MB 23 maart 2020

Pieter76
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

MB 23 maart 2020

#1 , 29 mar 2020 15:07

Vandaag ontving ik bij het wandelen aan een meer in mijn eigen gemeente een boete van de politie omdat ik met de wagen gekomen was.

Op het blad dat ik overhandigd kreeg stond vermeld dat het om een inbreuk van het MB van 23 maart 2020 (de coronamaatregelen) zou gaan, meer bepaald artikel 5 of 8.
Ook de verschillende media (vrt/hln) berichten dat het verboden zou zijn om met de wagen naar een plaats te rijden om te gaan wandelen.

In het MB zelf echter, zie ik bij artikel 8 inderdaad staan dat verplaatsingen verboden zijn maar met enkele uitzonderingen:
Art. 8. De personen zijn ertoe gehouden thuis te blijven. Het is verboden om zich op de openbare weg en in openbare plaatsen te bevinden, behalve in geval van noodzakelijkheid en omwille van dringende redenen zoals:
- zich te begeven van en naar de plaatsen waarvan de opening toegelaten is op basis van de artikelen 1 en 3;
- toegang te hebben tot bankautomaten en postkantoren;
- toegang te hebben tot medische zorgen;
- om bijstand en zorgen te voorzien voor oudere personen, voor minderjarigen, voor personen met een handicap en voor kwetsbare personen;
- het uitvoeren van de professionele verplaatsingen, met inbegrip van het woon-werkverkeer.
- Situaties bedoeld in artikel 5, alinea 2.
Vooral dan die laatste lijkt met in deze van toepassing, aangezien het hierboven vermelde artikel 5 stelt:
Art. 5. Worden verboden:
- de samenscholingen;
- de privé- en publieke activiteiten van culturele, maatschappelijke, feestelijke, folkloristische, sportieve en recreatieve aard;
- de schooluitstappen en de activiteiten in het kader van jeugdbewe- gingen, op en vanaf het nationaal grondgebied;
- de activiteiten van de erediensten.
In afwijking van het eerste lid, worden toegestaan:
- activiteiten in intieme of familiale kring en begrafenisceremonies;
- Een buitenwandeling met de leden van de familie die onder hetzelfde dak wonen vergezeld met een andere persoon, de beoefening van een individuele fysieke activiteit of met de familieleden die onder hetzelfde dak wonen of telkens een zelfde vriend, dit alles met respect van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon.
In mijn interpretatie lijkt het dan dat verplaatsingen voor het uitvoeren van de "buitenwandeling" wel toegestaan zouden zijn? Of maakt ik hier ergens een fout in mijn redenering?

Voor alle duidelijkheid, ik stel de huidige maatregelen zelf uiteraard niet in vraag (en de boete is al betaald trouwens :wink: ). Maar vroeg me eerder af of deze specifieke maatregel gebaseerd is op het MB zelf, of eerder op de interpretatie die door de media verspreid wordt.

Alvast bedankt voor jullie input!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 29 mar 2020 15:25

De wandeling zelf mag, de verplaatsing per auto naar de wandeling niet.

katwezel
Berichten: 375

#3 , 29 mar 2020 15:33

Staat er toch duidelijk in , verplaatsing recreatieve aard , dus verboden

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mar 2020 19:02

Ik lees het MB als volgt:
Het is verboden om zich op de openbare weg en in openbare plaatsen te bevinden, behalve [...] [voor] een buitenwandeling met de leden van de familie die onder hetzelfde dak wonen vergezeld met een andere persoon, de beoefening van een individuele fysieke activiteit of met de familieleden die onder hetzelfde dak wonen of telkens een zelfde vriend, dit alles met respect van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon.
Je mag dus niet op de openbare weg komen om je te verplaatsen naar een plaats waar je wil gaan wandelen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 29 mar 2020 19:33

Nog vager wordt het bij verplaatsingen met een voortbewegingstoestel ...
Is niet wandelen of fietsen
Maar wordt er door de wegcode wél aan gelijkgesteld

Maar indien gemotoriseerd, is het géén fysieke aktiviteit meer ...

Terug naar “Administratief recht”