18 jaar en thuiswonen is geen optie meer.

Leuven(18)
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

18 jaar en thuiswonen is geen optie meer.

#1 , 28 jan 2020 19:40

Hallo iedereen.

Ik en mijn stiefvader geraken echt niet meer overweg. Ik doe nu volwassenonderwijs (tko) en wil erna hoge school gaan doen. Ik zou zo vlug mogelijk weg willen thuis en niks meer met mijn stiefvader te maken hebben. Mijn mama en stiefvader hebben ook 4 andere kinderen, waardoor ze niet zomaar een kot zouden kunnen betalen voor mij.

Zou iemand mij kunnen helpen alsjeblieft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 28 jan 2020 19:42

Zoek een job die te combineren valt met uw studies en probeer op die manier zelfstandig te worden.

Leuven(18)
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2020 20:10

Zou ik geen leefloon kunnen aanvragen? Thuis is het echt niet meer leefbaar en ik heb elke dag school.

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 28 jan 2020 20:17

Er zijn toch genoeg jobs 's avonds en in het weekend? Horeca alleen al geeft genoeg opties. Ik vind het een beetje frappant dat u per se alleen wil gaan wonen en verwacht dat de maatschappij daarvoor opdraait..

Leefloon kan niet als uw ouders nog onderhoudsplichtig zijn, en dat stopt niet bij het alleen gaan wonen. "De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding en de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind"

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 28 jan 2020 20:34

Daarbij kan je het kindergeld waarop je recht hebt, op uw rekening laten storten

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 28 jan 2020 22:56

Om leefloon te krijgen zal je moeten bewijzen dat de ouderrelatie duurzaam en onherstelbaar ontwricht is. Ocmw zal ook nakijken of uw ouders in staat zijn om hun onderhoudsplicht na te komen. Niet alleen uw moeder maar ook uw echte vader (als hij nog leeft en dus gescheiden is van uw moeder)

Terug naar “Administratief recht”