Parkeren

johan55
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Parkeren

#1 , 31 jul 2019 11:46

Beste,

Ik heb een speciale vraag:
In onze straat zijn voor de woningen parkeerplaatsen voorzien. Ze zijn van de woningen gescheiden door een voetpad.
De enige parkeerplaats voor mijn huis is steeds bezet door de buren, die 4 wagens bezitten.
Met de buren valt echter niet te praten, want ze blijken niet voor rede vatbaar.

Nu is bevindt zowel de parking , het stuk voetpad en het stuk wegdek voor mijn huis, zich op mijn eigendom.

Blijkbaar ben ik de enige in de gans straat die zich, omwille van de kadastrale voorgeschiedenis, in dat uitzonderlijke geval bevindt.
Genoemde openbare voorzieningen maken immers deel uit +- 60 m2 van mijn perceel, waar ik reeds decennia K.I. op betaal.
Dit deel werd ook nooit onteigend of gekocht door de gemeente, en bleef dus tot heden ten mijnen laste.
Omdat ik enerzijds denk dat een eigenaar bepaalde rechten heeft en ik anderzijds nooit kan parkeren voor mijn woning, heb ik raad gevraagd op de technische dienst van de gemeente.

Mijn vraag was, of ik in mijn uitzonderlijke geval, toch bepaalde parkeervoorrechten kan genieten.

Zij denken van wel, maar kunnen het niet met zekerheid zeggen.
Mogelijk kunnen jullie mij een antwoord geven ?
Dank bij voorbaat voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 jul 2019 12:08

Dat kan je niet. Je had echter wel al jaaaaaren geleden de gemeente en het kadaster hierop opmerkzaam moeten maken. Nu betaalde je al die jaren OV voor een stukje grond dat je niet kan gebruiken, omdat het tot het openbare domein behoort. Gemeente moet dat onteigenen.
Heb je een garagepoort?

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 31 jul 2019 19:44

Klopt ook in onze gemeente heeft de gemeente jaren geleden in een bepaalde straat heraangelegd. Dat hield in dat er rioleringen kwamen - een wegdek met fietspad en trottoir.
Een van de eigenaars vond het normaal dat hij parkeerde op dat trottoir ..mis poes want ook al was de grond nog van hem de grond had een openbaar karakter gekregen in ruil voor wat de gemeente had gedaan.
Vergelijk dat met parkings van grootwarenhuizen. Het is hun grond maar wegcode is van toepassing.

Reclame

johan55
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 aug 2019 12:04

Wel, blijkbaar wil de gemeente dat niet onteigenen omdat ze de notariële kosten niet kunnen/willen betalen. (Blijkbaar is er een geschil geweest tussen de gemeente en de notaris die de onteigeningen moest afhandelen en is de procedure in een langdurige pat-stelling beland.)
En neen, ik heb spijtig genoeg geen garagepoort.
Wat echter nog straffer is: Bij het overlijden van mijn ouders hebben wij, de kinderen, successierechten moeten betalen op nog een groter stuk grond ernaast, waar eveneens dezelfde openbare voorzieningen zijn. Volgens navraag zouden wij met die verplichting opgescheept blijven zitten en zou dat overgaan op onze respectievelijke kinderen en kleinkinderen. Het is zelfs zo, dat dàt stuk perceel nog deels verder doorloopt in de voortuin van 2 overliggende buren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 aug 2019 17:32

U kan de gemeente dagvaarden om de eigendomsoverdracht te laten vaststellen en de prijs te betalen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 01 aug 2019 19:53

Ploeg die strook om en plant er aardappelen. Komt zeker in het nieuws. Dat zal de gemeente wel in beweging zetten

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 02 aug 2019 19:59

Genoemde openbare voorzieningen maken immers deel uit +- 60 m2 van mijn perceel, waar ik reeds decennia K.I. op betaal.
Dit deel werd ook nooit onteigend of gekocht door de gemeente, en bleef dus tot heden ten mijnen laste.
Hoe lang is "decennia" ?

Want gemeente gebruikt uw grond al zolang ...
Kan daar de verwerving na 30 jaar niet spelen :?:

Ook voor dat andere stuk, dan bent u er van af ...


Vrijwillige afstand aan gemeente ?
Verkaveling van stuk ernaast met vrijwillige grondafstand - ligt dat stuk ook naast uw woning, ttz, bruikbaar als grond, of ligt het enkel "op straat"

johan55
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 aug 2019 16:43

@Inazuma: Dat is ongeveer een twintigtal jaar. Het probleem kwam recent aan het licht bij het overlijden van mijn moeder. Toen moesten wij, de kinderen, plots successierechten betalen op het stuk naast mij. Wij bleken dus nog steeds eigenaar van dat perceel. Bij nazicht op de gemeente bleek ook het stuk voor mijn huis nog steeds van mij. Vandaar toen de vraag aan de gemeente of ik hierop parkeervoorrecht had. Daarop konden ze geen duidelijk antwoord geven.

Terug naar “Administratief recht”