feit dat u geschrapt wordt wordt u door de politie ook gesignaleerd in het Algemeen Nationaal Gegevensregister en wordt er een Pv opgesteld wegens inbreuk bevolking (correctioneel misdrijf) dat wordt overgemaakt aan het parket.
u bent van dat moment een niet)-inwoner in BE met alle gevolgen van dien.

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#12 , 20 jul 2020 16:07

Er wordt verwacht dat er tegen eind september 200 miljoen leningen niet meer zullen worden afbetaald in Amerika en dat dan 28 miljoen Amerikanen uit hun huis zullen worden gezet. Gaan die dan ook allemaal naar de gevangenis? De soep zal zo heet niet gegeten worden. Het zal normaal worden dat de staat van een groot deel van de bevolking niet weet waar ze wonen.

Ik heb je in een ander onderwerp ook onwaarschijnlijke dingen zien beweren dus ik geloof het niet.

LeenW
Berichten: 12838

#13 , 20 jul 2020 16:47

Dit is een strijd die je niet gaat kunnen winnen, is het echt zo moeilijk om wat mee te werken?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 jul 2020 20:55

Ik raad u aan om u dringend in orde te stellen met uw verblijfsfaciliteiten. Ga naar de gemeente en bewijs dat u nog effectief op het aangegeven adres verblijft, voorleggen huurcontract en bewijs betaling huur zijn bv. zeer doorslaggevende argumenten. Onderschat een ambtshalve schrapping niet, u bent dan met niets meer in orde.
Vergeet niet dat u zich aan de wetgeving moet houden. Geloof me als u zo de stijfkop blijft uithangen zal u zeker het laken leggen. Kom achteraf niet janken, ich habe es nicht gewusst.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Oude Belg
Berichten: 3192

#15 , 21 jul 2020 19:31

Ik heb je in een ander onderwerp ook onwaarschijnlijke dingen zien beweren dus ik geloof het niet.
Geloof is voor andere fora. Het is geen juridisch begrip.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Administratief recht”