Tweede verblijf

Zonnebloempje
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Tweede verblijf

#1 , 27 jun 2019 22:57

Mijn vriend (die inmiddels sinds 14/3/2019 overleden is) huurde een huis als hoofdverblijfplaats. Een huis waar zijn zus ook gedomicilieerd was. Een aantal jaren geleden is zij verhuisd, mijn vriend was ondertussen gedomicilieerd bij mij. Het huurcontract met zijn huisbaas bleef gewoon doorlopen (zonder aanpassingen). Aangezien hij geen groen- en afvalcontainers meer kreeg van de gemeente heb ik bij de gemeente gevraagd om die toch te blijven leveren. Het werd (enkel voor de containers) bij de gemeente geregistreerd als mijn tweede verblijfplaats. Vandaag kreeg mijn vriend (die overleden is) een formulier voor aangifte tweede verblijfplaats. Ik ben zijn partner (en geen erfgename) indien hij verplicht wordt die belasting te betalen valt dit niet ten laste van de erfgenamen? Of wordt die ten laste van de huisbaas gelegd ( die hier niet van op de hoogte was)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 27 jun 2019 23:03

De schulden van de overledene vallen ten laste van diens erfgenamen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#3 , 28 jun 2019 07:39

Het eerste wat u moet doen is de gemeente verwittigen dat uw vriend is overleden. Zij zouden dit normaal moeten weten.

u stelt, ik citeer, "Aangezien hij geen groen- en afvalcontainers meer kreeg van de gemeente heb ik bij de gemeente gevraagd om die toch te blijven leveren. Het werd (enkel voor de containers) bij de gemeente geregistreerd als mijn tweede verblijfplaats".

Dit moet toch wel vragen bij u oproepen. U heet opdracht gegeven om deze containers toch nog te leveren en deze werden als zodanig geregistreerd als UW tweede verblijfplaats.

Toch iets om even bij stil te staan.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 28 jun 2019 12:22

TS: wat meneer Rutten schrijft vraag ik me ook af.
Daarom mijn vraag: op wiens naam staat dat aanslagbiljet tweede verblijf?
"Iets" zegt me dat uw naam daar op staat....

Normaal komt dergelijk aanslagbiljet bij de eigenaar/verhuurder (die eventueel vervolgens doorrekent aan huurder).
Omdat ze de gegevens van de huurder niet hebben (aangezien die er niet is gedomcilieerd).
Door vuilbakken aan te vragen hebt u uzelf wél bekendgemaakt bij gemeente.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Administratief recht”