Ouders huren studio voor student

merlijnc
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ouders huren studio voor student

#1 , 21 nov 2019 16:26

Beste,

ik ben momenteel student aan de Syntra in Hasselt (ik doe een voltijdse dagopleiding). Ik ben nog student aangezien ik meer dan 17u les volg per week. Om school met mijn studentenjob beter te kunnen combineren (waarnaast ik ook nog aan vrijwilligerswerk doe) zou ik graag een studio huren. Ik heb er eentje op het oog die betaalbaar is en goed gelegen, maar dit is geen "kot" of "studentenstudio".
Nu komt mijn vraag: kunnen mijn ouders deze studio huren, zodat ik er kan inwonen, zonder dat mijn domicilie daar moet staan? Ik zou nog steeds in de weekends naar huis gaan (het zou dus echt fungeren als een normaal kot).

Het behouden van mijn domicilie is belangrijk ivm kindergeld.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2019 16:33

dat kan zeker, maar veel eigenaars hebben dat niet graag. Ze riskeren namelijk leegstandsheffing of heffing op tweede verblijf als hun pand geen domicilie heeft. Maar als de eigenaar er mee akkoord is (en bijvoorbeeld de heffing verrekend in de huurprijs) dan kan dat.

merlijnc
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2019 16:58

Oke, dat het mogelijk is is al goed!
Laatst gewijzigd door merlijnc op 21 nov 2019 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

merlijnc
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2019 17:02

dat kan zeker, maar veel eigenaars hebben dat niet graag. Ze riskeren namelijk leegstandsheffing of heffing op tweede verblijf als hun pand geen domicilie heeft. Maar als de eigenaar er mee akkoord is (en bijvoorbeeld de heffing verrekend in de huurprijs) dan kan dat.
Als ik het goed begrijp huren mijn ouders dan gewoon het appartement, maar staat het officieel dan 'leeg'? Is dat geen vorm van fraude dan?

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 21 nov 2019 18:05

Neen dat is geen fraude.
Tweede verblijven staan ook "leeg".
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 nov 2019 19:00

nee, dat is inderdaad geen fraude.

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 10 dec 2019 21:08

In onze gemeente wordt of werd een appartement indien gehuurd voor een student vrijgesteld van 2de verblijftaks of leegstand.

Terug naar “Administratief recht”