Achternaam kinderen veranderen

Merelvogel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Achternaam kinderen veranderen

#1 , 06 feb 2020 21:14

Ik hoop dat iemand kan helpen, dit is voor mij een erg belangrijke en emotionele kwestie...

Mijn partner en ik hebben 3 kinderen. Alle drie zijn ze geboren nadat de nieuwe wet op de naamkeuze van kracht ging.

Bij ons eerste kind heeft mijn partner zijn "veto" gesteld dat ondanks de nieuwe wet, het kind enkel zijn achternaam mocht dragen. Traditie en zo...

Ik heb dus, een beetje onder druk, samen met mijn partner bij de verklaring van naamkeuze ondertekend dat we kozen vo9r zijn achternaam.
Ik kreeg hier erg veel spijt van: ik vind het erg pijnlijk dat enkel die kant van mijn kinderen hun familie van tel lijkt.
Bij de geboorte van ons tweede kind vroegen we of de naam toch gewijzigd kon worden naar dubbele. Het antwoord was negatief, net als bij het derde kind.

Uiteindelijk heb ik de federale dienst naamswijzigingen gecontacteerd die me zei dat zij dat niet konden aanpassen maar wel dat de ambtenaar van de gemeente ons bij aangifte van de geboorte van de twee jongste kinderen had moeten informeren over het feit dat het wel nog had gekund en dat ik hen dat moest zeggen zodat ze het konden oplossen.

Dus... naar dienst levensloop gebeld die me zei dat het absoluut niet kan omdat zowel ik als mijn partner initieel getekend hebben voor de naamkeuze. Zij verwezen me door naar de federale dienst die me al zei niet te kunnen helpen.

Het is zo ongelooflijk belangrijk voor mij. Ik wil.niet afdoen aan mijn kinderen hun achternaam, ik wil gewoon ook in hun naam erkend worden als moeder.
Wie weet raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Merelvogel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2020 21:46

Ik heb dat document ook gevonden... Maar zou ik bv een wijziging achternaam kunnen doen dan? Waarom zegt de federale dienst dat ze dat niet doen?

Stel nu - theorie - dat mijn partner mij en de kinderen verlaat, zitten ze toch vast aan zijn achternaam? Dat klopt toch niet?

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 06 feb 2020 22:22

Ik heb dat document ook gevonden... Maar zou ik bv een wijziging achternaam kunnen doen dan? Waarom zegt de federale dienst dat ze dat niet doen?

Stel nu - theorie - dat mijn partner mij en de kinderen verlaat, zitten ze toch vast aan zijn achternaam? Dat klopt toch niet?
Zo zijn er duizenden kinderen in België, als het er niet meer zijn.

Wijziging achternaam zal niet lukken zonder toestemming vader. Kinderen kunnen dat eventueel later zelf wel aanvragen als ze meerderjarig zijn.

Merelvogel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 feb 2020 23:06

De vader heeft zijn toestemming... die wil ook graag dubbele achternaam voor de kinderen nu

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 06 feb 2020 23:17

Hebben de kinderen en jullie niet eerder een familienaam dan een achternaam???

Merelvogel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 feb 2020 23:24

Is dat niet hetzelfde? 🤔

Terug naar “Administratief recht”