Domicilie VS hoofdverblijfplaats

MarliesDS
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Domicilie VS hoofdverblijfplaats

#1 , 14 sep 2019 08:22

Beste,

Is er een wettelijk geldend verschil tussen domicilie en hoofdverblijfplaats?

Er wordt mij registratiebelasting aangerekend, omdat ik mijn domicilie pas na 2 jaar en 4 maanden veranderd heb naar het adres van mijn woning. (Bij tekenen van akte kreeg ik een korting (abattement: eerste hypothecaire inschrijving). Voorwaarde voor deze korting is dat men binnen de twee jaar zijn hoofdverblijfplaats heeft op het adres. Zes maanden na aankoop heb ik m'n intrek genomen op dit adres in een stacaravan in de tuin. Mijn gemeente domicilieert niet wanneer men in een caravan woont vandaar dat mijn domicilie nog niet eerder werd gewijzigd, maar het adres was wel degelijk mijn hoofdverblijfplaats.

Ik dien een fiscaal verzoekschrift in bij de rechtbank. Kan ik mij beroepen op het verschil tussen hoofdverblijfplaats en domicilie?

Alvast bedankt

M.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 sep 2019 09:10

Uw domicilie dient te staan waar uw hoofdverblijfplaats is. Als die hoofdverblijfplaats niet vast is (wielen heeft en verplaatsbaar is) kan de gemeente die weigeren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 sep 2019 09:12

U domicilie is u HOOFD verblijfplaats !

De domicilie is waar je slaapt en verblijft.

Een caravan plaatsen en zeggen ik woon daar in, maar je heeft nog een woonst waar je werkelijk verblijft, dit is niet wettelijk

U heeft geprobeerd om domicilie fraude te plegen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 14 sep 2019 09:58

Zoals ik het begrijp, denlowie, verbleef TS wel degelijk in die STAcaravan, hij sliep en verbleef daar dus wel degelijk; hij heeft er niet zelf voor gekozen om er zijn domicilie niet te plaatsen, integendeel, de gemeente heeft de feitelijke woning niet erkend. TS heeft dus m.i. geen domiciliefraude gepleegd.

Of dat echter voldoende is, en kan bewezen worden, zal enkel blijken uit de afhandeling van zijn verzoekschrift. Ik ben benieuwd.

Terug naar “Administratief recht”