Ontdopen in de RK kerk

Bea Gils
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontdopen in de RK kerk

#1 , 07 mar 2019 12:37

Ik wil mij laten ontdopen uit de RK Kerk. Ik werd gedoopt in Stanleystad, Belgisch Congo. Tot wie of welk bisdom moet ik mijn document versturen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mar 2019 12:40

Waar je nu woont
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

artemis
Berichten: 3293

#3 , 07 mar 2019 12:48

Ik dacht naar het bisdom waar je bent gedoopt.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 07 mar 2019 13:04

Hoe doen ze dat?
Met een haardroger?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mar 2019 13:07

Neen
Bij een doop is dit met water en bij een ontdoping is dit met streekbier

Prijs kaartje 10.000 a 15.000€
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mar 2019 13:09

Ik dacht naar het bisdom waar je bent gedoopt.
Men weet niet altijd waar men gedoopt is.

En waarom de halve wereld rond reizen als dit in u bisdom het kan, die sturen dit wel door .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

artemis
Berichten: 3293

#7 , 07 mar 2019 13:50

Asperger en Lowie, LOL

Een draadje uit de oude doos hierover:

viewtopic.php?t=49165

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 07 mar 2019 14:29

Bel eens naar Rik Torfs.
Die kerkjurist lost dat wel op met een kwinkslag.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 07 mar 2019 20:47

Vrij zinloze bedoening zonder echte gevolgen
RK kerk blijft subsidies krijgen, op basis van uw doop ooit, daaraan verandert niets.

Normaal schrijft men dan een opmerking bij in het doopregister dat ze bijhouden van alle dopen
Of dat er van in Congo nog is ???

Franciscus
Berichten: 38590

#10 , 07 mar 2019 21:22

RK kerk blijft subsidies krijgen gewoon omdat u geboren bent. Gelet Staat niet weet wie er gedoopt werd.
https://www.humo.be/politiek/367863/onr ... etalen-mee.

Ze (RK) geven in de brief dan nog een trap na want vanaf ontdoping hebt u geen recht meer op enige geestelijke bijstand. :evil:

Je wordt wel geschrapt uit doopregister maar blijkbaar niet uit al hun andere registers ( vormsel - huwelijk)...is dat inbreuk op de GDPR?
En wat met het kerkelijk huwelijk een ongedoopte kan niet voor de kerk huwen of gehuwd zijn. Is dat dan ineens ook ongeldig??

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 09 mar 2019 11:11

RK kerk blijft subsidies krijgen gewoon omdat u geboren bent. Gelet Staat niet weet wie er gedoopt werd.
https://www.humo.be/politiek/367863/onr ... etalen-mee.
De Heilige Roomse Kerk ontvangt dan ook subsidies voor ketters, schismatieken, ongelovigen, moslims, boeddhisten, duivelsaanbidders, pastafari's, ... Andere gezindten moeten wel ledenlijsten voorleggen om een subsidie te krijgen. De staat betaalt dan gewoon dubbel : een keer voor hun kerk, een keer voor de katholieke kerk.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Administratief recht”