En hoe ging het dan in zijn werk om het referentie adres aan te vragen voor je vrienden? Hadden zijn papieren nodig met bewijzen dat ze naar het buiteland gingen voor een bepaalde tijd?
Zij hebben alles gedaan en op het moment dat ze zich uitschreven van hun oude Belgische adres. Hoe ze het precies uitgelegd hebben weet ik niet meer, waarschijnlijk ongeveer zoals het was en dat kon makkelijk als studie- of zakenreis beschouwd worden. Ze vertrokken trouwens met de auto naar het buitenland, dus bewijzen waren er niet. Die 9 maanden hebben ze er nodig gehad ter voorbereiding van de zaak die ze daar zouden opstarten (ze verbleven er tijdelijk in een vakantieverblijf) en op het moment dat ze er echt professioneel actief werden hebben ze zich op hun nieuwe adres ingeschreven en het referentieadres bij mij stopgezet.
Ze brachten het volgende document mee dat ik moest invullen en ondertekenen waarop ik mijn identiteitskaart heb meegegeven. Een uurtje later stonden ze terug bij mij en was alles in orde. Wel is het ongeveer 10 jaar geleden.
https://assetsbeta.antwerpen.be/srv/ass ... eadres.pdf
Ik ken ook mensen die een jaar op reis vertrokken met een referentieadres, maar enkel reizen en dus niet werken.
Ik weet dat er wat dit betreft verschillen zijn van gemeente tot gemeente. Sommige doen moeilijk wat dit betreft, in andere gemeentes gaat het vlotter.