wonen op zelfde adres

xavier bellens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

wonen op zelfde adres

#1 , 22 apr 2020 18:49

Beste,
Ik wil tijdelijk mijn appartement verhuren, de huurder wil ook daar zijn adres zetten, en ik wil ook mijn adres hier houden.
wat zijn de wettelijke vereisten en wat zijn de voordelen en nadelen?
mvg
Xavier

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1231

#2 , 22 apr 2020 19:47

Als u er niet meer woont en het verhuurt, dan mag u uw adres daar niet laten staan. Dat heet domicilie fraude

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 apr 2020 10:54

Issued heeft gelijk. Dat heet domiciliefraude. Tenzij je er zelf ook blijft wonen natuurlijk.

Als je er zelf vertrekt, en dus ergens anders je hoofdverblijfplaats hebt, dan moet je jouw domicilie daar weg nemen.

Een bijkomend nadeel is dat je dan op hetzelfde adres woont als die 'huurder' en dat jullie dan fiscaal als één gezin zullen behandeld worden. Dat kan effect hebben op het bedrag van bepaalde uitkeringen, kan betekenen dat bij schulden spullen van beide personen worden mee genomen, ...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 24 apr 2020 12:06

Bij domiciliefraude is er een administratieve sanctie mogelijk en ook een inbreuk op de wet bevolking wat een wanbedrijf is met een correctionele straf.
Indien u er effectief niet leer woont word t u ambtelijk geschrapt en dat heeft na enkele maanden ook tot gevolg dat u niet meer beschouwd wordt als inwoner in BE ==> direct betalen van alle boeten zoals een buitenlander - niet meer in orde met ziekenfonds enz enz

Terug naar “Administratief recht”