Lastige situatie domicilie/ID

bosprocureur
Berichten: 6854

Re: Lastige situatie domicilie/ID

#16 , 19 jan 2020 20:29

Het meest aangewezen is misschien om meteen te verhuizen naar een appartement waar u wel mag domicilieren. Dat brengt uiteraard kosten zoals opzeg met zich mee, maar die moet de vriend van uw moeder dan maar betalen. Hij heeft u immers in de problemen gebracht.
Hoe gaat TS bewijzen dat die vriend een fout gemaakt heeft? Hij is verhuisd, en dat is alles.
Hij heeft er m.i. weinig mee te maken dat de moeder ervoor kiest geen domicilie-adres meer te hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FG1546
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#17 , 19 jan 2020 20:32

Het meest aangewezen is misschien om meteen te verhuizen naar een appartement waar u wel mag domicilieren. Dat brengt uiteraard kosten zoals opzeg met zich mee, maar die moet de vriend van uw moeder dan maar betalen. Hij heeft u immers in de problemen gebracht.
Het is misschien mogelijk om met de kotbaas een regeling proberen te treffen (evt. indien ik voor een nieuwe huurder zorg)

Ik weet niet of dit in de praktijk gebruikelijk is, maar het is het proberen waard.

bosprocureur
Berichten: 6854

#18 , 19 jan 2020 20:35

Als de kotbaas enig begrip heeft voor de situatie wel. Mensen die hier komen voor een stage Erasmus of dergelijke... ?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#19 , 19 jan 2020 20:41

T.S., neem in eerste instantie dringend contact op met de sociale dienst van het O.C.M.W. en eventueel ook het CAW. Zij zijn het best geplaatst om u bij te staan en uw rechten op groeipakket, ziekteverzekering en zo meer te vrijwaren. U bent immers nog altijd student, waarom zou u dan geen kot mogen huren? Lees mijn vorig antwoord nog eens goed na....
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12828

#20 , 19 jan 2020 20:44

Het meest aangewezen is misschien om meteen te verhuizen naar een appartement waar u wel mag domicilieren. Dat brengt uiteraard kosten zoals opzeg met zich mee, maar die moet de vriend van uw moeder dan misschien maar betalen. Hij heeft u immers in de problemen gebracht.
Hoe gaat TS bewijzen dat die vriend een fout gemaakt heeft? Hij is verhuisd, en dat is alles.
Hij heeft er m.i. weinig mee te maken dat de moeder ervoor kiest geen domicilie-adres meer te hebben.
Het is door zijn uitkering dat de moeder (en hijzelf) niet "kunnen" domicilieren. Dus als de moeder en de vriend er hierdoor voor zorgen dat niet alleen zij maar ook TS in de problemen komt, heeft hij voor mij wel een punt als hij daar een tussenkomt vraagt. Uiteraard wordt het lastig om dat af te dwingen, maar het alternatief is zijn moeder aangeven voor domiciliefraude. Al zij daardoor correct ingeschreven staat, kan ook hij daar domicilieren als tijdelijk afwezig student.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#21 , 19 jan 2020 20:49

"Nu is het zo dat mijn moeder een paar maanden geleden heeft besloten om definitief in te trekken bij haar vriend waardoor de huur van het huis waar zij en ik oorspronkelijk gedomicilieerd stonden is stopgezet"

Leen, misschien toch eerst topic goed lezen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12828

#22 , 19 jan 2020 20:50

"Nu is het zo dat mijn moeder een paar maanden geleden heeft besloten om definitief in te trekken bij haar vriend waardoor de huur van het huis waar zij en ik oorspronkelijk gedomicilieerd stonden is stopgezet"

Leen, misschien toch eerst topic goed lezen.
Welk deel van mijn antwoord begrijpt u niet?

FG1546
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#23 , 19 jan 2020 20:52

T.S., neem in eerste instantie dringend contact op met de sociale dienst van het O.C.M.W. en eventueel ook het CAW. Zij zijn het best geplaatst om u bij te staan en uw rechten op groeipakket, ziekteverzekering en zo meer te vrijwaren. U bent immers nog altijd student, waarom zou u dan geen kot mogen huren? Lees mijn vorig antwoord nog eens goed na....
'Een student mag dus zijn inschrijving vragen in de registers van de gemeente waar hij studeert. Naast de realiteit van de effectieve verblijfplaats moet de gemeente bijgevolg nagaan of de student niet meer ten laste van zijn gezin valt (dat hij een financiële onafhankelijkheid geniet) en of hij geen gezin of haardstede meer heeft in een andere gemeente.'

Stuit ik hier niet op de onderhoudsplicht uit artikel 203 BW? Het lijkt me dat het OCMW in dat geval in eerste instantie gaat onderzoeken hoe het zit met mijn moeder?

