Weigeren digitale meter: mogelijkheden?

Omnius
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Weigeren digitale meter: mogelijkheden?

#1 , 23 apr 2025 18:06

Goeiedag

Wat zijn op dit moment de geldende regels rond het weigeren van een digitale meter? Het plaatsen van een digitale meter komt mij nadelig uit, dus wil ik dit zo lang als mogelijk uitstellen. Ik kreeg gisteren een mail (en telefoon) van 3DM, men zou hem komen plaatsen eind mei.

Bovendien vraag ik mij af wat er allemaal klopt van de wilde verhalen die de ronde doen:

- Mensen die beweren dat de digitale meter verkeerd werd aangesloten, met alle gevolgen van dien
- Mensen die aangeven dat de digitale meter niet kan aangesloten worden in de meterkast omdat die te klein is. De meerkost hiervan moet dan zogezegd betaald worden door de consument zelf.

Ik ga alvast geen cent meer betalen in geval mijn meterkast "niet groot" genoeg is om de digitale meter te plaatsen.

Ik ben er mij trouwens van bewust dat ik recht heb op subsidies voor zowel mijn zonnepanelen (geplaatst in 2017) en warmtepomp, maar dan nog...

basejumper

#2 , 23 apr 2025 18:20

Beste

Tik even je vraag in een zoekmachine (Google) en je krijgt alle info die je wil.

https://www.mijnenergie.be/blog/digital ... _wQAvD_BwE

Op deze site is er een handig totaalplaatje
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lelie60
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 apr 2025 22:10

Een digitale meter kan nog geweigerd worden tot 01/01/2028 als je beschikt over een meter voor exclusieve nacht. Kijk na op de site van vlaanderen.be. Daarom kunnen deze mensen nog een premie krijgen van 1500€ als ze nu een digitale meter laten plaatsen. Alle artikels in dagbladen verzwijgen deze mogelijkheid dat je nog altijd in dat geval een digitale meter kan weigeren.

Reclame

Sirkii

#4 , 01 mei 2025 12:16

Heb zonnepanelen en digitale meter. Analoge was kapot (bleef op dag staan) …. Heb m n verbruikspatroon verlegd : energie verbruiken als de zon schijnt, …. De bluts met de buil verrekend en doordat de prosumententaks wegvalt min of meer break even draaiend.

Nu ja. Niets belet je t zo lang mogelijk uit te stellen.

Terug naar “Administratief recht”