Advies leegstand.

Krista Hollants
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Advies leegstand.

#1 , 05 nov 2019 20:56

Beste,
Door erfenis hebben mijn broer en ik het huisje van onze grootouders, daterende uit 1873. Het is een oud hoeventje, met hun meubeltjes en foto's en oorlogs-bewaringen van mijn grootvader destijds. Een soort "Bokrijk-hoeventje" deels nog in zandsteen. Zeker niet verhuurbaar ! Sinds 2 jaar heeft de gemeente Scherpenheuvel-Zichem het huisje gezet als "leegstand". We worden beboet voor leegstand !! Al op gemeente gaan bevragen wat kan en niet. Gewoon LEEGSTAND ! zo simpel is dat ! De boetes zijn eerste jaar 1300 euro, jaar erna 2600 euro, dan 3900 en dan 5200 jaarlijks !!! Al overal advies gevraagd, maar niemand kan ons helpen. Wie weet meer over materie "leegstand" ? Afbreken mag niet. Het is geregistreerd op "lijst van historische waarden (NIET beschermd ) en renoveren kost zoveel als een nieuw huis ! We willen een HERBESTEMMINGSAANVRAAG proberen goedgekeurd te krijgen tot : "multifunctioneel atelier en belevingsruimte voor het restaureren / herstellen en bewaren van heemkundig erfgoed " Wie kan ons helpen AUB ? Hoe kunnen wij niet meer gestraft !!!! worden met boetes van leegstand ? Duizendmaal dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 05 nov 2019 21:04

Misschien als tweede verblijf gebruiken?

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 05 nov 2019 21:11

De oplossing:

Uit het belastingreglement van uw gemeente:

"Art. 5. De belasting wordt vastgesteld per tweede verblijf dat volgens het gewestplan Aarschot-Diest (K.B. d.d. 7 november 1978) gelegen is: - in een woongebied in de ruime zin € 1.000,00 - buiten de woongebieden en de recreatiegebieden of in een recreatiegebied waarvoor een RUP kleinschalig wonen is opgemaakt € 750,00 - in een recreatiegebied € 350,00 "

Laten registreren als uw tweede verblijf dus. Goedkoper dan 5000 EUR leegstand.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 05 nov 2019 21:12

Je kan dit in de verkoop zetten. Normaliter ziet de gemeente af van die boete als je de gemeente toont dat het pand te koop staat.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 06 nov 2019 00:31

Kan 1 van jullie er gaan wonen ?

Verhuren, maar niet als woning
(voldoet ongetwijfeld niet aan huidige normen)

Een vereniging waar ik bij zit, huurt voor 2 keer niks een oud en eigenlijk onverhuurbaar pand, dat de eigenaar anders veel aan leegstandsbelasting zou kosten.
Maar voor ons gebruik is dat OK ...

Richt een VZW op, en verhuur het aan die VZW
bvb "VZW ter bewaring van het oorlogsverleden van ZZB", die toevallig bestuurd wordt door jullie ...
Je moet wel een activiteit hebben die in overeenstemming is met de bestemming vh pand, ttz, die er toegelaten is.


Afbreken kan in principe wel als het niet beschermd is maar enkel op lijst geregistreerd erfgoed staat (is hier bij mij ook zo)
Wel sloopvergunning nodig, en Die kan geweigerd worden ...
Voor renovatie krijg je geen subsidies als het niet beschermd is ...

CityBird
Berichten: 792

#6 , 06 nov 2019 04:24

Ik begrijp eerlijk gezegd het probleem niet. Als je:
- Niet in het pand wil wonen
- Niet kan of mag verhuren
- Niet wil renoveren
- Niet wil of mag slopen
- Niet wil verkopen

Dan lijkt het me nogal logisch dat het pand leeg staat. "You can't have your cake and eat it" zoals de Engelsen zeggen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 nov 2019 09:22

Wend u persoonlijk tot de schepencollege !!

En leg het geval uit, en wat je van plan bent !

Zoon heeft dit ook gedaan en met succes, kreeg onmiddellijk 2 jaar om af te werken !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

CityBird
Berichten: 792

#8 , 06 nov 2019 09:32

Een familielid van mij ook. Kreeg wel een brief na die periode met de vraag naar de stand van zaken, wat hij toen ook aan de gemeente bezorgd heeft. Lijkt mij ook logisch anders komt iedereen met die truc.

Als hier een architect mee gemoeid is kan dat ook via hem of haar.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 nov 2019 09:52

Je kan dit in de verkoop zetten. Normaliter ziet de gemeente af van die boete als je de gemeente toont dat het pand te koop staat.
NIET WAAR! In alle gemeentes waar ik de materie van op de zijlijn mee opvolg is ofwel de datum van akte ofwel de datum van compromis bepalend. Gewoon het feit dat het te koop staat is niet voldoende. Anders zou het gemakkelijk zijn, een bordje te koop aan de gevel en ieder bod afslaan...

CityBird
Berichten: 792

#10 , 06 nov 2019 11:00

Nee, met een bordje gaat dit idd niet. Je moet aan de hand van documenten staven, makelaar, notaris, biedingen e.d. Of dit bij elke gemeente lukt kan ik niet bevestigen.

Terug naar “Administratief recht”