Kan iemand zich registreren op mijn adres zonder mijn weten of toelating?

De Groote Patrick
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kan iemand zich registreren op mijn adres zonder mijn weten of toelating?

#1 , 12 feb 2020 12:25

mag of kan iemand van de familie schoonouders of ouders,broers of zusters of weet ik wie? zich registreren op mijn adres zonder mijn toelating?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Issued
Berichten: 1227

#3 , 12 feb 2020 13:16

Ze zouden er dan ook moeten wonen, want normaal komt de wijkagent nazicht verrichten

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 feb 2020 15:10

Je kan op de gemeente wel vragen om niemand op uw adres in te schrijven zonder uw expliciete toestemming.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 12 feb 2020 15:23

Je kan op de gemeente wel vragen om niemand op uw adres in te schrijven zonder uw expliciete toestemming.
Waarop is dit gebaseerd? Men kan (en moet!) toch steeds inschrijven als iemand dat adres als hoofdverblijfplaats gebruikt, los van toestemming van de eigenaar?

artemis
Berichten: 3294

#6 , 12 feb 2020 15:26

Ze zouden er dan ook moeten wonen, want normaal komt de wijkagent nazicht verrichten
Zou moeten, maar gebeurt niet overal.

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 feb 2020 07:52

Normaal, als jou officieel adres daar al staat, en je officieel in het rijksregister staat ingeschreven op bovengenoemd adres, dien je op het voorgelegde formulier, wat wordt meegebracht door de wijkagent, ook door jou te worden ondertekend! Neem eens contact op met jou wijkagent !

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 feb 2020 11:09

Je kan op de gemeente wel vragen om niemand op uw adres in te schrijven zonder uw expliciete toestemming.
Waarop is dit gebaseerd? Men kan (en moet!) toch steeds inschrijven als iemand dat adres als hoofdverblijfplaats gebruikt, los van toestemming van de eigenaar?
Dat klopt, maar in gevallen waar de eigenaar of een overheidsinstantie expliciet laat weten dat er niemand mag ingeschreven worden werken ze vaak met een voorlopige inschrijving. Niet inschrijven kunnen ze inderdaad niet maken.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 feb 2020 12:13

Ik heb toch wel enkele randbemerkingen. Een domicilie moet overeenstemmen met de feitelijkheid. Dit betekent concreet dat de vragende persoon er ook effectief moet verblijven, zijn hoofdverblijfplaats moet hebben. Dit betekent in feite toch dat de eigenaar of de persoon die er reeds staat ingeschreven er mee akkoord gaat dat de vragende persoon er ook effectief komt wonen. Als je stelt dat TS wel toelating heeft gegeven om er te wonen, kan hij niet weigeren dat deze perso(o)n(en) er ook effectief worden gedomicilieerd. Anders zou er immers mogelijk sprake kunnen zijn van domiciliefraude.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 13 feb 2020 13:31

Het is de gemeente die beslist om iemand in te schrijven. Dat kan idd soms zonder toestemming gaan van diegene die er wel wonen. Hiervoor kunnen er wettelijke redenen zijn of geen duidelijke.
Vb een gemeente die ( tegen een vonnis in) toch kinderen inschrijft bij vragende partij.
Of in bepaalde gemeenten (zelfs zonder inspectieonderzoek) bepaalde mensen wel inschrijft op een adres.
Ken zo meerdere cases..met soms ergerlijke gevolgen.
U kan / kon altijd bij gemeente vragen niemand bij u in te schrijven zonder inspectieonderzoek dat in de meeste gevallen aan politie wordt toevertrouwd.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 feb 2020 14:18

Ik raad T.S. aan de volgende link eens te lezen:

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... registers/

Ook gemeentes zijn gebonden aan reglementeringen en kunnen niet zomaar willekeurig zonder enige grond iemand domiciliëren op een bepaald adres. Hierop aansluitend raad ik TS aan mijn vorig antwoord nog grondig en begrijpend te lezen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 13 feb 2020 14:44

Wat een zootje.
De eerste de beste landloper of dakloze drugsverslaafde/dief/moordenaar/pedofiel/algemeen geschifte, enz... kan zich dus zonder meer inschrijven op mijn adres?
Waarom geloof ik dat nu niet?

Of is dit een nieuwe tendens in de sociale huisvesting?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 feb 2020 15:39

Thomas, gelukkig is dit niet zo. Het is misschien raadzaam dat TS de situatie ietwat meer toelicht, zodat experten meer gericht kunnen antwoorden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#14 , 13 feb 2020 16:58

mag of kan iemand van de familie schoonouders of ouders,broers of zusters of weet ik wie? zich registreren op mijn adres zonder mijn toelating?

Controle door de gemeente

Het gemeentebestuur zal een wijkagent of een bevoegde ambtenaar laten langskomen om te controleren of u werkelijk op het aangegeven adres uw hoofdverblijfplaats heeft. Na een positieve vaststelling wordt uw adres gewijzigd in het bevolkingsregister van de gemeente en het Rijksregister.[/i]

https://www.belgium.be/nl/huisvesting/v ... swijziging
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#15 , 13 feb 2020 18:18

Zie ook de bepaling en de vaststelling van de hoofdverblijfplaats: https://www.belgium.be/nl/huisvesting/v ... lijfplaats
.

Terug naar “Administratief recht”