Leegstand belasting

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Leegstand belasting

#1 , 28 jan 2020 10:23

Ik heb een nieuw appartement gekocht en heb dat te huur gezet nu staat dit al enkele maanden leeg en geraakt het niet verhuurd.
Mijn vraag: moet en/of wanneer moet ik een leegstand belasting betalen? Als ik een leegstand belasting moet betalen is dit dan vanaf de oplevering van het appartement dat dit moet gebeuren of wanneer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2020 10:35

Dit hangt van gemeente tot gemeente af, google je eens leegstand en naam van je gemeente .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2020 10:41

bij de meeste gemeentes gaat dat in twee stappen;

- jouw pand wordt opgenomen op een inventaris leegstaande woningen
- enige tijd later (meestal 1 jaar) wordt de belasting gehoffen van alle panden die geïnventariseerd zijn en geen gebruik kunnen maken van eventuele vrijstellingsmogelijkheden

In welke gemeente ligt het pand?

Reclame

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jan 2020 15:40

Ligt in Hechtel-Eksel. Wat/welke betekend vrijstellingsmogelijkheden?

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jan 2020 16:02

Ligt in Hechtel-Eksel. Wat/welke betekend vrijstellingsmogelijkheden?
op de heffing kan je soms een vrijstelling aanvragen, zodat je ze voor een bepaalde periode niet moet betalen. In de gemeente waar ik woon zijn er veertien vrijstellingsmogelijkheden. Zo is een nieuwe eigenaar van een geïnventariseerd pand bij ons 1 jaar vrijgesteld van de heffing


Terug naar “Administratief recht”