Verhuring appartement tijdens tijdelijke afwezigheid

TimothyDR
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verhuring appartement tijdens tijdelijke afwezigheid

#1 , 24 okt 2019 16:48

Ik ga binnenkort 8 maanden op reis.
Ik wil hiervoor mijn appartement (waarvan ik eigenaar ben) verhuren. Dit bemeubeld en waarvoor ik een plaatsbeschrijving opstel. Ik heb hier al veel over opgezocht maar vind niet direct alle antwoorden en eerlijk gezegd zie ik door het bos de bomen niet meer.

Kunnen de mensen die mijn appartement voor 8 maanden huren zich hier domiciliëren terwijl ik eveneens mijn domicilie laat staan? Indien ik mijn domicilie dien te verplaatsen naar bv. mijn ouders, wat is hiervan de invloed op mijn woonbonus?
Wat voor type contract dien ik hiervoor op te stellen? Kan dit met huur gemeenrecht?

Indien de huurder hier geen domicilie wil zetten, wat zijn dan de mogelijkheden?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2019 09:45

Qua huurcontract kan je gewoon werken met een contract van korte duur. Dat eindigt normaal als je tijdig (minstens 3 maand voor de vooropgestelde datum) laat weten aan de huurder dat het effectief zal eindigen. Doe je dat niet, dan wordt het automatisch een contract van lange duur (in de volksmond gekend als 3-6-9)

Voor de domicilie moet ik het antwoord schuldig blijven.

Misschien eens contact opnemen met de dienst bevolking?

Voor de woonbonus zou ik bij de notaris gaan luisteren

TimothyDR
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2019 10:42

Bedankt voor je reactie!

Qua domicilie heb ik duidelijkheid via de stad verkregen. Als ik me op tijdelijk afwezig zet, kan mijn domicilie gewoon blijven staan terwijl iemand anders er zijn hoofdverblijfplaats / domicilie van maakt.

Reclame

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 okt 2019 11:55


bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 25 okt 2019 13:36

U kan dus bijvoorbeeld een huurovereenkomst van korte duur afsluiten, met een duur van acht maand. Vergeet echter niet dat deze overeenkomst niet automatisch een einde neemt, maar dat u minstens drie maand voor het afgesproken einde zal moeten meedelen dat u geen verlenging toestaat. Doe dat aangetekend, en desnoods direct na ondertekenen van het huurcontract (zo loop je geen risico op vergeten)

TimothyDR
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 okt 2019 15:39

Als de huurder er zijn domicilie niet wenst te zetten en er niet zijn hoofdverblijfplaats van wil maken, kan ik dan werken met een contract onder het gemeen huurrecht? Kan ik dan mijn domicilie gewoon behouden?
Dient een contract onder gemeen huurrecht geregistreerd te worden?

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 02 nov 2019 19:21

Neen, decreet wonen Vlaanderen gaat over effectief wonen.
Is dus nu volgens mij een vorm van kamer verhuur als hotel / vakantiewoning.
Dat gemeente zegt dat u daar kan blijven wonen zonder juridische gevolgen voor u.

Eens lezen wat de voorwaarden zijnVoorwaarden

U beschikt nog over een hoofdverblijfplaats waar u naar kan terugkeren.
U behoudt voldoende belangen op uw hoofdverblijfplaats, hetzij doordat uw woning onbewoond is, hetzij doordat uw woning bewoond is door gezinsleden.
U bent maximaal 1 jaar afwezig, deze termijn kan 1 keer verlengd worden.
Uw wettelijke belangen blijven dus daar maar de huurders in uw geval hun belangen komen daar ook ...en dan zal dus voor een GDW van geen belang zijn van wie de goederen zijn die met beslag gelegd worden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 nov 2019 19:36

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Administratief recht”