Kan iemand zich registreren op mijn adres zonder mijn weten of toelating?

Franciscus
Berichten: 38595

Re: Kan iemand zich registreren op mijn adres zonder mijn weten of toelating?

#16 , 13 feb 2020 18:50

Dus als u merkt dat er iemand of een firma staat ingeschreven op uw adres vb omdat u plots post krijgt die duidelijk niet voor u is direct reageren.
- die instantie verwittigen.
- naar gemeente gaan en vragen wier er (nog) allemaal op uw adres (woning) staat ingeschreven
- politie wijkinspecteur verwittigen die mee een oogje in zeil kan houden.


En personen bieden zich aan bij gemeente ..zeggen dat ze van adres 1 naar adres 2 gaan wonen en de wijziging is in theorie gebeurd. Een controledienst moet langskomen maar er zijn dikwijls zaken waar dat niet gebeurd met alle gevolgen van dien.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#17 , 13 feb 2020 18:55

Welke gevolgen en voor wie?
Voor de falende politie/gemeente?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#18 , 13 feb 2020 19:39

Dus als u merkt dat er iemand of een firma staat ingeschreven op uw adres vb omdat u plots post krijgt die duidelijk niet voor u is direct reageren.
- die instantie verwittigen.
- naar gemeente gaan en vragen wier er (nog) allemaal op uw adres (woning) staat ingeschreven
- politie wijkinspecteur verwittigen die mee een oogje in zeil kan houden.


En personen bieden zich aan bij gemeente ..zeggen dat ze van adres 1 naar adres 2 gaan wonen en de wijziging is in theorie gebeurd. Een controledienst moet langskomen maar er zijn dikwijls zaken waar dat niet gebeurd met alle gevolgen van dien.
Aangezien er immers van alles kan gebeuren, is het inderdaad verstandig om prompt te reageren als u geconfronteerd wordt met dergelijke post.
.

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#19 , 14 feb 2020 09:26

Je kan op de gemeente wel vragen om niemand op uw adres in te schrijven zonder uw expliciete toestemming.
Waarop is dit gebaseerd? Men kan (en moet!) toch steeds inschrijven als iemand dat adres als hoofdverblijfplaats gebruikt, los van toestemming van de eigenaar?
Ik spreek niet over een eigenaar, ik spreek over iemand die reeds op dat adres gedomicilieerd is. Je kan weldegelijk aan stad / gemeente meedelen dat zolang jij daar gedomicilieerd bent (stel dat je daar alleen woont), er niemand zomaar klakkeloos mag ingeschreven worden op dat adres. In zo'n geval zal een aanvraag tot domiciliëring op dat adres wel aanvaard worden, maar die aanvraag gaat héél erg grondig doorgelicht worden en zal nooit ofte nimmer goedgekeurd worden zonder dat je daarvan weet (je mag bijvoorbeeld zeker zijn dat de wijkagent langskomt)

In theorie moet inderdaad een wijkagent altijd langskomen voor een domiciliëring goedgekeurd worden, maar in mijn kennissenkring heeft iemand meegemaakt dat iemand anders out of the blue op haar adres gedomicilieerd werd. Kleine vergissing van huisnummer, maar de domiciliëring was wel een feit. Blijkbaar gebeuren dit soort toestanden wel meer. Geen wijkagent gezien, toch goedgekeurd. :roll: Het is deze persoon die dan aan de stadsdiensten gaan vragen was hoe dit kon, en dan de mededeling kreeg "Sorry, kleine vergissing, om dit te voorkomen kan je melding maken dat er niemand zomaar op uw adres gedcomicilieerd mag worden."

Zijn daar wetsartikelen rond? Ik denk het niet, net zo min dat er een wet is die een ambtenaar verplicht om beleefd en behulpzaam te zijn. Maar dit betekent dus niet dat ze dit dikwijls wel zijn.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#20 , 16 feb 2020 20:39

Als de wijkagent langs komt en nieuwe bewoner is alleen in de woning betekent dit ook dat hij een sleutel heeft en zal hij ingeschreven worden. Zelfs een kraker kan zo ingeschreven worden.

berenod
Berichten: 942

#21 , 17 feb 2020 05:50

In mijn gemeente wordt dit toch wel goed gechecked, heb dit zelf mogen ondervinden.

Waar ik nu woon, toen de vorig bewoner verhuisd is (faillissement, huur achterstal) en ik erin getrokken ben, was die daar nog steeds gedomicilieerd. Blijkbaar door zijn financieel precaire situatie was die bij zijn moeder gaan wonen, maar uit angst voor deurwaarders had hij zich niet op dat adres ingeschreven.

Toen de agent bij mij kwam controleren na mijn inschrijving heeft die redelijk serieus gecontroleerd omdat er p papier nog iemand anders woonde en niet aanwezig was.
Deze agent heeft dan ook de eigenaar gecontacteerd om mijn huurcontract te laten verifiëren en om te vragen of de vorige huurder wel degelijk niet meer huurde.

Men heeft dan ook de vorige huurder gaan opzoeken (hij had het adres van zijn moeder aan mij gegeven voor eventueel post nog door te sturen) en hem gepushed zo snel mogelijk zich in te schrijven om verdere problemen te vermijden. Gelukkig heeft hij dat vrij snel gedaan nog voor ik deurwaarders aan de deur begon te krijgen (wel een hoop post van deurwaarders).

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#22 , 13 mar 2020 12:18

Ja, het antwoord is reeds gegeven.

U kan wel om ambtshalve uitschrijving van de betrokken persoon vragen als deze niet zijn werkelijke woonplaats op die lokatie heeft. De wijkagent komt dan langs om dit te controleren.

Franciscus
Berichten: 38595

#23 , 13 mar 2020 19:47

Niet vergeten dat buiten de administratieve schrapping naar gemeente er in principe ook een PV wordt opgesteld wegens inbreuk bevolking (correctioneel strafbaar feit) en een ANG signalering die allen samen wel wat juridische gevolgen heeft ...o.a. naar ziekteverzekering - directe betaling als een niet-inwoner van het rijk want geen verblijf meer van alle geldboeten...en bij niet betaling de inhouding van het voertuig ...enz enz.

Terug naar “Administratief recht”