Douane maakt objecten kapot.

nadir
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Douane maakt objecten kapot.

#1 , 23 okt 2019 00:52

Hallo,

Wij hebben een week of 2 geleden een container verstuurd naar een non-EU land. In Antwerpen heeft de douane duure banken (sofa's) open gescheurd om deze te fouilleren. Nu weten wij niet wat wij moeten doen.
Heeft het zin een klacht in te dienen?
Indien ja, hoe en waar?
Mag dit zomaar?

Ik vindt zulke praktijken zeer spijtig..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 okt 2019 09:19

Er was waarschijnlijk een vermoeden van drugstransport. Waarom sofa's verzenden naar een ander land als die daar ook te koop waren?

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 23 okt 2019 10:00

Aangezien het om meerdere zetels gaat, vermoed ik dat u handelaar bent? Hebt u dan geen rechtsbijstand?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 23 okt 2019 16:45

Als u al weet dat containers doorzocht zijn... bent u al gehoord door bijzondere dienst douane of van de FGP of Kali team?
Vermoedelijk zal er wel een dossier zijn op niveau parket of onderzoeksrechter. Als er te recupereren schade is 'kunnen' dat gerechtskosten zijn ten laste van BE-staat.

nadir
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 okt 2019 12:11

Als u al weet dat containers doorzocht zijn... bent u al gehoord door bijzondere dienst douane of van de FGP of Kali team?
Vermoedelijk zal er wel een dossier zijn op niveau parket of onderzoeksrechter. Als er te recupereren schade is 'kunnen' dat gerechtskosten zijn ten laste van BE-staat.
Dus de schade kunnen dan terug betaald worden door de BE-staat ?

nadir
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 okt 2019 12:20

Aangezien het om meerdere zetels gaat, vermoed ik dat u handelaar bent? Hebt u dan geen rechtsbijstand?
Eigenlijk heeft mijn schoonvader een huis in Libanon gebouwd en hij houdt echt veel van antiek.
Die zetels vond hij prachtig en wou ze in zijn salon zetten in de net nieuw gebouwde huis.
Hij is geen handelaar maar heeft wel een garage die met se overheid werkt (Dus extra gecontroleerd)

Af en toe stuurt hij wel meubels die antiek zijn en van goede kwaliteit, maar dit gebeurt echt zelden.
Onze container werd net vrijgegeven en kunnen wij onze spullen recupereren. Het is niet de eerste keer dat ik hoor dat spullen kapot worden gemaakt door een simpele "vermoeden".

Ik vindt het gewoon niet eerlijk dat ze die zomaar kapot scheuren omdat er een vermoeden is... nu bestaan er scanners speurhonden enz..

Ookal werd er wat gedetecteerd antieke meubelen scheur je nier zomaar kapot. Een kans geven om het terug te naaien of plakken is het minste wat de douaniers kunnen doen.

Dank jullie allemaal voor jullie hulp.
Ik hou de posten wel in het oog indien er meer info bijkomt of oplossingen.

nadir
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 okt 2019 12:22

Er was waarschijnlijk een vermoeden van drugstransport. Waarom sofa's verzenden naar een ander land als die daar ook te koop waren?
Mijn schoonvader vond ze prachtig en van goede kwaliteit. Het zijn antieke meubelen dus heel moeilijk te vinden in een goede staat of goede prijs.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#8 , 26 okt 2019 12:30

Er was waarschijnlijk een vermoeden van drugstransport. Waarom sofa's verzenden naar een ander land als die daar ook te koop waren?
Mijn schoonvader vond ze prachtig en van goede kwaliteit. Het zijn antieke meubelen dus heel moeilijk te vinden in een goede staat of goede prijs.
het is juist in zulke zaken dat men dingen gaat verbergen die met zijn momenten zelfs scanners kunnen misleiden

LeenW
Berichten: 12839

#9 , 26 okt 2019 19:02

Aangezien het om meerdere zetels gaat, vermoed ik dat u handelaar bent? Hebt u dan geen rechtsbijstand?
Eigenlijk heeft mijn schoonvader een huis in Libanon gebouwd en hij houdt echt veel van antiek.
Die zetels vond hij prachtig en wou ze in zijn salon zetten in de net nieuw gebouwde huis.
Hij is geen handelaar maar heeft wel een garage die met se overheid werkt (Dus extra gecontroleerd)

Af en toe stuurt hij wel meubels die antiek zijn en van goede kwaliteit, maar dit gebeurt echt zelden.
Onze container werd net vrijgegeven en kunnen wij onze spullen recupereren. Het is niet de eerste keer dat ik hoor dat spullen kapot worden gemaakt door een simpele "vermoeden".
Wie is dan juist de eigenaar, u of uw schoonvader? En indien het uw schoonvader is, woont hij in België of Libanon?

Terug naar “Administratief recht”