Verplichte kosten opgelegd door Gemeente

Ulrich Timmermans
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verplichte kosten opgelegd door Gemeente

#1 , 04 jul 2019 13:52

Beste,

In opdracht van de gemeente, gaat Aquafin riolering werken uitvoeren in de gemeente Tervuren, waarbij twee buizen worden gelegd, één voor 'proper water', één voor vuil water.
Hierbij worden de bewoners van de huizen die op de riolen zijn aangesloten verplicht werken uit te voeren om hun proper water van hun vuil water te scheiden, als dit niet gebeurd wordt er gedreigd met een boete van 1400€ per jaar en een bijkomend proces (wat de aanklacht van dit proces juist is, is niet duidelijk).
Nu komt de vraag: kan men een particulier verplichten om voor 10.000€ 's kosten te doen omdat de gemeente dat zo heeft beslist ?
Het gaat hier om een project van vier huizen momenteel.

Met vriendelijke groeten,

Ulrich.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 04 jul 2019 14:04

Dat is niet de gemeente die dat beslist, dat is Vlaanderen.

https://www.vlaanderen.be/waterafvoer-en-riolering

En ja, dat is verplicht.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 jul 2019 16:29

Dat is al vele jaren verplicht. In Leuven worden al meer dan 25 jaar geen bouwtoelatingen meer afgeleverd, zonder een gescheiden buizenstel voor regenwater en vuilwater. Zelfs de kleur van de buizen ligt vast.
Is er nog geen gescheiden rioleringsstelsel in de straat, dan mogen die 2 stelsels samen gevoegd worden juist voor de voorgevel, zodat de dag dat er een gescheiden stelsel komt, er met een minimum aan kosten kan aangesloten worden.
Persoonlijk heb ik mijn rioleringen vernieuwd reeds meer dan 35 jaar geleden, maar nu kan ik perfect aansluiten door hooguit 1 meter van mijn oprit op te breken. Tot daar is heel mijn stelsel al gescheiden.
Mijn zoon heeft 3 jaar geleden om en nabij de 18.000€ moeten ophoesten om zijn regenwater afzonder lijk te laten aansluiten.

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jul 2019 16:33

ja, men kan dit verplichten. Afhankelijk van welk type woning het is (open, halfopen, gesloten) zal je minstens een percentage van de leidingen gescheiden moeten aanleggen.

In de praktijk komt het er meestal op neer dat de overloop van de regenwaterput een aparte buis moet krijgen tot aan de rooilijn en de voorste dakgoot, die nogal vaak eens naar de riolen loopt ipv naar de regenput, ook een aparte buis.

Tot nu toe heb ik nog geen enkele woning geweten wiens vloer open moest of dergelijke...

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 04 jul 2019 18:07

Een paar opmerkingen :

Het is mijns inziens niet noodzakelijk de bewoner die de kosten moet dragen, maar wel de eigenaar.
En ik heb zo'n vermoeden dat de verplichting van gescheiden afvoer bij rijwoningen op veel plaatsen beperkt is tot de daken aan de straatkant. Daar kan veel eenvoudiger de afvoer van hemelwater afzonderlijk gelegd worden.
Bij zware verbouwingen wordt dan wèl de verplichting van volledig gescheiden afvoeren opgelegd.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 04 jul 2019 19:10

Kans bestaat dat de gemeente verhaalrecht heeft op de aan te leggen riolering. In sommige gemeenten moest de aanliggende eigenaar een vergoeding betalen per lopende meter.

Terug naar “Administratief recht”