Inname openbare weg en optreden wegbeheerder

dmae
Topic Starter
Berichten: 5

Inname openbare weg en optreden wegbeheerder

#1 , 14 okt 2019 06:16

Dag,

Heeft, bij de illegale inbezitname van een (deel van) een openbare weg, de wegbeheerder de bevoegdheid om haar wettelijk voorzien optreden daartegen, naar een verre toekomst te verwijzen?

Met dank bij voorbaat
dmae

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 okt 2019 09:16

Graag meer info, wil je hierover een sluitend antwoord ontvangen. Gaat het over een tijdelijke inbezitname (bvb plaatsen container op straat) of een definitieve (bvb patatten planten op een door u opgebroken stuk openbare weg)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 14 okt 2019 13:11

Heeft, bij de illegale inbezitname van een (deel van) een openbare weg, de wegbeheerder de bevoegdheid om haar wettelijk voorzien optreden daartegen, naar een verre toekomst te verwijzen?
De beslissing niet op te treden is geen bevoegdheid, het is nalatigheid
Zorg dat uw melding schriftelijk gebeurde
Bij ongevallen, schade nadien is wegbeheerder (mede) verantwoordelijk

Reclame

dmae
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 25 okt 2019 14:56

Dag Mava 105,
Concreet kreeg ik een brief van de gemeente dat zij voor 4 voetwegen die in de Atlas der Buurtwegen voorkomen, het nodige zullen doen om die toegankelijk te maken, doch echter binnen een periode die voor sommige pas na 2030 zou zijn...
Dit lijkt mij de uitvoerende macht die de wettelijke bepalingen uitholt...
Met dank voor het meedenken en vriendelijke groet....
dan

dmae
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 25 okt 2019 15:00

Dag Inazuma,

Inderdaad, dit lijkt mij ook stilzitten en nalatigheid van de betrokken wegbeheerder. Maar de vraag is via welke wettelijke bepalingen kan ik de gemeente verplichten haar taak als wegbeheerder volgens de wet na te leven?

Van harte dank voor het meedenken en voor uw mogelijks antwoord
dan

Terug naar “Administratief recht”