Bewindvoering stopzetten

Annelise DG
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bewindvoering stopzetten

#1 , 01 apr 2019 11:57

Beste,
Ik ben in bewindvoering sinds 2017 op aanvraag van de schuldbemiddelaar dat ik ook stopzette. Eerst was mijn huisbazin mijn bewindvoerder maar aangezien dit niet deontologisch mag heeft de vrederechter iemand aangesteld. De eerste maanden gingen goed tot ik ontdekte dat bewindoerder niet correct handelde. Hij gaf steeds aan dat mijn inkomen minder was dan effectief eas, wat achteraf gebleken was dat dit niet klopte. Door zijn nonchalante gedrag ben ik hem niet meer gaan vertrouwen. Ik kreeg op de duur zelfs geen leefgeld meer en ben dan mijn loon gaan bijhouden zelf twee maand. In juni en in december 2018. Hij heeft ook al drie maand mijn huishuur niet meer betaald. Ik sta dus in totaal 3800 euro achter met huishuur, hij betaald mijn allimentatie niet meer voor mijn jongste kind en mijn tv distributie heeft hij ook al niet meer betaald zodat deze is afgesloten. Ik vraag aan hem om een overzicht van de rubriekrekening en deze geeft hij al drie jaar niet. Een zelf gemaakt document op excel waar bedragen op staan van verzekeringen die ik niet heb. Ik wens te stoppen met bewindvoering daar ik het gevoel heb en ook bewijzen dat meester X geld van mij achterhoud. Een spaarboekje is er ook niet. Wat kan ik doen? Kan iemand me helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 01 apr 2019 12:48

Bewindvoering is een vonnis van de rechtbank . Het is niet aan uw persoon om dit vonnis op te heffen .Je bent met handen en voeten gebonden aan dit vonnis . De bewindvoerder geeft alleen text en uitleg bij de vrederechter . Hij is aan uw persoon geen uitleg verschuldigd .

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 03 apr 2019 18:36

Brief schrijven naar de arbeidsrechtbank met de punten die fout zijn gelopen.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 04 apr 2019 10:04

Brief schrijven naar de arbeidsrechtbank met de punten die fout zijn gelopen.
Bedoel je niet vredegerecht Franciscus? :wink:

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 apr 2019 10:24

vraag een gesprek met de vrederechter.

willyboy
Berichten: 897

#6 , 04 apr 2019 10:44

Met een gesprek alleen lost je dat niet op . Er moet weer een vonnis komen en weeral moet dit in het staatsblad komen . 1 kans op duizenden dat dit komt .

Mathieu Rutten

#7 , 04 apr 2019 10:50

Beste,

Je kan best contact opnemen met de juridische dienst van je O.C.M.W.. Zij hebben wel meer ervaring met dit soort problematieken. Zij kunnen je desgevallend helpen bij het opstellen van een "verzoekschrift" of voor jou contact opnemen met de bevoegde rechtbank.

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

willyboy
Berichten: 897

#8 , 04 apr 2019 12:08

Verzoekschriften ...neen ...vonnissen . Het ene vonnis moet het andere vernietigen . Bestaat enkel in theorie . En dit met zeer degelijke medische documenten . (een medische commissie).

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 apr 2019 12:09

Alhoewel Topic Starter als titel vermeldt "bewindvoering stopzetten", gaat het inhoudelijk over wanpraktijken van de bewindvoerder. Die wanpraktijken kunnen niet tot gevolg hebben dat de bewindvoering wordt stopgezet. Wel dat de bewindvoerder eventueel vervangen wordt. Ik lees in het bericht van Topic Starter inhoudelijk niets wat het stopzetten van de bewindvoering kan rechtvaardigen.
De vrederechter houdt toezicht over de wijze waarop de bewindvoerder zijn taak uitoefent. Een gesprek met de vrederechter kan dus wel degelijk zin hebben en lijkt mij een eerste, kosteloze, stap die kan genomen worden.

willyboy
Berichten: 897

#10 , 04 apr 2019 12:22

De juridische text

Deze beschermingsmaatregel kan op ieder ogenblik door de vrederechter opgeheven worden op dezelfde wijze als hij aangevraagd werd. Men legt een medisch attest voor waarna de beschermde persoon wordt opgeroepen en gehoord. Deze maatregel kan eveneens worden stopgezet wanneer de familie vaststelt dat de bewindvoerder zijn opdracht niet naar behoren vervult. (Indien je aan de laatste 2 lijnen belang hecht wil ik uitleggen waarom het niet lukt)
Dit omdat een vredegerecht meestal 20 mensen heeft waarvoor de bewindvoerder werkt in opdracht van vrederechter werkt . (ons kent ons)

Franciscus
Berichten: 38590

#11 , 04 apr 2019 12:36

Juist uiteraard ... heb me laden (mis)leiden door het woord schuldbemiddeling - dat is voor de arbeidsrechtbank.
Bewindvoerder is uiteraard bij vrederechter.

Terug naar “Administratief recht”