Verhuren woning klein beschrijf met gevaar niet-respecteren voorwaarden domicilieplicht

Ossekaj
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verhuren woning klein beschrijf met gevaar niet-respecteren voorwaarden domicilieplicht

#1 , 07 dec 2019 01:35

In januari 2018 kocht ik met mijn wettelijk samenwonende partner een woning onder klein beschrijf.
In juni 2018 zijn we erin getrokken (gedomicilieerd).
Volgens de wetgeving moeten we tot juni 2021 de domicilie er behouden, cfr. voorwaarde 3 jaar domicilieplicht voor behouden gunst klein beschrijf.
Binnenkort (juni 2020) krijg ik echter de kans om te verhuizen met mijn partner en dochter naar een grotere huurwoning (in dezelfde gemeente als waar we nu wonen) waar ik mijn activiteiten in bijberoep beter en korter op de bal kan uitoefenen. We zouden dan op onze beurt onze woning willen verhuren, niet verkopen. Het is een buitenkans die ik niet wil missen.
Dit heeft natuurlijk wel als gevolg dat ik de 3 jaar domicilieplicht niet zou respecteren, waarop zware boetes rusten.
Zit er niets anders op dan te wachten tot het einde van de 3 jaar termijn om een boete te vermijden?
Of mag ik onze domicilie laten staan en bvb onze woning bemeubeld verhuren aan iemand (van de familie of vrienden) die zijn domicilie nog bij de ouders of elders laat staan?
Het zou jammer zijn dat ik deze kans misloop enkel en alleen door die éne voorwaarde...
Ons huis niet verhuren en laten leegstaan tijdens onze afwezigheid is financieel niet haalbaar...
Graag constructieve tips.
Zeker niet de bedoeling om fraude te plegen of de wet kwaadmoedig te omzeilen; wil gewoon alle opties exploreren...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 07 dec 2019 02:00

Hetgeen u voorstelt is domiciliefraude. Ofwel blijf je er wonen, ofwel betaal je.

Ossekaj
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 dec 2019 07:14

Op domiciliefraude staan boetes die kunnen oplopen tot 500 euro, heb ik mij laten vertellen... Klopt dit?
Hierbovenop de extra 5% registratiekosten op het huis die je eerst niet hoefde te betalen, zodat je je 10% alsnog hebt betaald om dit recht te zetten...?
Dat zijn dus de gevolgen als je dit zelf gaat toegeven dat je de voorwaarde niet zal naleven?

Reclame

Terug naar “Administratief recht”