Belgische identiteitskaart en Belg worden

NonkelPie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belgische identiteitskaart en Belg worden

#1 , 08 nov 2019 15:39

Hallo,

Ik had een vraag voor mijn vriendin, sta me toe even de situatie te schetsen:
Ze is afkomstig uit Servië (geboren in het toenmalige Joegoslavië) en heeft naast de Servische ook de Hongaarse nationaliteit sinds juni 2019, dus ze is EU burger. Sinds september 2016 woont ze in België, om een Masteropleiding te volgen in Antwerpen. Toen had ze nog een identiteitskaart type A. Na deze studies is ze beginnen werken in Brussel met een bediendecontract, waardoor ze een nieuwe identiteistkaart heeft aangevraagd. Dit is een type E.

Na wat opzoekwerk vond ik het volgende onder "wie recht heeft op type E":
- werk te zoeken (uitzondering Kroatië tot )
- werken als arbeider (vrijstelling arbeidskaart, uitzondering Kroatië )
- werken als zelfstandige
- niet te werken, maar om te wonen, beschikt zelf over voldoende bestaansmiddelen
- studeren (hoofdbezigheid)
- gezinshereniging

Nu is mijn eerste vraag natuurlijk: heeft zij wel een correct type identiteitskaart gekregen?

De tweede vraag: welke procedure kan gevolgd worden om Belg te worden en binnen welke termijn? Moest dit het antwoord nog wijzigen: wij zijn van plan om wettelijk te gaan samenwonen vanaf juli 2020.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 nov 2019 17:08

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”