Dat zou overigens mijn persoonlijk probleem oplossen, maar ik zit een beetje tussen twee vuren.

bosprocureur
Berichten: 6854

#24 , 19 jan 2020 21:06

;;;;;;;;;

Ik ben momenteel student in Gent en woon daar op kot (waar ik geen domicilie mag plaatsen) met een contract dat loopt tot september. Nu is het zo dat mijn moeder een paar maanden geleden heeft besloten om definitief in te trekken bij haar vriend waardoor de huur van het huis waar zij en ik oorspronkelijk gedomicilieerd stonden is stopgezet.

Nu komt het struikelblok in dit verhaal. Haar vriend krijgt een invaliditeitsuitkering en ze weigert om haarzelf bij hem te laten domiciliëren omdat dit blijkbaar zou zorgen voor een enorme vermindering van het bedrag dat hij maandelijks krijgt. Kort gezegd ze pleegt domiciliefraude.

Nu komt daarbij dat mijn identiteitskaart net is verlopen en ik nu dus met een zeer groot probleem zit. Ik kan hem niet laten verlengen want ik heb geen officieel adres meer en ik ben als student ook niet solvabel genoeg om een extra studio ergens te huren puur zodat ik er mijn domicilie kan zetten. ...............
Er is dus, als dit klopt, niet dat erop wijst dat de vriend enige fout gemaakt heeft. La mama daarentegen... Maar die trekt binnenkort al geen kindergeld meer ook :(

LeenW
Berichten: 12828

#25 , 19 jan 2020 21:11

;;;;;;;;;

Ik ben momenteel student in Gent en woon daar op kot (waar ik geen domicilie mag plaatsen) met een contract dat loopt tot september. Nu is het zo dat mijn moeder een paar maanden geleden heeft besloten om definitief in te trekken bij haar vriend waardoor de huur van het huis waar zij en ik oorspronkelijk gedomicilieerd stonden is stopgezet.

Nu komt het struikelblok in dit verhaal. Haar vriend krijgt een invaliditeitsuitkering en ze weigert om haarzelf bij hem te laten domiciliëren omdat dit blijkbaar zou zorgen voor een enorme vermindering van het bedrag dat hij maandelijks krijgt. Kort gezegd ze pleegt domiciliefraude.

Nu komt daarbij dat mijn identiteitskaart net is verlopen en ik nu dus met een zeer groot probleem zit. Ik kan hem niet laten verlengen want ik heb geen officieel adres meer en ik ben als student ook niet solvabel genoeg om een extra studio ergens te huren puur zodat ik er mijn domicilie kan zetten. ...............
Er is dus, als dit klopt, niet dat erop wijst dat de vriend enige fout gemaakt heeft. La mama daarentegen... Maar die trekt binnenkort al geen kindergeld meer ook :(
Als we een beetje tussen de regels lezen, zal dit toch wel op voorstel van de vriend geweest zijn? Of op zijn minst in samenspraak met de moeder zodat zijn inkomen niet verminderd gaat worden?

bosprocureur
Berichten: 6854

#26 , 19 jan 2020 21:22

Wie is er in fout als iemand ingaat op een "fout voorstel" ?

LeenW
Berichten: 12828

#27 , 19 jan 2020 21:35

Wie is er in fout als iemand ingaat op een "fout voorstel" ?
Klopt, maar wie heeft er het financieel voordeel bij?

bosprocureur
Berichten: 6854

#28 , 19 jan 2020 21:37

Mag de vriend dan geen financieel voordeel halen uit de beslissing van zich te domiciliëren waar hij effectief woont?
De moeder verhuist niet mee, toch niet officieel, maar dat is haar beslissing, en zij verliest net daardoor haar domicilie, met de gevolgen van dien.

LeenW
Berichten: 12828

#29 , 19 jan 2020 21:53

De moeder kan niet eenzijdig beslissen daar te gaan wonen, hij gaat haar uitgenodigd moeten hebben. Hij is bijgevolg degene die beslist dat er feitelijk samengewoond gaat worden. Zijn uitkering zou daardoor moeten verminderen, maar in de huidige situatie is hij degene die profiteert op kap van de belastingbetaler.

De schuld enkel bij de moeder leggen, vind ik daarom iets te kort door de bocht. En aangezien hij het voordeel geniet, moet hij naar mijn mening maar zorgen dat TS voldoende gecompenseerd wordt voor zijn problemen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#30 , 19 jan 2020 21:59

Het meest aangewezen is misschien om meteen te verhuizen naar een appartement waar u wel mag domicilieren. Dat brengt uiteraard kosten zoals opzeg met zich mee, maar die moet de vriend van uw moeder dan misschien maar betalen. Hij heeft u immers in de problemen gebracht.
Neen, dat heeft zijn moeder gedaan door haar huur & domicilie op te heffen ... en daarmee ineens ook de zijne.

Terug naar “Administratief recht”