Vraag over domicilie.

RoelsK
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vraag over domicilie.

#1 , 09 jun 2020 17:29

Hallo

Wegens een totaalrenovatie huren wij momenteel voor 1 jaar een woning in een buurgemeente. Het huurcontract is geregistreerd + de huurwoning is door ons verzekerd tegen brand.

Moet ik nu mijn domicilie plaatsen waar we gedurende 1 jaar zullen wonen of me tijdelijk afwezig zetten in de gemeente waar ik woon? Mijn kinderen gaan daar nog altijd naar school en ik ledig nog altijd dagelijks de brievenbus en bekijk ik af en toe vooruitgang van de werkzaamheden.

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RoelsK
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jun 2020 17:32

Vind het vreemd dat er voor grondige verbouwingen en de vaak bijhorende verhuis nergens een procedure bestaat bij de steden en gemeenten. Ik heb dit eens opgezocht en verbouwingen staan niet onder tijdelijke afwezigheid uit de gemeente.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 09 jun 2020 18:02

Eigenlijk heb je je hoofdverblijfplaats / domicilie zo verplaatst gedurende de tijd van de werken, en moet je dat zo gaan opgeven bij de nieuwe gemeente.

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... registers/

Zoals je gemerkt hebt, is dit geen tijdelijke afwezigheid.

Reclame

RoelsK
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jun 2020 20:26

Ok, dus ik moet mijn adres gewoon voor een jaar wijzigen naar de naburige gemeente waar het huis wordt verhuurd aan ons? Het vastgoedkantoor zei dat dit niet nodig was omdat het gaat over een contract van gemene recht. Een jaar vind ik best lang, en wij betrekken onze eigen woning dus niet tijdens de renovatie.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jun 2020 21:02

U meldt zich aan bij de gemeente van de gehuurde woning zodra u deze woning betrekt en u meldt zich terug aan bij de gemeente van uw huidige woning die verbouwd wordt, zodra u deze woning terug betrekt.

Uw domicilie dient immers overeen te stemmen met uw hoofdverblijf.

Ik zie hier geen enkel probleem.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

RoelsK
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jun 2020 06:55

Ok bedankt komt in orde.

Terug naar “Administratief recht”