Stacaravan +referentieadres

bobbeloe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Stacaravan +referentieadres

#1 , 18 jun 2019 14:44

Hello,mijn vraag luidt als volgt....Mag men in een stacaravan wonen als mijn referentieadres bij het OCMW staat in geschreven ??..Een referentie adres is normaal voor dakloze,mobile woning,shippers enz..in mijn geval ben ik dakloos en zie andres geen oplossing :cry: ..alvast bedankt voor de moeite !!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jun 2019 16:27

dat mag als het betreffende OCMW het toelaat. Daar wringt meestal het schoentje.

Mathieu Rutten

#3 , 18 jun 2019 16:32

https://www.ibz.rrn.fgov.be/fileadmin/u ... dres_N.pdf

Hierin vindt u een antwoord op uw vraag.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 19 jun 2019 13:30

@mathieu: ik zou de inhoud citeren (met bronvermelding weliswaar).
Als de FODBZ hun website wijzigt, kan het immers zijn dat die link niet meer werkt, en moest er iemand via een zoekmachine op dit topic komen omdat die zich hetzelfde afvraagt... :-)

Mathieu Rutten

#5 , 19 jun 2019 13:42

T.S. kan deze link openen en de omzendbrief opslaan.
De gegevens: omzendbrief Fod Binnenlandse Zaken, 18.09.2018, ref. III21/724/R/208/17.

Het referentieadres van personen die in een mobiele woning verblijven, wordt geregeld in artikel 1, §2 van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een rijksregister van de natuurlijke personen, en in artikel 20, §1 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
Onder mobiele woning dient te worden verstaan: Iedere woning die opgevat en uitgerust is om zich reglementair op de openbare weg te verplaatsen. Hieronder vallen schepen (opgevat en uitgerust om zich reglementair op de waterwegen te verplaatsen), woonwagens, caravans (deze term betekent een aanhangwagen bestemd om door een voertuig getrokken te worden), mobilhomes (of campingcars) of een ander gelijkaardig onderkomen.
De uitrusting moet toereikend zijn en aantonen dat het gaat over een woning, dit wil zeggen opgevat en uitgerust om er een gezin of een alleenstaande in onder te brengen. Vrachtwagens, autobussen, personenauto's of bestelwagens, uitgerust enkel met een slaapruimte, die slechts worden gebruikt om personen en/of goederen te vervoeren van punt A naar punt B, kunnen niet worden beschouwd als mobiele woning •
Het criterium "opgevat en uitgerust om zich te verplaatsen op de openbare weg" kan worden gecontroleerd op basis van de documenten voorzien door de geldende reglementering voor elk type mobiele woning: bijvoorbeeld het rijbewijs, het kentekenbewijs, het keuringsbewijs, het gelijkvormingheidsattest, de vlaggenbrief, het stuurbrevet, het certificaat van deugdelijkheid, de vaarvergunning, het vaarbewijs, het Rijnpatent, enz. Er kan een controle van de mobiele woning ter plaatse worden uitgevoerd.
Er kan worden gevraagd dat de betrokken burger jaarlijks het bewijs levert dat de mobiele woning als dusdanig werd gebruikt en voornamelijk op het Belgische grondgebied (of op de Belgische territoriale wateren).
Als de mobiele woning niet of niet meer als dusdanig wordt gebruikt, moet de betrokkene ingeschreven worden op het adres van de permanente standplaats (of ligplaats). De gemeente past, indien nodig, het principe van de voorlopige inschrijving toe. Uit het begrip "mobiele woning" moeten de stacaravans gesloten worden (deze benaming slaat op woningen die niet zijn opgevat en uitgerust om op de openbare weg door een voertuig te worden getrokken) welke al dan niet vast aan de grond geplaatst staan. Dat geldt ook voor de woonwagens die gedragen worden door een in de grond ingebouwde of eraan verankerde installatie en bijgevolg niet meer als verplaatsbaar kunnen worden beschouwd.

Kort samengevat.
T.S. moet bewijzen dat hij aan de normen voldoet van een mobile woning en deze ook mobiel gebruiken.

Ik vrees dat dit voor een stacaravan niet van toepassing is.

Terug naar “Administratief recht”