2 huizen en domicilie

tamaravl
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

2 huizen en domicilie

#1 , 06 mar 2020 11:39

Beste we hebben 2 eigendommen waarvan we.op 1 gedomicilieerd staan. De bevolking doet nu moeilijk omdat ze denken dat we.op het ander adres wonen. Natuurlijk verblijven we af en toe in onze 2 de woning maar grootste deel in ons huis.met domicilie.
Ze controleren nu bijna dagelijks wat kunnen we hier tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 06 mar 2020 12:02

Niets. Ze zullen vaststellen dat ze zich vergissen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LennieK
Berichten: 1872
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mar 2020 13:28

het is hun taak om te controleren of u domiciliefraude pleegt of niet, laat ze dus maar gewoon controleren.

Is het tweede adres een officieel tweede verblijf? Of betaalt u leegstand of zo?

Reclame

tamaravl
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mar 2020 22:41

Domiciliefraude is toch alleen bij
j huurwoningen, deze woningen zijn onze eigendom. We betalen taks op 2. De huis

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 06 mar 2020 22:54

Waar haal je dat vandaan?
Ook als je in woning die uw een eigendom is verblijft kan dat domiciliefraude zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

basejumper
Berichten: 4647
Locatie: Diest

#6 , 06 mar 2020 23:21

Ik kan een buitenverblijf in pakweg Knokke hebben en een huis in pakweg Antwerpen.
Maar gezien gemeentebelasting in Knokke 0 % en in Antwerpen 8 % wordt ik mogelijk liever belast aan 0 % en domicilieer ik mij fictief in Knokke terwijl mijn leven zich eigenlijk afspeelt in Antwerpen.
Dat is dus even goed domiciliefraude.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3815
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 mar 2020 10:53

Bepaling van de hoofdverblijfplaats
De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie. Het is dus de plaats waar het gezin of de alleenstaande gedurende het grootste deel van het jaar effectief verblijft. De vaststelling daarvan gebeurt op basis van verschillende elementen:

de plaats waar u na het werk naartoe gaat
de plaats waar de kinderen naar school gaan
het energieverbruik en de telefoonkosten
het gewone verblijf van de echtgenoot of van de andere leden van het gezin

Het idee opperen om ergens uw hoofdverblijfplaats te vestigen is op zich onvoldoende. U moet er ook effectief verblijven. Omgekeerd is het ook zo dat als u ergens uw hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, derden de inschrijving op dat adres niet kunnen tegenhouden. Ook uzelf kunt dat niet.

Vaststelling van de hoofdverblijfplaats
De vaststelling van de hoofdverblijfplaats gebeurt na een onderzoek. Het gemeentebestuur bepaalt de manier waarop. Meestal komt het erop neer dat de wijkagent ter plaatse komt kijken of u effectief op het aangegeven adres woont.

U dient gedomicilieerd te zijn op uw hoofdverblijfplaats. De andere woning geldt dan als tweede verblijf en hierop zal u dan de voorzien taksen en/of andere verplichtingen betalen.

Indien u op twee verschillende adressen zou gedomicilieerd zijn, is er sprake van "feitelijke scheiding".

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

tamaravl
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 mar 2020 23:19

Dus als ik het goed begrijp kunnen ze ons schrappen na hun onderzoek als ze veronderstellen dat we niet veel wonen op de domicilie. We betalen taksen op ons tweede verblijf.
We moeten dus maar ondergaan

LeenW
Berichten: 12886

#9 , 07 mar 2020 23:37

Dus als ik het goed begrijp kunnen ze ons schrappen na hun onderzoek als ze veronderstellen dat we niet veel wonen op de domicilie.
Neen, als ze kunnen aantonen dat u daar niet veel woont.

Deze gemeente zal dan uiteraard zelf ook nog eens de tweedeverblijftaks opeisen.

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 08 mar 2020 00:56

Dus als ik het goed begrijp kunnen ze ons schrappen na hun onderzoek als ze veronderstellen dat we niet veel wonen op de domicilie. We betalen taksen op ons tweede verblijf.
We moeten dus maar ondergaan
Iedereen die een tweede verblijf heeft betaalt daar taksen op.
Jullie moeten niets ondergaan als hun vaststelling niet zou kloppen.
Wat is de reden waarom ze ineens zijn beginnen te controleren? Dat gebeurt niet lukraak.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#11 , 13 mar 2020 12:38

U moet niets zomaar ondergaan.

U kunt zich steeds wenden tot de Minister van Binnenlandse Zaken. Diens beslissing kan nadien nog voor de Raad van State bestreden worden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3815
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 mar 2020 14:04

U stelt zelf dat u op één adres staat gedomicilieerd. Indien echter wordt vastgesteld dat uw belangen meer liggen op het andere adres, zal de gemeente erop aandringen om u te domiciliëren op het adres van feitelijk/werkelijk verblijf. Dit heeft niets met ondergaan te maken, maar met een juridisch correcte situatie en is zo wettelijk voorzien. Niets belet om twee eigendommen te hebben, maar het is de feitelijke situatie die gevalideerd moet worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

tamaravl
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 mar 2020 17:57

De wijkagent heeft geweest.omdat er een vriend bij ons is komen inwonen, voor adresverandering, deze was thuis wij niet en hij heeft dozen zien staan en veronderstelt dat er verhuisdozen van ons bij zijn waardoor we niet op dit adres wonen maar dat de vriend dit huurt. De politie heeft.negatief advies gegeven naar de bevolking toe heb ik vandaag vernomen omdat ze op verschillende tijdstippen zijn langs geweest en wij nooit thuis waren. Echter zijn we nu net niet veel thuis.
Kan iemand zeggen wat we nog kunnen doen dit voelt aan als pesten

LeenW
Berichten: 12886

#14 , 13 mar 2020 18:20

De wijkagent heeft geweest.omdat er een vriend bij ons is komen inwonen, voor adresverandering, deze was thuis wij niet en hij heeft dozen zien staan en veronderstelt dat er verhuisdozen van ons bij zijn waardoor we niet op dit adres wonen maar dat de vriend dit huurt. De politie heeft.negatief advies gegeven naar de bevolking toe heb ik vandaag vernomen omdat ze op verschillende tijdstippen zijn langs geweest en wij nooit thuis waren. Echter zijn we nu net niet veel thuis.
Kan iemand zeggen wat we nog kunnen doen dit voelt aan als pesten
Nee, dit is hun job doen. Als ze u nooit thuis aantreffen, is het duidelijk verdacht.

Franciscus
Berichten: 38629

#15 , 13 mar 2020 18:34

Naar gemeente gaan en vragen dat er opnieuw wordt gecontroleerd want dat u daar wel degelijk woont.
PS controle gebeurd niet op afspraak.
Politie kan ook in de buurt vragen gaan stellen en kijken of u daar ook buiten de uren huiszoeking aanwezig bent.
Trouwens niet belet de politie vb aan te bellen na 21 u.

Terug naar “Administratief recht”