fiets geparkeerd voor etalage

Bakfiets
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

fiets geparkeerd voor etalage

#1 , 25 mei 2020 14:11

Ik woon in een appartement en op de gelijkvloers is er een winkel.
Ik zet mijn bakfiets soms voor de etalage, de bakfiets staat op een voet en leunt dus niet tegen de etalage.
Ook de ingang van de winkel of het voetpad worden niet belemmerd.
Nu heeft de winkel mijn syndicus met een boos telefoontje laten weten dat mijn fiets daar niet meer mag staan. Ook niet als de winkel gesloten is, want volgens hun wordt het zicht op de etalage belemmerd.
Nu vroeg ik me af of het volgens de wet inderdaad zo is. Mogen zij dit eisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 25 mei 2020 14:20

Mag u zomaar voorwerpen achterlaten op de openbare weg, of op het voetpad?

Bakfiets
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2020 16:17

Een fiets of auto mag bij mijn weten op de openbare weg of op het voetpad tijdelijk achtergelaten worden.
En een step mag blijkbaar tegenwoordig ook overal achtergelaten worden...

Zie hieronder, dit staat op de site van de politie en is dus in orde bij mijn bakfiets. De vraag is dus of ze voor een etalage van een winkel mag staan;..

'Als je de fiets achterlaat op het voetpad dan mag dit enkel wanneer je hierdoor niemand hindert en je de vrije doorgang van 1.5 meter respecteert zoals het verkeersreglement voorschrijft. Zorg ervoor dat andere weggebruikers (zoals voetgangers met/of zonder buggy of rolwagen) zonder moeite kunnen passeren.'

Reclame

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 25 mei 2020 17:27

Een handelszaak betaald soms gemeentetaksen op de lopende meters uitstalraam. Dan is het niet leuk als zo'n lope bakfiets de klanten belet dichterbij te komen om goed te kunnen zien wat er juist in de etalage ligt. Wat voor soort winkel is het?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 25 mei 2020 18:16

Fietsen mogen op trottoir gestald worden.
Zolang ze andere weggebruikers maar niet hinderen, of in gevaar brengen.


Op talloze plaatsen proberen ook particulieren af te dwingen dat er geen fietsen voor "hun" gevel geplaatst worden.
Sommige steden proberen dat zelfs -even illegaal als de burgers- te verhinderen ...


Sinds ze gelijkgesteld zijn met fietsen, màg een 3wielige bakfiets (< 1m breed) zelfs niet meer op de rijbaan of in een parkeerzone geparkeerd worden ...
Vroeger was dat verbod enkel voor 2wielige fietsen .


23.3. Fietsen en tweewielige bromfietsen moeten buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken, behalve op plaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°.f.

Bakfiets
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mei 2020 19:26

De winkel is Naam verwijderd geen meerwaarde - JurecaBe - moderator, dus er staan enkel een paar poppen met lingerie in de etalage, eigenlijk belemmerd mijn bakfiets niet echt het zicht op artikels.
Dus als ik het goed begrijp mag mijn fiets daar eigenlijk wel staan?
Het is niet zo dat ik het lot wil uitdagen en daar ga blijven parkeren. Ik vind alleen de brutale manier waarop men eist dat ik mijn fiets verplaats niet echt kunnen. Zeker niet als zou blijken dat men geen wettelijke reden heeft.
Beiden alvast bedankt voor de info.

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 25 mei 2020 19:59

Echt buur(t)vriendelijk kan je het toch niet noemen als men daar zo'n bakbeest vlak voor die mensen hun broodwinning plaatst.

LeenW
Berichten: 12841

#8 , 25 mei 2020 20:08

Omgekeerd is het toch ook erg om iemand te verbieden zijn fiets voor zijn eigen appartement te zetten?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 mei 2020 21:32

En daar bovenop heeft u geen garage of fietsenstalling ?
Mensen moeten toch vrij kunnen kijken in een etalage ( is in dit geval geen slager of bakker of schoenmaker ).

cesto
Berichten: 324

#10 , 25 mei 2020 22:53

Omgekeerd is het toch ook erg om iemand te verbieden zijn fiets voor zijn eigen appartement te zetten?
Zou je hetzelfde vragen als het om een wagen ging? TS kan zijn bakfiets misschien een paar meter verder parkeren waar het niemand stoort. Met een (bak)fiets ben je toch veel meer flexibel in de stad dan met een auto.

Franciscus
Berichten: 38607

#11 , 02 jun 2020 11:46

Noch syndicus noch winkel hebben enig gezag over de openbare weg / openbare plaats / openbaar domein. Zij kunnen indien het geen private grond betreft niets eisen.
Is niet leuk voor winkel maar wijze waarop kan gewoon niet.

Terug naar “Administratief recht”