In België ingeschreven maar al zeker dik 20 jaar woonachtig in buiten land

kuku
Topic Starter
Berichten: 103

In België ingeschreven maar al zeker dik 20 jaar woonachtig in buiten land

#1 , 22 mei 2020 00:14

Ik heb een vraag. Ik ken een persoon en die woont al 20 jaar in buitenland. Eerst Thailand nu in Spanje. Ze hebben in Thailand altijd gewerkt. Ze staan in België beide ingeschreven bij kennissen. Als ze iets mankeren en bv. Moeten geopereerd worden laten ze dat in België doen. Al zoveel jaren. Ze zijn nog niet gepensioneerd. Kan dat zomaar. Ik heb al ruzie met ze gehad omdat ze me opgelicht hebben met verkoop van hun wagen. En dan was hek van de dam toen ik zei dat bekent te maken. Kan dat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kuku
Topic Starter
Berichten: 103

#2 , 22 mei 2020 00:16

Oh ja ze zijn aangesloten bij ziekenbond en komen 1x soms es op jaar of 2 jaar naar belgie.

CityBird
Berichten: 792

#3 , 22 mei 2020 02:43

Kan dat zomaar.
Dat betekent ook dat zij net als jij en ik in Belgie belasting, bijdragen mutaliteit, Vlaamse zorgkas,.... betalen.

Wat is dan het probleem?

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 22 mei 2020 10:51

Ze plegen in ieder geval domiciliefraude.

BloodNight
Berichten: 621

#5 , 22 mei 2020 12:20

Ik dacht dat het zo was dat de meeste zorgverzekeringen als voorwaarden hebben dat u uw hoofdverblijfplaats in België moet hebben. Eigenlijk een vorm van fraude.
Hiervoor kan u best contact opnemen met de zorgverzekeraar zelf.

CityBird
Berichten: 792

#6 , 22 mei 2020 13:00

En waarom zou dat wel fraude zijn? En al zeker niet tov de Belgische overheid.

BloodNight
Berichten: 621

#7 , 22 mei 2020 13:06

Van wie krijgt de mutualiteit het merendeel van zijn geld?->De overheid...

BloodNight
Berichten: 621

#8 , 22 mei 2020 13:17

In je nieuwe woonland, moet je je inschrijven in een plaatselijke ziekenfonds. In sommige landen gebeurt dit automatisch via de werkgever, in andere moet je je zelf aanmelden. Omdat de ziekteverzekering niet overal zo uitgebreid is als de Belgische, kun je je extra beschermen door:

een bijkomende privé-verzekering te nemen;
een bijdrage te betalen aan de RSZ om aan te sluiten bij het Belgische systeem van 'Overzeese Sociale Zekerheid'.
Keer je terug naar België? Dan kan je ziekenfonds je recht op ziekteverzekering opnieuw onderzoeken.
Bron: CM

CityBird
Berichten: 792

#9 , 22 mei 2020 13:24

Van wie krijgt de mutualiteit het merendeel van zijn geld?->De overheid...
Dat heeft niets met fraude te maken. Bij mij weten bestaat er geen enkele wet die zegt dat je jezelf verplicht moet uitschrijven in België als je het grootste deel van je tijd in het buitenland zit. Het enige wat die persoon moet doen zijn inkomen correct aangeven op zijn Belgische belastingsaangifte.

CityBird
Berichten: 792

#10 , 22 mei 2020 13:37

In je nieuwe woonland, moet je je inschrijven in een plaatselijke ziekenfonds.
Ik heb jaren in het buitenland gewoond. Er bestond daar helemaal geen ziekenfonds, laat staan dat bestaande priveverzekeringen compatibel zouden zijn met de Belgische gezondheidszorg.

Ik heb ook ooit tijdens mijn buitenlands verblijf een tandarts en huisarts en zelfs een hospitaal bezocht in België waar ik destijds dan gewoon het volledige bedrag moest betalen. Daar is niets frauduleus aan.

Dat is bovendien niet van toepassing hier omdat de persoon in de openingspost in België is ingeschreven.

Welke omstandigheden en/of wet verbieden deze persoon om zich in België in te schrijven? Het is zelfs fiscaal niet erg interressant om jezelf in België in te schrijven, fraude is dan ook onwaarschijnlijk hier.

BloodNight
Berichten: 621

#11 , 22 mei 2020 13:52

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... registers/

Of

"Een valse aangifte van hoofdverblijfplaats kan beschouwd worden als een poging om fraude te plegen ook al wordt deze valse aangifte niet gevolgd door een inschrijving in de bevolkingsregisters, in principe is de valse aangifte op zichzelf dus eveneens strafbaar. Dit aangezien de wet over de bevolkingsregisters de verplichting oplegt aangifte te doen van het adres waar men zijn hoofdverblijfplaats heeft gevestigd, bij een valse aangifte werd deze verplichting dus niet gevolgd."

Interessante lectuur voor u misschien?

Hoofdverblijfplaats moet worden aangegeven. Indien betrokkene zijn hoofdverblijfplaats in het buitenland heeft moet hij niet LIEGEN en zeggen dat dit in België is enkel en alleen om de mutualiteit te kunnen behouden. De mutualiteit/verzekering voorliegen maakt dat deze oa. hun risico niet kunnen inschatten...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 22 mei 2020 13:54

Dat is bovendien niet van toepassing hier omdat de persoon in de openingspost in België is ingeschreven.
Wat dus niet klopt, want verblijft hier niet
Dat is dus domicilie-fraude

CityBird
Berichten: 792

#13 , 22 mei 2020 14:06

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... registers/

Of

"Een valse aangifte van hoofdverblijfplaats kan beschouwd worden als een poging om fraude te plegen ook al wordt deze valse aangifte niet gevolgd door een inschrijving in de bevolkingsregisters, in principe is de valse aangifte op zichzelf dus eveneens strafbaar. Dit aangezien de wet over de bevolkingsregisters de verplichting oplegt aangifte te doen van het adres waar men zijn hoofdverblijfplaats heeft gevestigd, bij een valse aangifte werd deze verplichting dus niet gevolgd."

Interessante lectuur voor u misschien?

Hoofdverblijfplaats moet worden aangegeven. Indien betrokkene zijn hoofdverblijfplaats in het buitenland heeft moet hij niet LIEGEN en zeggen dat dit in België is enkel en alleen om de mutualiteit te kunnen behouden. De mutualiteit/verzekering voorliegen maakt dat deze oa. hun risico niet kunnen inschatten...
Heb je ook een link naar een uitspraak van een Belgische rechtbank die een Belgisch onderdaan verplicht heeft zich uit te schrijven in België vanwege verblijf in het buitenland?

CityBird
Berichten: 792

#14 , 22 mei 2020 14:12

Dat is bovendien niet van toepassing hier omdat de persoon in de openingspost in België is ingeschreven.
Wat dus niet klopt, want verblijft hier niet
Dat is dus domicilie-fraude
Als ik het dus goed begrijp is
- correct je belastingaangifte invullen
- de correcte sociale bijdrage betalen
- alle andere financiële verplichtingen vervullen gelinkt aan verblijf in België fraude, enkel en alleen omdat je het merendeel van de tijd in het buitenland verblijft?


Terug naar “Administratief recht”