Boetes bij de biblioteek

wr357zo92
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Boetes bij de biblioteek

#1 , 08 jan 2020 18:53

Onze bibliotheek rekent terecht boetes wanneer zaken te laat worden terug gebracht. Daar bovenop rekenen zij kosten om per e-mail herinneringen te sturen. 1€ voor de eerste twee e-mails en 5€ voor de derde e-mail. De rechtvaardiging is dat mensen zonder e-mail hetzelfde betalen voor een herinnering met de post. Volgens mij houdt dit juridisch geen steek. In dat geval verwijder ik mijn e-mail en moet men mij daadwerkelijk een brief met de post sturen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 jan 2020 20:07

Het schrijven van een e-mail kost ook geld (werkuren en aankoop computer)

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 08 jan 2020 22:11

Kan perfect ... en niet alleen een boete.
Als u aangetekend in gebreke bent gesteld dan kan de bibliothecaris aangifte doen bij politie wegens misbruik van vertrouwen artikel 491 Strafwetboek. Is een wanbedrijf en een voortdurend misdrijf en kan de politie alle kosten en boeken vorderen want heterdaad.
Is een arrest van HvB van X van 1947.

Dit ter zijde. Iedereen met mail wordt op dezelfde wijze behandeld en iedereen zonder mail te hebben doorgegeven ook. Geen mail wil ook zeggen dat u niet verwittigd wordt dat de uitleentermijn bijna verstreken is ...

Dus weeg maar af wat het goedkoopste zal zijn.

Reclame

wr357zo92
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jan 2020 22:12

Klopt niet. E-mails worden volautomatisch verstuurd. De computers zijn bovendien lang afgeschreven en daarvoor betalen we belastingen.

LeenW
Berichten: 12826

#5 , 08 jan 2020 22:18

Klopt niet. E-mails worden volautomatisch verstuurd. De computers zijn bovendien lang afgeschreven en daarvoor betalen we belastingen.
Ze verbruiken elektriciteit..

wr357zo92
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jan 2020 22:22

Franciscus. U weet blijkbaar niet wat de werkelijkheid is.
Mensen zonder e-mail krijgen een brief met de post. Daar is een werkelijke kost bij. Het gaat er trouwens om die als herinnering te sturen wanneer men te laat is.
Anderzijds niet terug gebrachte werken zijn niet terug te krijgen. Sommige bibliotheken gaan zover een incasso bedrijf in te schakelen om toch enigszins iets te bereiken. Dat kost echter meer dan wat men terug krijgt. Maar daar ging het nu niet om.
Laatst gewijzigd door wr357zo92 op 08 jan 2020 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

wr357zo92
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jan 2020 22:24

Leen. Niets bewijst dat die kostprijs dezelfde is als voor een brief met de post.
Graag antwoorden van mensen die weten hoe bibliotheken werken.

LeenW
Berichten: 12826

#8 , 08 jan 2020 22:27

Leen. Niets bewijst dat die kostprijs dezelfde is als voor een brief met de post.
Graag antwoorden van mensen die weten hoe bibliotheken werken.
Waarom zou dat tegenover u bewezen moeten worden?

U moet de incasso trouwens niet enkel op effectieve opbrengst bekijken. Van zodra mensen weten dat het vervolgd wordt, gaan boeken ook sneller terugkomen.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#9 , 08 jan 2020 22:31

Beste

Er gebeurt zelden iets volautomatisch. Er zal altijd een persoon opvolging moeten doen van Al dan niet binnen gebrachte werken en mail moeten verzenden.
Ongetwijfeld zal je bij aangaan lidmaatschap ook getekend hebben dat je akkoord bent met algemene voorwaarden.
Op zich is er geen probleem. Breng je werken tijdig binnen. Als iedereen denkt zijn eigen regels te moeten uitvinden, en daarenboven ook denkt dat opvolging en aanmaning ook nog eens gratis moet gebeuren....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wr357zo92
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 jan 2020 22:34

Nogmaals laat mensen met bibliotheekervaring dit beantwoorden. Zodra mensen weten dat ze te laat zijn en een flinke boete te wachten staat, laten ze niet meer van zich horen. Je mag alle gemeentelijk diensten optrommelen, maar nooit bereik je er iets mee. Bovendien is deze discussie niet ter zake.

wr357zo92
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 jan 2020 22:37

Nogmaals deze discussie is zinloos met mensen die niets van bibliotheken weten. Wat allemaal wordt gesuggereerd klopt niet met de werkelijkheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 jan 2020 22:39

Ik stel voor dat dit topic wordt ondergebracht in de rubriek praatcafé. Daar kan het dan verder "rijpen".
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12826

#13 , 08 jan 2020 22:40

Ik denk dat iedere Belg wel ervaring met bibliotheken heeft?

wr357zo92
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 jan 2020 22:44

Beste

Er gebeurt zelden iets volautomatisch. Er zal altijd een persoon opvolging moeten doen van Al dan niet binnen gebrachte werken en mail moeten verzenden.
Ongetwijfeld zal je bij aangaan lidmaatschap ook getekend hebben dat je akkoord bent met algemene voorwaarden.

Heeft iemand van jullie ooit in een bieb gewerkt? Het eerste geldt enkel voor het uitprinten van brieven aan mensen die geen e-mail hebben. Algemene voorwaarden tekenen? Zelfs niet in de KBR.

wr357zo92
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#15 , 08 jan 2020 23:05

Ik denk dat iedere Belg wel ervaring met bibliotheken heeft?
Ik verwachtte professionele antwoorden, geen antwoorden van mensen die dit forum als tijdverdrijf gebruiken.
Iedere Belg ervaring met bibliotheken? Door één boek per jaar te lenen?
Sorry, maar ik ben jarenlang bibliothecaris geweest en heb dus geen zin in discussies met mensen die een mening geven.

Terug naar “Administratief recht”