Verlaging registratierecht bij domiciliëring

jurist123
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verlaging registratierecht bij domiciliëring

#1 , 02 mar 2020 20:58

Hallo allen

Als ik het goed uit de rechtsleer heb begrepen, ben je gerechtigd op het tarief van 7% registratierechten wanneer:
1. de woning die je aankoopt je enige gezinswoning is
2. je er gedomicilieerd bent binnen de 2 jaar

Wat in de situatie dat je een woning aankoopt en je er domicilieert voor 1 maand vlak na aankoop en de overige 23 maanden verhuurt?
Wat als je de woning aankoopt en je onmiddelijk voor 23 maand domicilieert en de overige maand verhuurt?

Zijn er risico's?
Ik zou graag een appartement kopen aan 7% registratierecht maar zo snel mogelijk verhuren ( en vervolgens terug bij mijn vriend domiciliëren).

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#2 , 02 mar 2020 21:46

Beste

Registratie is in 2020 6 %.
Procedure is dat Vlaamse Gemeenschap circa 3 maand voor verstrijken deadline controle uitvoert via burgerlijke stand/rijksregister. Als u er dan. Niet gedomicilieerd blijkt zullen de voorziene sancties van toepassing worden.
Op te merken : filosofie is dat korting toekomt indien de woning effectief gebruikt wordt als gezinswoning.
Er kan niet uitgesloten worden dat controles effectiever worden om dat doel te bereiken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mar 2020 11:40

Hier staat inderdaad dat je er binnen de twee jaar gedomicilieerd moet zijn, en dat ze dat controleren 3 maand voor het verstrijken van de deadline. Er staat zelfs nergens vermeld dat je er voor een bepaalde periode moet blijven gedomicilieerd zijn? https://www.vlaanderen.be/het-verkoopre ... gen-woning

Reclame

Terug naar “Administratief recht”