leenfloon intrekken

Ikhebeenvrg
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

leenfloon intrekken

#1 , 26 jul 2019 21:00

Goeden dag

een bekende voor mij kreeg sinds kort (1 maand geleden) een leefloon, de betrokkene krijgt naast het leefloon het kindergeld voor zijn zoon . Het huurcontract van de woning staat op de naam van zijn dochter omdat hij geen inkomen had. Vroeger betaalde de dochter de hele som en sinds kort betaalt zij de helft van het huurbedrag mee, maar zij woont op een ander appartement in dezelfde gebouw.

De betrokkene woont samen met zijn andere kind en zorgt alleen voor het huishoud (water, elektriciteit, voeding,..) en ook voor de andere deel van de huur. de dochter blijft wel af en toe bij haar vader logeren maar betaalt voor de rest niks mee.

Tijdens het sociaal onderzoek (met huisbezoek) voldeed de betrokkene aan de voorwaarden en werd hem het recht op een leefloon toegekend als samenwonende.

Onlangs is het maatschappelijk assistent op een tweede huisbezoek gekomen en op die dag bleef de dochter bij haar vader logeren. toen de ambtenaar binnenkwam was de dochter aan het slapen. de ambtenaar zei dat de beslissing zal moeten worden herzien rekeninghoudend met de inkomen van de dochter aangezien zij daar ook verblijft. Wat betekent dat zijn leefloon zal worden ingetrokken omdat de dochter een mooi inkomen heeft.

Nu is mijn vraag of zo iets wel kan?
artikel 14 van de leefloonwet definieert samenwoning als “onder hetzelfde dak wonen van personen die hun huishoudelijke aangelegenheden hoofdzakelijk gemeenschappelijk regelen”
en dat is hier niet het geval, de betrokkene betaalt alles alléén en dat is ook te zien op de rekeninguittreksels van zowel de betrokkene als die van zijn dochter. de dochter helpt haar vader alleen tijdelijk tot als de zoon met zijn studies gedaan heeft.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 27 jul 2019 11:25

Beste

Toch wel een raar verhaal. De dochter is huurder (want haar naam op huurcontract). Is ze daar ook gedomicilieerd? De dochter woont op een ander appartement in hetzelfde gebouw maar blijft wel bij haar vader logeren? Hoe geloofwaardig is dat? Is in elk geval een feitenkwestie. Uittreksels zeggen ook niet alles. Dochter kan perfect in cash haar deel terugbetalen aan vader...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jul 2019 14:16

Is inderdaad een zeer vreemd verhaal. Indien de vader enkel samenwoont met een kinderbijslaggerechtigd kind heeft hij recht op het bedrag samenwonende met gezinslast, cat. 3. Indien er samenwoonst is met een kind dat over toereikende bestaansmiddelen beschikt, KAN het O.C.M.W. beslissen om met deze inkomsten geheel of gedeeltelijk rekening te houden. Gezien de dochter een eigen appartement huurt zou men in deze casus kunnen stellen dat de dochter haar vader en broer/zus mee ondersteunt om een menswaardig leven te leiden. Persoonlijk zou ik dan eerder zeggen dat men hoogstens de tussenkomst in de huur als een bestaansmiddel zou kunnen zien waar dan nog de nodige vrijstellingen op moeten toegepast worden. Het feit dat de het huurcontract niet op naam van de vader staat, maar op naam van de dochter, leidt m.i. ook niet tot samenwoonst. Het was een geste van haar om haar vader onderdak te bieden gezien hij geen inkomen kon voorleggen. Ook Ik vrees dan ook dat in deze casus meer aan de hand is en dat niet alle elementen verteld worden. Gaat het hier om een gezinshereniging?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 27 jul 2019 15:34

de oplossing is heel eenvoudig. als de dochter een ander appartement huurt met alles er op en er aan, volstaat het dat zij aan het OCMW de bewijzen toont van de huur die ze maandelijks stort voor haar woning, het huurcontract van die woning, de nutsabonnementen (water/energie/internet...) En dan heeft ze bewezen dat ze elders woont. Dat ze af en toe blijft slapen is misschien raar (in dezelfde blok) maar ik kan me indenken dat ze daar haar privé redenen voor heeft, die ze absoluut niet moet uitleggen aan gelijk wie.

Terug naar “Administratief recht”